تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱:۱۱
کد خبر : 131655

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بر بازار سرمایه/ رشد بورس آغاز می‌شود؟

تاثیر کاهش نرخ سود سپرده بر بازار سرمایه/ رشد بورس آغاز می‌شود؟
بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای جدید نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله را به ۲۰.۵ درصد کاهش داد. حال، تاثیرات این اقدام بر بازار سرمایه به شدت مورد توجه قرار گرفته و این سوال را مطرح می‌کند که آیا کاهش نرخ سود سپرده‌ها می‌تواند منجر به رشد بورس شود؟

به گزارش شهر بورس، از شامگاه دیروز (دوشنبه) نامه‌ای مبنی بر بخشنامه جدید بانک مرکزی در راستای کاهش نرخ سود سپرده یک‌ساله به ۲۰.۵ درصد در فضای مجازی دست به دست می‌شد. این بخشنامه با هدف کنترل و نظارت بر نرخ‌های سود سپرده‌های بانکی صادر شده و تاثیرات آن بر بازار سرمایه به شدت مورد توجه قرار گرفته است.


همچنین بخوانید : قیمت انواع خودرو پژو پارس + جدول


جزئیات بخشنامه

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با صدور این بخشنامه به کلیه بانک‌ها و موسسات مالی دولتی و خصوصی، نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله را ۲۰.۵ درصد تعیین کرد. این بخشنامه تاکید می‌کند که در صورت تخلف و عدم رعایت نرخ‌های اعلامی، مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره بانک‌های متخلف از سمت خود برکنار خواهند شد.

بر اساس این بخشنامه، نرخ‌های سود سپرده‌های بانکی به شرح زیر تعیین شده‌اند:

  • سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: ۵ درصد
  • سود سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه: ۷ درصد
  • سود سپرده‌های شش ماهه: ۱۲ درصد
  • سود سپرده‌های یک‌ساله: ۲۰.۵ درصد
  • سود سپرده‌های دوساله: ۱۷ درصد
  • سود سپرده‌های سه ساله: ۱۸ درصد
  • سود سپرده‌های چهارساله: ۱۸.۵ درصد
  • سود سپرده‌های پنج ساله: ۱۹ درصد

تاثیر بخشنامه جدید بانک مرکزی بر بازار سرمایه

تعیین و کنترل نرخ سود سپرده‌های بانکی توسط بانک مرکزی می‌تواند تاثیرات قابل‌توجهی بر بازار بورس داشته باشد. این تاثیرات ممکن است مثبت یا منفی باشند و به عوامل مختلفی بستگی دارند. در ادامه به برخی از تاثیرات احتمالی اشاره می‌شود:

انتقال سرمایه به بورس: کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی می‌تواند سپرده‌گذاران را به سمت سرمایه‌گذاری با بازده بالاتر در بازار بورس هدایت کند که منجر به افزایش سرمایه‌گذاری در بورس و رشد شاخص‌های بورسی می‌شود.

کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌ها: کاهش نرخ سود بانکی منجر به کاهش هزینه‌های مالی شرکت‌هایی که وام گرفته‌اند، می‌شود و در نتیجه افزایش سودآوری و قیمت سهام آن‌ها را در پی دارد.

افزایش رقابت برای جذب سرمایه: بانک‌ها و موسسات مالی برای جذب سرمایه، ممکن است محصولات مالی جدید و جذاب‌تری ارائه دهند که می‌تواند به تنوع‌بخشی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و افزایش جذابیت بازار بورس منجر شود.

تأثیر بر نرخ بهره و وام‌دهی: کاهش نرخ سود بانکی ممکن است باعث کاهش نرخ بهره وام‌ها شود که افزایش تقاضا برای وام‌های شرکتی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه‌ای را به دنبال داشته باشد و در نتیجه رشد اقتصادی و افزایش ارزش سهام را تقویت کند.

جذب سرمایه‌گذاران خارجی: سیاست‌های مالی پایدار و قابل پیش‌بینی می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاران خارجی کمک کند و ورود سرمایه‌های خارجی به بورس و تقویت بازار سرمایه را فراهم آورد.

تغییر سیاست‌های بانک مرکزی

سینا رهبر شهلان در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره تاثیر کاهش سود سپرده بانکی بر بازار سرمایه، گفت: بانک مرکزی اعلام کرده که اوراق ۳۰ درصدی در یک مقطع خاصی بوده و این یعنی تغییر رویکرد بانک مرکزی از فرایند شدیداً انقباضی به انقباض کمتر.

وی افزود: بانک‌ها مجبور هستند که این مصوبه را درست اجرا کنند تا بتوانند اوراق دولتی را به فروش برسانند. اگر اوراق نقدی دولتی با عنوان «اِراد» به فروش نرسد مشکلاتی در پرداخت‌های برنامه و بودجه اتفاق می‌افتد که در آستانه انتخابات  روی خوشی ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هر اتفاقی بیفتد، این بخشنامه باید به شکل جدی اجرایی و اوراق دولتی فروخته شود. در این صورت، فشار از روی بازار سرمایه برداشته می‌شود.

رهبرشهلان با اشاره به ریسک‌های پیش‌روی  بازار سرمایه، عنوان کرد: یکی از عوامل منفی  شدن بازار، نرخ بهره بود که برطرف شد اما الان نرخ فرمول خوراک پالایشگاه‌ها، افزایش سرمایه بانک‌ها و تجدید ارزیابی و افزایش نزخ خودروسازان را داریم که ان‌شاءالله به مرور، تک تک این ریسک‌های تحمیلی به بازار برطرف شوند

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

عباس سه شنبه , 8 خرداد 1403 - 22:49

باکم شدن سودبانکی ازامروز قیمت دلاربالارفت مگر شخص دیوانه است بااین سود بیادپولش بانک بگذرد باتورم بالای ۵۰ درصد

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ