تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۲
کد خبر : 136146

تحلیل و پیش بینی قیمت اقلام مصرفی

تحلیل و پیش بینی قیمت اقلام مصرفی
آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که تورم خرداد 1403 تثبیت شده و تورم نقطه به نقطه همچنان در حال افزایش است.

به گزارش شهر بورس، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در خرداد 1403، تورم ماهانه نسبت به اردیبهشت تغییر نکرده و نرخ آن ثابت مانده است. در مقابل، تورم نقطه به نقطه به روند صعودی دو ماه گذشته ادامه داده است.

تورم خرداد 1403؛ نشانه‌ای از مسیر آینده قیمت‌ها

اولین تصویر مرکز آمار از تورم خرداد 1403 نشان می‌دهد که سطح تورم ماهانه نسبت به اردیبهشت ماه تغییر نکرده و نزدیک به 3 درصد باقی مانده است. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه افزایش یافته است. این شاخص که تا انتهای سال قبل کاهشی بود، از ابتدای امسال روند صعودی در پیش گرفته است. تورم سالانه نیز نسبت به اردیبهشت کاهش یافته و به کمتر از 36.5 درصد رسیده است.

تثبیت تورم ماهانه روی کانال 2.8 درصد

خبر مرتبط
افزایش بی‌سابقه هزینه‌های آموزشی و نگرانی خانواده ها
افزایش بی‌سابقه هزینه‌های آموزشی و نگرانی خانواده ها

هزینه‌های آموزشی در ایران رکورد تازه‌ای به ثبت رسانده و تورم این بخش به بالاترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است که این امر نگرانی‌های بسیاری را در میان خانواده‌ها ایجاد کرده است.

تورم ماهانه یک نسبت قیمتی است که نشان می‌دهد هزینه خرید یک سبد مشخص از کالا و خدمات توسط خانوارها در هر ماه چند درصد نسبت به ماه قبل تغییر کرده است. اگر این نرخ مثبت باشد، نشان می‌دهد که قیمت‌ها نسبت به ماه قبل افزایش یافته و اگر منفی باشد حکایت از کاهش قیمت‌ها دارد. همچنین، زمانی که گفته می‌شود نرخ تورم کاهشی شده یعنی قیمت‌ها با سرعت کمتری نسبت به ماه قبل افزایش یافته‌اند در حالی که تورم افزایشی حاکی از افزایش قیمت‌ها با سرعت بیشتری نسبت به ماه قبل است.

این نرخ در خرداد 1403 مانند اردیبهشت ماه برای کل کشور 2.8 درصد اعلام شده در حالی که در فروردین ماه 2.6 درصد بود. به بیان دیگر، قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات مصرفی خانوارها 2.8 درصد نسبت به اردیبهشت ماه گران‌تر شده و این گرانی با سرعت بیشتری نسبت به فروردین اتفاق افتاده است.

بررسی اقلام خوراکی و غیرخوراکی

از میان اقلام خوراکی، بالاترین تورم ماهانه مربوط به «میوه و خشکبار» بوده است. بین کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز «آموزش» شاهد کمترین تورم ماهانه بوده است.

افزایش تورم در نگاه میان‌ مدت

تورم نقطه به نقطه، تغییر قیمت یک سبد مشخص از کالا و خدمات مصرفی خانوار را در هر ماه نسبت به همان ماه در سال قبل می‌سنجد. این شاخص از 31 درصد در اردیبهشت به 31.9 درصد در خرداد رسیده است. در فروردین ماه نیز تورم نقطه به نقطه 30.9 درصد برآورد شده بود. بنابراین از ابتدای امسال، یک روند صعودی در تورم نقطه به نقطه ایجاد شده است. بالاترین تورم نقطه به نقطه در میان کل اقلام مصرفی سبد خانوار، به گروه «مسکن» تعلق دارد.

در مقابل، تورم سالانه کاهش یافته و از 37 درصد در اردیبهشت ماه به 36.1 درصد رسیده است. این نرخ، کمترین تورم سالانه اعلام شده از سوی مرکز آمار از بهمن 99 تا کنون است.

جدول تورم خرداد 1403

شاخص تورم فروردین 1403 اردیبهشت 1403 خرداد 1403
تورم ماهانه 2.6% 2.8% 2.8%
تورم نقطه‌ای 30.9% 31% 31.9%
تورم سالانه 37% 36.1%

منبع: اکوایران

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ