تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
کد خبر : 136841

تجارت فارکس چیست

تجارت فارکس چیست
معاملۀ فارکس عبارت است از خرید و فروش جفت ارزها در بازار مبادلات ارزی در یک نرخ مبادله ای مشخص و شامل خرید یک ارز همزمان با فروش ارز دیگر به منظور کسب سود از نوسان قیمت ارز می شود.

به گزارش شهر بورس، معاملۀ فارکس عبارت است از خرید و فروش جفت ارزها در بازار مبادلات ارزی در یک نرخ مبادله ای مشخص و شامل خرید یک ارز همزمان با فروش ارز دیگر به منظور کسب سود از نوسان قیمت ارز می شود.

بازار فارکس یکی از بزرگترین و نقدشونده ترین بازارها در جهان است. ارزش بازار جهانی فارکس در سال 2022 به 2,409,000,000 دلار بالغ شد.

بطور مثال شما قبل از آنکه از ایالات متحده به مکزیک سفر کنید می توانید دلار آمریکا را به پزوی مکزیک تبدیل کنید. شما از پول آمریکا برای خرید پول مکزیک استفاده می کنید. البته، نرخ مبادلاتی دائماً در حال تغییر است. اینجا است که معاملۀ ارز به عنوان یک سرمایه گذاری به کمک می آید.

تجارت فارکس چیست

شما به محض آنکه ارزهای خارجی را معامله می کنید در بازار فارکس فعال شده اید. یک جفت ارز عبارت است از دو ارز که در برابر یکدیگر معامله می شوند و هر جفت ارز یک نام اختصاری دارد که متشکل است از سه حرف انگلیسی. به این ترتیب، شما جفت ارز دلار آمریکا در برابر پزوی مکزیک را به شکل USD/MXN می بینید. ین ژاپن در برابر یورو را به شکل JPY/EUR می بینید یا اینکه دلار آمریکا در برابر لیرۀ ترکیه را به شکل USD/TRY می بینید. ضمناً یک تبدیل کنندۀ ارز نیز وجود دارد که محاسبات تان را آسان تر می کند. به عنوان مثال، اگر می خواهید دلار آمریکا را به لیرۀ ترکیه تبدیل کنید می توانید از لینک مربوطه استفاده کنید.

شما همچنین می توانید MetaTrader 4 و MetaTrader 5 که جزو بهترین پلتفرم های معاملاتی هستند را دانلود کرده و معامله را شروع کنید.

اصطلاحات رایجی در ارتباط با جفت ارزها وجود دارند که لازم است با آنها آشنا باشید. از جملۀ این اصطلاحات می توان به قیمت های Ask و Bid اشاره کرد. قیمت Ask همانی قیمتی است که می پردازید تا یک ارز را بخرید و Bid هزینه ای است که در صورت فروش ارز دریافت می کنید. به اختلاف بین Ask و Bid، اسپرد (spread) گفته می شود.

قیمت گذاری جفت ارزها به پیپ (pip) است. هر پیپ معمولاً برابر است با 0.0001. ما از پیپ برای محاسبۀ اسپرد بین Ask و Bid استفاده می کنیم.

نحوۀ کار معاملات فارکس

بازار معاملات فارکس یک شبکۀ جهانی غیرمتمرکز است که بطور 24 ساعته، پنج روز در هفته، کار می کند. معامله گران در بازار فارکس جفت ارزها را بر اساس ارزش شان در برابر یکدیگر خرید و فروش می کنند.

یک مثال برای فهم این موضوع بیان می کنیم:

در اینجا به بیان یک مثال از معاملۀ جفت ارز USD/MXN در فارکس می پردازیم:

فرض کنید که قصد دارید از مکزیک به ایالات متحده سفر کنید. به محض اینکه وارد ایالات متحده شوید، مقداری پزوی مکزیک (MXN) را به دلار آمریکا (USD) تبدیل می کنید تا بتوانید پول محلی را خرج کنید.

در زمان تبدیل ارز، 1 دلار آمریکا برابر با 19.95 پزوی مکزیک است. به این ترتیب، برای خرید 5 دلار آمریکا، 100 پزوی مکزیک پرداخت می کنید. جفت ارز فارکس شما USD/MXN است.

فرض کنید یک هفته در ایالات متحده می مانید اما هیچ پول نقدی خرج نمی کنید. در مسیر برگشت تان به خانه، می توانید دلارها را به پزوی مکزیک تبدیل کنید.

هرچند، بازار تغییر کرده است. اکنون 1 دلار آمریکا برابر است با 25 پزوی مکزیک. یعنی اینکه ارزش پزوی مکزیک افزایش پیدا کردهاست. اکنون 5 دلار آمریکا که در اختیار دارید 125 پزوی مکزیک خریداری می شود.

به دلیل تغییر در نرخ مبادله ای ارز، شما سود کرده اید.

این یک مثال کاربردی در دنیای واقعی بود. تنها نکته این است هر زمان که در بازار فارکس معامله می کنید به همین شکل تراکنش انجام می دهید بدون اینکه نیاز باشد سفر کنید. معامله گران فارکس می توانند از خانه شان یا از هر جایی در جهان صرفاً با استفاده از یک حساب معاملاتی فارکس، اینگونه معاملات را انجام دهند.

چه چیزی بازار فارکس را حرکت می دهد

 نرخ های بهرۀ بانک مرکزی، چه نرخ بهره افزایش پیدا کند و چه کاهش پیدا کند و یا حتی تغییر نکند. دلایل تغییر نرخ بهره می توانند بسیار متنوع باشند. به عنوان مثال، اگر بانک مرکزی نرخ بهره را افزایش دهد، گمان عمومی بر این است که اقتصاد رو به رشد است و یک خوش بینی دربارۀ آینده وجود دارد ضمن اینکه به این معنی هم هست که یک استراتژی کوتاه مدت برای افزایش سریع جریان پول به بودجه و غیره وجود دارد معامله گران تلاش می کنند تا پیش بینی می کنند که بانک مرکزی چه اقدامی در قبال نرخ بهره خواهد داشت. اگر معامله گران انتظار داشته باشند که نرخ بهره افزایش پیدا خواهد کرد در آن صورت شروع به خرید ارز قبل از اعلام تصمیم بانک مرکزی می کنند و برعکس. اگر معامله گرها در پیش بینی شان دچار اشتباه شوند، مقدار زیادی پول ضرر خواهند کرد. به این ترتیب، باید دربارۀ مسائل اقتصادی کشوری که ارز آن را معامله می کنند کاملاً آگاه باشند.

جریان های تجاری میزان صادرات و واردات خالص مربوط به کشور مورد نظر را می سنجند. در ارتباط با ارز: اگر صادرات از واردات بیشتر باشند معنایش آن است که ارزش ارز کاهش پیدا خواهد کرد. به این ترتیب، ارز خارجی برای مصرف کنندگان خارجی ارزان تر خواهد شد و برعکس.

جریان های سرمایه عبارت است از مقدار خالص ارز معامله شده (خرید یا فروخته شده) از طریق سرمایه گذاری:

●       جریان های فیزیکی – هنگامی است که نهادهای خارجی اقدام به فروش ارزهای داخلی و خرید ارزهای خارجی می کنند تا سرمایه گذاری های مستقیم خارجی (سرمایه گذاری های مشترک، خریدهای شرکت ها و غیره) انجام دهند.

●       سرمایه گذاری های سبد – هنگامی است که سرمایه گذاری ها در بازارهای خارجی یا در بازارهای درآمد ثابت و متغیر (فارکس، سهام، اسناد خزانه و غیره) انجام می شوند.

دخالت بانک مرکزی. گاهی اوقات لازم است یک بانک مرکزی به منظور کنترل ارزش پول ملی اقدام به مداخلۀ ارزی کند تا بطور مستقیم بر ارزش یک ارز تاثیر بگذارد درغیر این صورت اقتصاد کشور لطمه خواهد خورد. به عنوان مثال، اگر اقتصاد یک کشور وابسته به صادرات باشد، پول ملی آن کشور نباید بیش از حد تقویت شود (مانند مثال نشان داده شده در تصویر).

اخبار می توانند تاثیر بسیار زیادی بر بازار داشته باشند. برخی از اخبار از قبل مشخص هستند و می توانند برای برخی از سرمایه گذاران پرمنفعت تر باشند. در چنین حالتی بعید است که انتشار اخبار لطمات غیرمنتظره وارد کند. برخی از اخبار بدون اطلاع قبلی منتشر می شوند که در این صورت بهترین کار مدیریت ریسک است و باید امیدوار بود که تاثیر منفی قابل توجهی نداشته باشند. همۀ اخبار نمی توانند بر بازار تاثیر بگذارند و معامله گران باید بدانند اخبار تاثیرگذار کدام هستند تا بتوانند بازار را پیش بینی کرده و یک استراتژی مناسب اتخاذ کنند. به عنوان مثال، اخبار مربوط به اشتغال کشورهای مهم تاثیر بیشتری نسبت به اخبار مربوط به فروش بخش تولید داشتند. و یا اینکه اخبار مربوط به خرده فروشی مهمتر از اخبار مربوط به عرضۀ پول هستند.

تقویم های اقتصادی بهترین منبع برای معامله گران هستند تا با مراجعه به آنها از زمان انتشار اخبار مطلع شوند. آگاه بودن از زمان انتشار اخبار، مزیت های فراوانی برای معامله گران دارد.

ترس و طمع بسیار مؤثر هستند. ترس می تواند باعث ریزش شدید بازار و طمع می تواند باعث رشد شدید بازار شود.

فعالان بازار مبادلات ارزهای خارجی

در حال حاضر فعالان بازار مبادلات ارزهای خارجی عبارتند از ساختارهای بانکداری بازرگانی، بانک مرکزی، انواع مختلف بورس ها، شرکت های کارگزاری و سازمان های بین المللی.

در ادامه به بررسی این فعالان می پردازیم.

●       بانک مرکزی. بانک مرکزی مدیریت ذخایر ارزهای خارجی کشور و اطمینان از ثبات ارزش پولی را بر عهده دارد. بانک مرکزی برای انجام این وظیفه گاهی اوقات اقدام به مداخلۀ مستقیم ارزی می کند و گاهی اوقات نیز نرخ های بهره یا الزامات ذخایر ارزی و غیره را تغییر می دهد.

●       شرکت های سرمایه گذاری بین المللی، صندوق های مختلف بازنشستگی و پوشش ریسک، شرکت های بیمه. هدف اصلی این فعالان این است که سبد دارائی شان را متنوع کنند که این کار را طریق سرمایه گذاری در اوراق بهادار دولتی و شرکتی کشورهای مختلف انجام می دهند. در اصطلاح حرفه ای به هرکدام از این فعالان بازار، صندوق گفته می شود. این صندوق ها شامل شرکت های معاملاتی بزرگ می شوند که سرمایه گذاری های تولید خارجی انجام می دهند که عبارتند از ایجاد شعبات، نهادهای اقتصادی مشترک و غیره.

●       شرکت های فعال در بازارهای خارجی. واردات باعث می شود تقاضا برای ارز پایدار شود و صادرات باعث می شود تا عرضۀ ارز پایدار باشد که شامل انواع مختلف سپرده های ارزهای خارجی می شود که به عنوان تراز آزاد موقت در حساب های ارز خارجی قلمداد می شود.

●       مبادلات ارز. مبادلات ارزی در برخی از کشورها شامل مبادلات ارزی برای نهادهای تجاری و ایجاد یک نرخ مبادله ای در بازار می شود. هر دولت نیز قاعدتاً اقدام به تنظیم گری سطح نرخ مبادله ای می کند و از فشردگی بازار مبادلات ارز داخلی منفعت می برد.

●       کارگزارهای ارز. کارگزارها با جذب خریدارها و فروشنده های ارزهای خارجی اقدام به انجام مبادلات ارزی یا انجام عملیات وام و سپرده گذاری بین آنها می کنند. شرکت های کارگزاری معمولاً بابت واسطه گری شان یک کارمزد اخذ می کنند که شامل درصدی از مبلغ معامله می شود. هرچند، میزان یک کارمزد کمتر از نرخ بهرۀ تسهیلات بانکی یا نرخ بهرۀ سپردۀ بانکی است. ضمن اینکه سیستم بانکی نیز می تواند کارهای کارگزاری را انجام دهد.

●       ساختارهای بانکداری بازرگانی. سهم عمدۀ تراکنش ها در بازار مبادلات ارزهای خارجی مریوط به ساختارهای بانکداری بازرگانی می شود که نه تنها اغلب سبدهای شان را با ارز خارجی متنوع سازی می کنند بلکه همچنین از طرف شرکت هایی که به عنوان صادرکننده یا واردکننده وارد بازارهای بین المللی می شوند اقدام به انجام تراکنش های ارزهای خارجی می کنند.

نتیجه

حتی اگر خودتان معاملۀ فارکس انجام ندهید، بازار ارز بین المللی می تواند یک نقطۀ مهم در زندگی روزمره تان ایفا کند. اگرچه تاثیرات سقوط بازار سهام همیشه واضح نیستند اما تغییرات در قیمت یک ارز می تواند تاثیر چشمگیری بر قیمت های کالاها و خدمات داشته باشد.

بازار فارکس می تواند جایگزین سهام باشد. معاملات فارکس ظاهراً در مقایسه با معاملات سهام یا رمزارزها دسترسی کمتری برای سرمایه گذارن کوچک دارد هرچند افزایش تعداد کارگزارهای آنلاین و افزایش رقابت در ارائۀ خدمات مالی، چشم اندازهای واقعی تری از کار در فارکس را فراهم کرده اند.

 

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ