تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 155728

تأخیر در اجرای مصوبه وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن

تأخیر در اجرای مصوبه وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن
با گذشت چهار ماه از تصویب وام ۸۰۰ میلیون تومانی نهضت ملی مسکن، تأخیر بانک مرکزی در اجرایی شدن این مصوبه مشکلات جدی برای متقاضیان ایجاد کرده است.

به گزارش شهر بورس، حدود چهار ماه از تصویب شورای عالی مسکن برای افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۸۰۰ میلیون تومان می‌گذرد، اما بانک مرکزی همچنان در برابر اجرای این مصوبه مقاومت می‌کند. این تأخیر در عملیاتی شدن تسهیلات می‌تواند مشکلات جدی برای متقاضیان ایجاد کند.

تأخیر در ابلاغ تسهیلات

در هجدهمین جلسه شورای عالی مسکن که اوایل تیرماه امسال برگزار شد و به ریاست محمد مخبر، سرپرست وقت ریاست جمهوری، با حضور مهرداد بذرپاش، وزیر سابق راه و شهرسازی و سایر اعضای دولت، به افزایش سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن در شهرها به ۸۰۰ میلیون تومان توافق شد. با این حال، تا به امروز، بانک مرکزی از طرح این مصوبه در هیئت عالی خود برای تصویب خودداری کرده است.

احمد بیگدلی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، در انتقاد از این تأخیر گفت: عدم ابلاغ آئین‌نامه اعطای تسهیلات ساخت مسکن از سوی بانک مرکزی موجب نارضایتی عمومی و بروز مشکلات جدی در تأمین مسکن برای اقشار مختلف جامعه شده است.

بیگدلی در توضیح دلایل این تأخیر گفت: شورای عالی مسکن دو ماه پیش آئین‌نامه مربوط به وام ۸۰۰ میلیونی شهری را به بانک مرکزی ارسال کرده، اما تا کنون این آئین‌نامه به بانک‌های عامل ابلاغ نشده است. این تأخیر منجر به سردرگمی و نارضایتی متقاضیان شده است.

وی افزود: بانک مرکزی به بهانه جلوگیری از تورم، از ابلاغ این وام‌ها امتناع می‌کند. اما باید در نظر داشت که این تسهیلات به نیازهای اساسی مردم و بخش‌های مولد اقتصادی اختصاص می‌یابد و نباید به بازارهای غیرمولد و سوداگرانه هدایت شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی تأکید کرد که عملکرد بانک مرکزی در این زمینه رضایت‌بخش نبوده و وام‌های تکلیفی که از سوی دولت و مجلس تعیین شده‌اند، باید بدون تأخیر و به‌طور کامل پرداخت شوند تا مشکلات اقتصادی مردم کاهش یابد.

ورود مجلس به مسئله

بیگدلی همچنین اشاره کرد که مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده و در جلسه رای اعتماد به وزیر جدید اقتصاد، این مسئله را به‌طور جدی مطرح کرده است. وی تأکید کرد: مردم انتظار دارند که وام‌های مسکن و سایر تسهیلات بدون تأخیر به آن‌ها اختصاص یابد. ما در مجلس به‌طور جدی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و امیدواریم بانک مرکزی و نهادهای مرتبط، با مسئولیت بیشتری در این زمینه عمل کنند.

 

منبع: تسنیم

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون