تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۴
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کد خبر : 129946

مدیرعامل سبدگردان نیکان در گفت‌وگو با شهر بورس:

تاثیر قیمت ارز در بورس روانی است/ بی‌اعتمادی فعالان بازار به تحولات اقتصادی

تاثیر قیمت ارز در بورس روانی است/ بی‌اعتمادی فعالان بازار به تحولات اقتصادی
فردین آقابزرگی مدیرعامل سبدگردان نیکان گفت: زمانی که قیمت ارز در بازار کاهش می‌یابد، صرفا از لحاظ روانی ارزش روز دارایی‌های شرکت‌ها بر اساس دلار روند نزولی به خود می‌گیرد.

فردین آقابزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس با بیان اینکه نوسان کوتاه مدت ارزها و دلار سینوسی بوده است، گفت: باید توجه داشته باشیم قیمت دلار ظرف ۶ ماه گذشته از کانال ۳۰ هزار تومان، حداقل حدود ۸۰ درصد نوسان داشته است. بنابراین هرچه تایم فریم بررسی کوتاه‌تر باشد، نوسانات بیشتر و خطای پیش بینی برای آینده نیز مطمئنا افزایش می‌یابد.

مدیرعامل سبدگردان نیکان به عدم پایداری ثبات قیمت دلار نیمایی نیز اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه چند ماه پیش رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده بود، قیمت دلار بیش از 28 هزار و 500 تومان را به رسمیت نمی‌شناسد، هم‌‎ا‌کنون شاهد قیمت حداقل 42 هزار تومانی برای دلار نیمایی هستیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به صحبت‌های بدون پشتوانه اقتصادی مسئولان در خصوص قیمت ارز، گفت: کارنامه گذشته پیش‌بینی‌ها این موضوع رو تایید می‌کند، در سال 1402 صحبت از این بود که قیمت دلار را به ۱۵هزار تومان کاهش خواهیم داد و امسال صحبت از کاهش قیمت دلار و رساندن آن به کانال ۵۰ هزار تومان است، غافل از اینکه ۶ ماه قبل همین دلار حدود ۳۰ هزار تومان بود.

واقعیت قیمت ارز با صحبت‌های بدون پشتوانه اقتصادی در تضاد است

 آقابزرگی از متغیرهای کلان، تورم، حجم نقدینگی، رشد اقتصادی و نرخ بهره بانکی، به عنوان عوامل تاثیر‌گذارتر از صحبت‌ها و نویدهای گشایش ارزی بر قیمت ارز یاد کرد و ادامه داد: بر اساس پرونده‌هایی که در مراجع قضایی افشا شده یا در جریان رسیدگی هستند، مبالغ قابل توجهی تحت عنوان سوءاستفاده رانت و یا فساد از منابع ارزی از چرخه تولید خارج شده است.

وی افزود: با در نظر گرفتن این واقعیت که منابعی که به راحتی از شرکت‌های صادر کننده وارد سامانه نیما می‌شود به راحتی هم می‌تواند دست‌خوش مفاسدی قرار بگیرد، بعضا تراز ارزی به صورت صحیح استخراج نمی‌شود و قابل اتکا نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه چرا با افزایش قیمت ارز قیمت کالاها افزایش یافته و با کاهش آن، تغییری در قیمت کالاها مشاهده نمی‌شود، گفت: زمانی که قیمت تمام شده برای واردکننده و یا تولیدکننده، با دلار ۶۰ هزار تومان محاسبه می‌شود، هنگامی که قیمت دلار کاهش می‌یابد، طبیعتا فروشنده راضی به این امر نیست و باید قیمت تمام شده محصولش را به ترتیبی تعیین کند که حاشیه سود داشته باشد، لذا همین نوسانات نرخ ارز به مرور زمان تبدیل به یک رویه ناصحیح و غیر اقتصادی شده است و ما شاهد رشد یک‌سویه قیمت‌ها هستیم.

مدیرعامل سبدگردان نیکان ادامه داد: نکته دوم و حائز اهمیت روند کلی و رو به بالای قیمت ارز است. به جز تایم فریم‌های کوتاه، در چهار دهه گذشته قیمت ارز همواره سیر صعودی داشته است.

روند قابل پیش‌بینی و طبیعی قیمت ازر صعودی است

وی عوامل بنیادی اقتصادی را تعیین‌کننده قدرت پول ملی عنوان کرد و افزود: روند نزولی مغایر با مؤلفه‌های متغیر و وضعیت اقتصادی است و متاسفانه در شرایط کنونی چه با شیب کم و یا زیاد، قابلیت پیش‌بینی روند طبیعی و رو به صعود قیمت ارز وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با کم اثر خواندن تاثیر افزایش قیمت ارز در بازار آزاد بر درآمدهای شرکت‌های صادرکننده، اظهار داشت: شرکت‌ها مکلف به تسعیر نرخ ارز بر اساس نرخ نیما هستند. یعنی ارز خود را باید با قیمت کمتر از بازار آزاد بفروشند و معمولا نوسان در نرخ سامانه نیما و یا ارزهای دولتی خیلی کمتر است.

آقابزرگی در ادامه گفت: بهبود عملکرد شرکت‌ها با افزایش قیمت ارز در میان‌مدت و بلندمدت قابل بررسی و محتمل است. بنابراین نباید در کوتاه مدت و با افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، انتظار بهبود عملکرد سود و زیان شرکت‌ها را داشته باشیم.

تاثیر قیمت ارز بر بازار سرمایه روانی است 

وی افزود: زمانی که قیمت ارز در بازار کاهش می‌یابد، صرفا از لحاظ روانی ارزش روز دارایی‌های شرکت‌ها بر اساس دلار روند نزولی به خود می‌گیرد. همچنین از لحاظ انتظارات تورمی یا انتظاراتی که فعالین بازار سرمایه دارند، این‌چنین تداعی می‌شود که ارزش روز دارایی شرکت بر اساس دلار، روند کاهشی داشته است.

مدیرعامل سبدگردان نیکان خاطر نشان کرد: روند صعودی در بازار ارز به جز یک شوک روانی کوتاه در بازار سرمایه، اثر دیگری ندارد. مگر اینکه تداوم داشته باشد و موجب افزایش قیمت در سامانه‌های محاسبه نرخ ارز دولتی شود. البته این تغییر بر اساس میانگین سه تا شش ماهه، می‌تواند تا حدودی اثر مثبت بر بازار سرمایه داشته باشد.

 آقا بزرگی در انتها به بی اعتمادی یا کم اعتمادی فعالان بازار سرمایه نسبت به تحولاتی که در اقتصاد کشور می‌گذرد، اشاره کرد و گفت: در این حالت کوچک‌ترین خبر منفی از جمله کاهش قیمت ارز، بیش از اندازه واکنش در پی دارد. در حقیقت یک پیش واکنشی را در پی خواهد داشت، همان‌گونه که الان در حال حاضر در بازار سرمایه شاهدش هستیم.

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات