تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۹
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 143991

تلاش طالبان برای تبدیل شدن به مسیر ترانزیت کالاهای سی‌آی‌اس

تلاش طالبان برای تبدیل شدن به مسیر ترانزیت کالاهای سی‌آی‌اس
عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان اعلام کرد که طالبان و قزاقستان در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن به مسیر اصلی ترانزیت کالاهای کشورهای سی‌آی‌اس هستند

به گزارش شهر بورس، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان اعلام کرد: طالبان و قزاقستان در حال برنامه‌ریزی برای تبدیل شدن به مسیر اصلی ترانزیت کالاهای کشورهای سی‌آی‌اس هستند.

هادی کریمی، عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان، درباره ظرفیت‌های کریدور حمل و نقل شمال-جنوب و چالش‌های موجود توضیح داد: ایران برای بهره‌برداری از کریدور شمال به جنوب باید زیرساخت‌های بنادر دریای خزر را بهبود بخشد. در حال حاضر، از آستارا تا گرگان حدود ۳۵ میلیون تن ظرفیت بار ایجاد شده است، اما کمتر از ۱۰ میلیون تن از این ظرفیت استفاده می‌شود. این نشان می‌دهد که با وجود ایجاد زیرساخت‌ها، چالش‌های دیگری وجود دارد که مانع بهره‌برداری کامل از این ظرفیت‌ها شده است.

چالش‌های ترانزیت کالا از مسیر ایران

کریمی به چالش‌های مهم ترانزیت کالا از مسیر ایران اشاره کرد و افزود: محدودیت‌های بانکی یکی از چالش‌های اصلی است. مشکلات موجود در مبادلات بانکی باعث می‌شود که اگر کالایی از مسیر ایران عبور کند، خریدار یا فروشنده برای انتقال ارز به داخل ایران با مشکلاتی مواجه شود. این محدودیت‌ها ناشی از موضوع FATF و محدودیت‌های مربوط به آن است.

او ادامه داد: ایران باید این چالش را در سطح کلان حل کند و اگر نمی‌تواند، با همکاری دولت‌های منطقه، تبادلات بانکی درون‌منطقه‌ای ترتیب دهد تا بتواند مشکل انتقالات مالی در موضوع ترانزیت را حل کند.

خبر مرتبط
تنش های نظامی در منطقه؛ دلار به کدام سمت می تازد؟
تنش های نظامی در منطقه؛ دلار به کدام سمت می تازد؟

تنش‌های نظامی در منطقه و شهادت سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان، دیروز منجر به رشد قیمت دلار تا محدوده ۶۱هزارو ۶۰۰تومان شد با این حال این روند ادامه نداشت و درنهایت قیمت هر دلار آمریکا در آخرین ساعت معاملات به محدوده ۶۱هزارو ۲۰۰تومان عقب‌نشینی کرد.

اهمیت بیمه کالا و چالش‌های مربوطه

کریمی به اهمیت بیمه کالا برای بازرگانان اشاره کرد و گفت: برای بازرگانان، بیمه شدن بار اهمیت زیادی دارد تا در صورت آسیب به بار، خسارت آن جبران شود. اما متاسفانه شرکت‌های بیمه بین‌المللی ایران را پوشش نمی‌دهند و حتی با پرداخت حق بیمه بیشتر نیز حاضر به پوشش‌دهی نیستند. ایران باید با یک یا دو شرکت بیمه بین‌المللی همکاری کند تا این مشکل را حل کند.

هزینه‌های حمل و نقل و مشکلات آن

وی در مورد هزینه‌های حمل و نقل گفت: هزینه‌های حمل و نقل در ایران ثبات ندارد و قیمت‌ها در طول سال تغییرات زیادی می‌کند. این موضوع باعث برهم خوردن محاسبات طرف‌های قرارداد می‌شود. علاوه بر این، سرویس‌های حمل‌و‌نقل در ایران نظم ندارند و مشخص نیست که عبور بار از ایران چقدر طول می‌کشد.

تاثیر راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب

کریمی تصریح کرد: در صورت حل مشکلات و راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب، صادرات ایران نیز افزایش می‌یابد. قزاقستان و دیگر کشورهای سی‌آی‌اس تمایل زیادی به ارسال کالاهای خود به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، عراق و هند دارند، اما مشکلات ترانزیت کالا از مسیر ایران مانع این کار می‌شود.

روابط تجاری ایران و چین

وی افزود: بیشتر روابط تجاری ایران و چین از طریق بنادر جنوبی کشور انجام می‌شود. اما با راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب، کالاهای تولید شده در شمال چین می‌توانند از طریق قزاقستان و دریای خزر به ایران برسند، بدون نیاز به حمل از آب‌های جنوبی چین.

رقابت با کریدورهای بین‌المللی دیگر

کریمی به ظهور کریدورهای بین‌المللی دیگر اشاره کرد و گفت: طالبان به کشورهای سی‌آی‌اس پیشنهاد داده که بارهای خود را از مسیر افغانستان و پاکستان به بندر کراچی انتقال دهند. قزاقستان نیز دو بندر بزرگ آکتائو و کوریک دارد و در این دو بندر فعالیت‌های اقتصادی سنگینی صورت می‌گیرد.

او اضافه کرد: علاوه بر این‌ها، کریدور میانی دیگری نیز در حال راه‌اندازی است که از چین آغاز و از ترکمنستان عبور می‌کند و به دریای خزر می‌رسد. سپس از آذربایجان و گرجستان عبور کرده و به ترکیه و اروپا می‌رود. این پروژه توسط دولت‌ها و بانک‌های بزرگ جهانی حمایت می‌شود.

منبع: ایلنا

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات