شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱
کد خبر : 13478

تغییر کارگزار ناظر بورس؛ آموزش نحوه انتقال سهام به کارگزاری جدید

به گزارش شهر بورس ، در این میان اما بسیاری از افراد گمان می‌کنند که فرآیند تغییر کارگزار ناظر بسیار سخت و طولانی است و از انجام آن منصرف می‌شوند. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم نحوه تغییر کارگزاری ناظر و مراحل این پروسه را توضیح دهیم. با خواندن این مطلب، درمی‌یابید که این

به گزارش شهر بورس ، در این میان اما بسیاری از افراد گمان می‌کنند که فرآیند تغییر کارگزار ناظر بسیار سخت و طولانی است و از انجام آن منصرف می‌شوند. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم نحوه تغییر کارگزاری ناظر و مراحل این پروسه را توضیح دهیم. با خواندن این مطلب، درمی‌یابید که این کار برخلاف تصور بسیاری از افراد، فرآیند ساده‌ای است. اما پیش از این‌که نحوه تغییر کارگزاری ناظر بورس را بررسی کنیم، بهتر است به اختصار توضیحی کوتاه در خصوص کارگزاری و وظایف آن بیان کنیم.

کارگزار کیست و چه وظایفی دارد؟

آشنایی با نحوه تغییر کارگزار ناظر بورس
تغییر کارگزار ناظر بورس؛ آموزش نحوه انتقال سهام به کارگزاری جدید 2

هر سرمایه‌گذار یا معامله‌گر بورس، برای انجام معاملات خود به یک بستر نیاز دارد. کارگزار این بستر را برای او فراهم می‌کند تا بتواند معاملات خود را بر روی سهام مختلف انجام دهد. کارگزار واسطه‌ای است که موجب ارتباط میان خریدار و فروشنده می‌شود. سهام‌داران می‌توانند پس از این‌که کد سجام خود را دریافت کردند، در هر یک از کارگزاری‌هایی که سازمان بورس و اوراق بهادار آن را تایید کرده است، ثبت‌نام و از خدمات آن استفاده کنند.

خرید و فروش آنلاین سهام، بسته‌های آموزشی، اطلاع‌رسانی‌ها و هم‌چنین باشگاه مشتریان از جمله امکانات و خدماتی هستند که از سوی کارگزاری‌ها ارائه می‌شود. اما آن‌چه بیش از همه موجب می‌شود که یک کارگزاری محبوب باشد، سرعت به‌روز‌ شدن قیمت سهام و ارسال سفارش‌هاست. هم‌چنین کارگزاری‌هایی که نسخه‌های تحت وب و اپلیکیشن موبایل آن‌ها کارآمدتر است، قطعا از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند.

کارگزار ناظر کیست؟

برای این‌که نحوه تغییر کارگزار ناظر بورس را بررسی کنیم، در ابتدا لازم است بدانیم که کارگزار ناظر کیست. در سامانه معاملاتی بازار بورس، سهام‌داران باید دارایی‌های خود را به کمک یک نهاد، دادوستد و نگهداری کنند که به آن کارگزار ناظر گفته می‌شود. دقت کنید که با توجه به آن‌چه در بخش قبلی گفتیم، باید این مسئله را نیز مدنظر قرار داد که سهام‌داران می‌توانند در چندین کارگزاری ثبت‌نام کنند. اما دارایی سهام‌دار در یک نماد معاملاتی، نمی‌تواند هم‌زمان در دو کارگزاری باشد.

برای مثال اگر سهم فولاد را از طریق کارگزاری الف خریداری کرده‌اید، مدیریت این نماد را باید از طریق این کارگزاری انجام دهید. به این ترتیب کارگزاری الف در نقش کارگزار ناظر برای سهم فولاد خواهد بود. پس سهام‌دار نمی‌تواند سهم فولاد را از طریق کارگزاری ب بفروشد. برای انجام این کار لازم است که مراحل تغییر کارگزار ناظر بورس را انجام دهید.

دلایل تغییر کارگزار ناظر بورس چیست؟

دلایل انجام این کار می‌تواند مختلف باشد. ممکن است برخی تنها به دلیل امکانات بهتر یک سامانه معاملاتی این کار را انجام دهند. یا برخی دیگر به دلیل وجود یک شعبه کارگزاری در نزدیکی محل سکونت‌شان اقدام به تغییر کارگزار ناظر بورس کنند.

هم‌چنین هر یک از این کارگزاری‌ها خدماتی ارائه می‌کنند که ممکن است با توجه به مسائل مختلف، با هم متفاوت باشند. به دلیل تفاوت در خدمت‌رسانی کارگزاری‌هاست که سهام‌داران برخی از مواقع تمایل دارند که تغییر کارگزار ناظر بورس را انجام دهند. در ادامه چند دلیل مهم‌تر را در این خصوص بررسی می‌کنیم.

  • استفاده و دسترسی به سامانه‌ای بهتر و سریع‌تر
  • وجود پشتیبانی بهتر
  • اتصال‌های پیوسته و قطع شدن‌های کمتر
  • امکان استفاده از حساب پشتیبان
  • امکان دریافت اعتبار
  • وجود نرم‌افزار کاربردی و مطمئن
  • برخورداری از تخفیف‌های متنوع
  • دریافت امتیازهای تشویقی
  • برنامه‌ها و بسته‌های آموزشی برای یادگیری بیشتر سهام‌داران
  • در دسترس بودن شعبه‌های کارگزاری

تغییر کارگزار ناظر پس از افزایش سرمایه

توجه کنید که اگر افزایش سرمایه در سهام شما انجام شده باشد یا سهام حق تقدم به شما تعلق گرفته باشد، ممکن است این سهام افزوده را در پرتفوی خود نبینید. به این ترتیب لازم است از گزینه تغییر کارگزار ناظر بورس استفاده کنید.

تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت

تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت نیز در چنین مواقعی انجام می‌شود. بسیاری از افراد نمی‌دانند که برای نمایش سهام عدالت در پرتفوی خود چه باید کنند. برای انجام این کار تنها کافی است که تغییر کارگزار ناظر بورس را انجام دهیم.

چطور کارگزار ناظر خود را تشخیص دهیم؟

برای این‌که در زمان ورود به سامانه معاملاتی جدید، از کارگزار ناظر خود در هر نماد معاملاتی آگاه شویم، می‌توانیم به یکی از دو شیوه زیر عمل کنیم.

روش اول

در این روش باید به سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس csdiran.ir مراجعه کنید. سپس از بخش «خدمات»، گزینه «درگاه الکترونیکی سهامداران-دارا» را انتخاب کنید و با ورود به این سامانه، از قسمت مشاهده کارگزار ناظر از کارگزار ناظر خود مطلع شوید. سهام‌داران حقیقی باید کد ملی خود را برای این منظور ارائه کنند. اما سهام‌داران حقوقی باید کد سهام‌داری را در این سامانه وارد کنند.

روش دوم

در این روش باید گواهینامه نقل و انتقال و سپرده سهام را مشاهده کنید. برای این منظور لازم است که سهام‌دار، کد کارگزار خریدار یا فروشنده را که در آخرین گواهی‌نامه نقل و انتقال و سپرده سهامی که پیش از تاریخ ۱۳۷۸/۰۹/۱۶ صادر شده است را با کدهای کارگزاری در سایت سمات مطابقت دهد.

اگر کد کارگزار درج شده در آخرین گواهی‌نامه نقل و انتقال و سپرده سهام پیش از تاریخ مذکور و برابر با ۹۹۹، ۸۸۸، ۷۷۷، ۶۶۶ یا ۱۱ باشد، سهام‌دار نمی‌تواند از این طریق از کارگزار ناظر خود آگاه شود. پس باید به روش قبلی عمل کند.

مراحل تغییر کارگزار ناظر بورس

مجددا تاکید می‌کنیم که هیچ محدودیتی در تعداد کارگزاری‌هایی که می‌توانید در آن‌ها فعالیت کنید، وجود ندارد. در ادامه آموزش تغییر کارگزار ناظر را به صورت گام‌به‌گام شرح خواهیم داد.

گام اول: انتخاب یک کارگزاری مناسب

برای این‌که تغییر کارگزار ناظر بورس را انجام دهید، ابتدا لازم است به دنبال یک کارگزاری خوب بگردید تا مشکلات قبلی را نداشته باشید. به این منظور باید مسائلی را که برای‌تان مهم است، مدنظر قرار دهید. می‌توانید به لیست کارگزاری‌های موجود در سازمان بورس و اوراق بهادار نیز مراجعه کنید.

گام دوم: ثبت‌نام در کارگزاری

برای این‌که در کارگزاری مدنظر خود ثبت‌نام کنید، می‌توانید این عمل را هم به صورت حضوری و هم غیرحضوری انجام دهید. اکنون دیگر اکثر کارگزاری‌ها امکانی را فراهم کرده‌اند که بتوان ثبت‌نام را به صورت غیرحضوری انجام داد. پس از ثبت اطلاعات، باید نحوه امضای قرارداد کارگزاری نیز انتخاب شود. برخی از کارگزاری‌ها امکانی دارند که می‌توان در دفتر پیش‌خوان قراردادشان را امضا کرد. برخی دیگر از کارگزاری‌ها هم نماینده‌ای را به محل سکونت متقاضی ارسال می‌کنند.

برای این‌که در یک کارگزاری دیگر ثبت‌نام کنیم، نیازی نیست که مجددا به سایت سجام مراجعه و ثبت‌نام کنیم. بیشتر کارگزاری‌ها در همان آغاز ثبت‌نام به کمک کد پیگیری سجام و تایید از جانب کاربر، اطلاعاتی را که سهام‌دار در سامانه سجام ثبت کرده است، دریافت می‌کنند. به این ترتیب مراحل ثبت‌نام در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود.

پس از آن‌که قرارداد کارگزاری را امضا کردید، باید منتظر بمانید تا نام‌ کاربری و رمز عبور از طرف سامانه معاملاتی برای شما ارسال شود. احتمال دارد این سوال برای شما پیش بیاید که تغییر کارگزار ناظر چقدر زمان می‌برد. در این روش معمولا کمتر از یک هفته طول می‌کشد تا این اطلاعات از طریق ایمیل و پیامک به دست متقاضی برسد و سهام‌دار بتواند باقی مراحل را انجام دهد.

گام سوم: انتقال سهام و دارایی‌ها به کارگزاری جدید

دو مرحله پیش به نوعی مراحل مقدماتی تغییر کارگزار ناظر بورس بود. پس از انجام آن دو مرحله، باید پول و سهامی را که در کارگزاری قبلی داشتید، به کارگزاری جدید منتقل کنید. برای این‌که موجودی کارگزاری فعلی را به کارگزاری جدید منتقل کنید، باید وجه خود را از کارگزار فعلی دریافت کنید. سپس لازم است آن را به کارگزار جدید پرداخت کنید. اما برای این‌که سهام خود را به کارگزار جدید منتقل کنید، می‌توانید به چند شیوه مختلف عمل کنید. در ادامه این روش‌ها را بررسی خواهیم کرد.

روش‌های تغییر کارگزاری ناظر بورس

این کار به سه طریق انجام می‌شود. در ادامه هر یک از این روش‌ها را شرح خواهیم داد:

روش اول

نخستین روش آن است که تمام سهام خود را در نماد معاملاتی موردنظر بفروشید و وجه به‌دست‌آمده را به کارگزاری جدید منتقل کنید. البته این روش توصیه نمی‌شود. چرا که اگر سهام خود را بفروشید، ممکن است پس از ورود به کارگزاری جدید نتوانید آن را مجددا خریداری کنید. یا ممکن است در همین فاصله قیمت سهام بالا برود و شما از سود جا بمانید.

نکته‌ای که در این روش وجود دارد آن است که باید پس از فروش تمام دارایی خود در یک نماد معاملاتی، حداقل یک روز در آن نماد معامله‌ای انجام ندهید تا دارایی‌تان صفر بماند. سپس در کارگزاری جدید نخستین معامله را در آن نماد انجام دهید. به این ترتیب، کارگزار جدید، کارگزار ناظر شما در نماد مذکور خواهد شد.

روش دوم

در این روش باید به صورت حضوری به کارگزاری منتخب خود مراجعه کنید. سپس باید فرم تغییر کارگزار ناظر بورس را تکمیل کنید. پس از آن لازم است که برگه خرید سهم را ارائه دهید. دقت کنید که تفاوت این روش با روش قبلی این است که دیگر نیازی نیست دارایی خود را در یک نماد معاملاتی خاص بفروشید. تنها لازم است که برگه خرید سهم را از کارگزاری قبلی دریافت کرده و به کارگزاری جدید تحویل دهید. البته این گواهی را می‌توانید با ورود به درگاه یک‌پارچه ذی‌نفعان یا مراجعه به دفاتر پیش‌خوان نیز دریافت کنید.

پس از این‌که این برگه را دریافت کردید، می‌توانید به شعبه کارگزار جدید خود مراجعه کنید و درخواست تغییر کارگزار را ثبت کنید. هم‌چنین می‌توانید این کار را به صورت غیرحضوری انجام دهید.

در روش غیرحضوری، پس از این‌که درخواست خود را ثبت کردید و تصویر گواهی سهام را در سایت کارگزاری بارگذاری کردید، معمولا دو روز کاری طول می‌کشد تا سهام‌تان به کارگزاری جدید انتقال داده شود. پس مشخص شد که تغییر کارگزاری ناظر به این شیوه چند روز زمان می‌برد.

البته می‌توانید به منظور انجام سریع‌تر تغییر کارگزار ناظر بورس، پیش از آن‌که درخواست خود را ثبت کنید،‌ بخشی از سهام شرکت‌ موردنظر خود را از طریق کارگزاری جدید خریداری کنید. برخی از کارگزاری‌ها گزینه‌ای با این عنوان دارند: «آخرین معامله نماد در این کارگزاری انجام شده است». در این روش معمولا پس از یک روز کاری، تغییر کارگزار ناظر بورس انجام خواهد شد.

روش سوم

در این روش نیز باید به صورت حضوری به دفاتر شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و یا دفاتر پیشخوان مراجعه کنید. سپس باید اصل شناسنامه و کارت ملی خود را ارائه دهید. پس از آن لازم است که فرم درخواست تغییر کارگزار ناظر بورس را نیز تکمیل کرده و تحویل دهید. البته با توجه به این‌که دو روش قبلی آسان‌تر هستند، معمولا افراد کمتر به سراغ این روش می‌روند. شما هم‌چنین می‌توانید فرم درخواست غیرحضوری و گواهی امضا از دفاتر رسمی را از طریق سایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کنید و پس از تکمیل، به دفتر مرکزی شرکت سپرده‌گذاری اوراق بهادار و تسویه وجود پست کنید.

نحوه تغییر کارگزار ناظر به روش آنلاین

در حال حاضر، بیشتر افراد می‌خواهند کارهای خود را در زمان کم‌تر و به صورت آنلاین انجام دهند. به این ترتیب اشاره‌ای به روش آنلاین تغییر کارگزار ناظر بورس هم خواهیم داشت. برای انجام این کار ابتدا وارد پنل کاربری کارگزاری جدید خود شوید. سپس سهام موردنظر خود را انتخاب و روی گزینه تغییر کارگزاری ناظر کلیک کنید. ممکن است این گزینه در کارگزاری‌های مختلف در منوهای متفاوتی قرار گرفته باشد.

پس از انتخاب این گزینه، وارد صفحه مربوط به تغییر کارگزار ناظر خواهید شد. پس از ثبت درخواست، باید مشخص کنید که آیا آخرین معاملات خود را در همین کارگزاری انجام داده‌اید یا خیر. اگر هیچ معامله‌ای در این کارگزاری انجام نداده‌اید و از طریق سامانه سمات گواهی تغییر کارگزار ناظر خود را دریافت کرده‌اید، گزینه مربوطه را انتخاب کنید. در نهایت فایل مربوط به گواهی تغییر ناظر را در کادری که مشخص شده است، بارگذاری کنید.

مراحلی که باید پس از تغییر کارگزار ناظر بورس طی کنید

پس از آن‌که مراحل بالا را انجام دادید، می‌توانید امور خود را از طریق کارگزار جدید انجام دهید. البته توجه کنید که هنوز هم می‌توانید از کارگزاری قبلی خود استفاده کنید. یعنی اگر تمایل داشته باشید، می‌توانید هم‌زمان با چند کارگزاری کار کنید؛ بدون این‌که هیچ مشکلی پیش بیاید. اما باید حواستان را جمع کنید که برای معاملات هر نماد، تنها از یک کارگزاری استفاده کنید. چرا که در غیر این صورت، امکان دارد در مدیریت و خرید و فروش سهام با مشکل مواجه شوید.

زمانی که سهام‌داران در یک کارگزاری جدید ثبت‌نام می‌کنند، باید در کارگزاری جدید احراز هویت شوند. این احراز هویت معمولا به صورت حضوری و از طریق دفاتر پیش‌خوان دولت انجام می‌شود. البته روش غیرحضوری نیز از طریق سامانه سجام هم‌اکنون قابل انجام است. پس از احراز هویت می‌توانید از سامانه معاملاتی برخط کارگزاری جدید استفاده کنید و با انتخاب گزینه تغییر کارگزار ناظر، عملیات را انجام دهید. دقت کنید که در این صورت کارمزد تغییر کارگزار ناظر صفر است و نیاز به پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای نیست.

نکاتی در مورد تغییر کارگزار ناظر

  • اگر به کارگزار قبلی خود بدهکار باشید، امکان تغییر کارگزار ناظر بورس برای شما وجود ندارد. به این منظور لازم است که ابتدا با کارگزار قبلی خود تسویه حساب کنید.
  • تغییر کارگزار ناظر بورس، یک روز بعد از آخرین معامله امکان‌پذیر است.
  • اگر در کارگزاری پیشین خود نماد فریز‌شده‌ (غیرفعال) دارید، امکان تغییر کارگزاری وجود ندارد.
  • تغییر کارگزاری ارتباطی با تغییر کد بورسی ندارند. کد بورسی مانند کد ملی افراد، یکتاست و با یک مرتبه اقدام، می‌توانید آن را دریافت کنید. نیاز نیست در هر تغییر کارگزاری، کد بورسی جدید بگیرید.
  • با توجه به نکته قبلی مشخص است که برای ثبت‌نام مجدد در کارگزاری جدید، نیازی به ثبت‌نام دوباره در سجام نیست.
  • انجام این فرآیند را می‌توان هم از طریق گوشی همراه و هم از طریق کامپیوتر انجام داد.

جمع‌بندی

در این مطلب نحوه تغییر کارگزار ناظر سهام عدالت در بورس را به صورت گام‌به‌گام آموزش دادیم. گفتیم که سهام‌داران بنا به دلایل مختلف ممکن است از عملکرد کارگزار فعلی خود رضایت نداشته باشند و بخواهند کارگزارشان را تغییر دهند. به این منظور باید تغییر کارگزار ناظر را انجام دهند.

برای انجام این کار سه روش وجود دارد. در روش نخست، فرد سهام موردنظرش را در کارگزار قبلی می‌فروشد و پس از این‌که یک روز صبر کرد، در کارگزار جدید آن نماد را خریداری می‌کند. در روش دوم فرد بدون فروش سهام خود، با دریافت گواهی خرید سهام از کارگزاری قبلی و ارائه آن به کارگزاری جدید، می‌تواند کارگزار ناظر خود را تغییر دهد. در مرحله سوم نیز می‌توان با مراجعه به دفاتر پیش‌خوان یا سپرده‌گذاری مرکزی، فرم تغییر کارگزار ناظر بورس را تکمیل و مراحل را دنبال کرد.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان