تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 144837

تخصیص 200 میلیون یورو برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی

تخصیص 200 میلیون یورو برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی
بانک مرکزی در راستای حمایت از تولید و تامین داروهای مورد نیاز کشور، تسهیلات ویژه‌ای به مبلغ 50 همت اختصاص داد.

به گزارش شهر بورس، رئیس کل بانک مرکزی با صدور دستورات ویژه‌ای برای رفع مشکلات نقدینگی و تامین مواد اولیه صنعت داروسازی، به تسهیل تخصیص ارز برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی پرداخت. این دستورات که صبح امروز در جلسه‌ای با حضور مسئولان سازمان غذا و دارو، مدیران سندیکای تولیدکنندگان دارو و نمایندگان بخش خصوصی مطرح شد، با هدف حمایت از صنعت دارو و تجهیزات پزشکی و افزایش سرعت در تخصیص و تامین ارز صورت گرفت.

تسهیلات بانکی برای صنعت دارو

طبق تفاهمات بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت در سال‌های 1401 و 1402، به ترتیب 15 و 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به شرکت‌های دارویی اختصاص داده شد که عملکرد شبکه بانکی در این سال‌ها به ترتیب 44.7 و 76.4 هزار میلیارد تومان بود. این تسهیلات با هدف حمایت از تولیدکنندگان دارو و تجهیزات پزشکی و شرکت‌های تولیدی شیر خشک در سال 1403 نیز ادامه پیدا کرد و به میزان 50 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این شرکت‌ها در نظر گرفته شد.

تخصیص اعتباری و حمایت از صادرات

بانک مرکزی همچنین تعهد داده است تا سقف 200 میلیون یورو برای ثبت سفارش‌های دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص دهد. این میزان از طریق ابزارهای تعهدی مانند اوراق گام به شرکت‌های دارویی اختصاص می‌یابد. علاوه بر این، برای حمایت از توسعه صادرات صنعت دارو، مقرر شد که خط اعتباری ارزی به میزان مبلغ ارز ناشی از صادرات دارو به شرکت‌های صادرکننده اختصاص یابد.

نوسازی خطوط تولید

در ادامه جلسه، موضوع نوسازی خطوط تولید دارو و تجهیزات پزشکی مورد بررسی قرار گرفت و مصوبه‌ای برای کمک به این بخش‌ها تصویب شد. بر اساس این مصوبه، بانک‌های عامل مکلف به پرداخت تسهیلات برای نوسازی خطوط تولید شدند و این تسهیلات به شرکت‌های مشمول اختصاص خواهد یافت.

در این نشست، بر اهمیت همکاری بین بانک مرکزی، سازمان غذا و دارو و بخش خصوصی برای رفع مشکلات نقدینگی و تامین داروهای موردنیاز کشور تاکید شد. رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو نیز اعلام کرد که مشکلات مالی مرتبط با تقسیط بدهی‌های ارزی و استفاده از اوراق گام در تامین مالی صنعت دارو به طور کامل منعکس شده و قرار است دستورالعمل‌های اجرایی مرتبط به زودی تدوین و به شبکه بانکی ابلاغ شود.

منبع: تسنیم

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات