تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
کد خبر : 144260

تاثیرات بی‌برقی بر اقتصاد کشور

تاثیرات بی‌برقی بر اقتصاد کشور
بحران ناترازی برق و خاموشی‌های مکرر تابستان امسال، صدمات گسترده‌ای به صنایع کشور وارد کرده و بهره‌وری بنگاه‌های تولیدی را به شدت کاهش داده است.

به گزارش شهر بورس، گرمای بی‌سابقه تابستان امسال منجر به رکوردشکنی مصرف برق و خاموشی‌های بی‌سابقه شده است و صنایع کشور در خط مقدم این قطعی‌های مکرر برق قرار گرفته‌اند که این امر موجب وارد آمدن صدمات گسترده‌ای به عملکرد تولید و بهره‌وری بنگاه‌های تولیدی شده است.

افزایش مصرف برق در روزهای اخیر، تعطیلی ادارات دولتی در استان‌های تهران و البرز و کاهش ساعات کاری 13 استان دیگر را به دنبال داشته است. این در حالی است که بحران ناترازی برق در گرم‌ترین روزهای سال، تعطیلی‌های مکرر ادارات دولتی، ضرر و زیان صنایع و نوسان و افت ولتاژ برق در بخش خانگی را به دنبال داشته و به نظر می‌رسد برای دولت و سیاستگذاران به موضوعی عادی تبدیل شده است. راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدتی به‌غیر از تعطیلی ادارات دولتی، افت فشار بخش خانگی و تعطیلی صنایع در دسترس نیست.

کارشناسان بر این باورند که خروج دولت از تصدی‌گری و قیمت‌گذاری و فراهم کردن زمینه حضور و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، راه‌حل مشکل ناترازی برق است. به گفته آنها، اگر دولت از تصدی‌گری خارج شود و تنها رگولاتوری در زمینه برق را دنبال کند و بخش خصوصی وارد ساخت نیروگاه و تولید برق شود، شاهد رفع ناترازی خواهیم بود.

تبعات بحران کمبود برق

عادی‌انگاری بحران کمبود برق و تعطیلی‌های اجباری، به‌ویژه در روزهای انتقال دولت، تبعات گسترده‌ای خواهد داشت که طی ماه‌های آینده ابعاد جدیدی از آن نمایان خواهد شد. دولت چهاردهم با بیش از 18 هزار مگاوات ناترازی برق روبه‌روست و تنها در بخش صنعت، گزارش شامخ حاکی از این است که قطعی برق یک تا دو روز در هفته برای اکثر شرکت‌های بخش خصوصی، به‌ویژه بخش صنعت در تیرماه، باعث اختلال در فعالیت بخش خصوصی و کاهش تولید شده است.

خبر مرتبط
قطعی برق و ضربه های بانک مرکزی عامل کاهش شدید صادرات فولاد ایران
قطعی برق و ضربه های بانک مرکزی عامل کاهش شدید صادرات فولاد ایران

کاهش صادرات فولاد ایران در سال جاری، بحران جدیدی را در این صنعت رقم زده است. سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و مشکلات ناشی از قطعی‌های برق، از مهم‌ترین عوامل این بحران هستند.

تاثیرات تعطیلی صنایع بر بازار

تعطیلی صنایع در مرداد و شهریورماه نیز ادامه خواهد داشت و علاوه بر ضرر و زیان صاحبان صنایع، با تشدید افت تولید، به احتمال زیاد افزایش قیمت در بازار مصرف را به دنبال خواهد داشت. این تنها بخشی از تبعات ناترازی برقی است که طی چند سال اخیر به معضل جدی کشور تبدیل شده است. بی‌برنامگی و ادامه‌دار بودن تعطیلی‌ها و کاهش ساعات کار ادارات دولتی و تعطیلی مراکز بخش خصوصی، همچنین اختلال امور روزانه شهروندان را به دنبال داشته و به نارضایتی‌هایی در این زمینه منجر شده است.

تاثیر نوسان و افت ولتاژ برق بر بخش خانگی

در بخش خانگی نیز نوسان و افت ولتاژ برق، افزایش هزینه مصرف‌کنندگان و شهروندان را به دلیل آسیب به وسایل برقی به دنبال دارد. اگر افت ولتاژ از میزان مشخصی بیشتر شود، می‌تواند آسیب‌های زیادی برای تجهیزات و تأسیسات برقی از جمله آسانسور و لوازم‌برقی مختلف به همراه داشته باشد.

منبع: اقتصادنیوز

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ