شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
کد خبر : 47827

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

بی توجهی بورس تهران به نفت 90 دلاری/ چرا پالایش رشد نمی کند؟

بی توجهی بورس تهران به نفت 90 دلاری/ چرا پالایش رشد نمی کند؟
قیمت نفت طی روز های گذشته رشد بی‌سابقه‌ای داشته و توجه‌ها را به نمادهای این گروه در بازار سرمایه جلب کرده است اما عدم توجه به صندوق پالایش تعجب سهامداران را در پی داشته است.

به گزارش شهر بورس، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال به 92 دلار رسیده و بالاترین نرخ خود در ۸ سال گذشته را تجربه می‌کند اما بی توجهی بورس تهران به نفت 90 دلاری اتفاق جالب توجهی است.

به دنبال آن قیمت نفت صادراتی روسیه Urals در اروپا برای اولین بار در هفت سال گذشته به بالای 93 دلار در هر بشکه رسید.

محقق نشدن برنامه اوپک برای افزایش 400 هزار بشکه‌ای تولید در ماه آتی و تشدید کسری بازار، نگرانی‌های غرب از محدودیت عرضه نفت روسیه و.. دست‌به‌دست هم دادند تا شاهد رکوردشکنی قیمت نفت باشیم.


بیشتر بخوانید: رشد شاخص کل در معاملات ابتدای هفته


بی توجهی بورس تهران به نفت 90 دلاری

تحرکات قیمت نفت، چشمان سهامداران بورسی را به سمت سهام پالایشگاهی متوجه می‌کند. با این حال، چیزی که در این صنعت مهم است، قیمت نفت یا فرآورده‌های آن نیست.

اگرچه گاهی در رشد و کاهش‌های ناگهانی نفت شاهد اثرپذیری معاملات شرکت‌های این گروه روی تابلو معاملاتی به صورت مقطعی و کوتاه مدت هستیم، اما آن چیزی که اهمیت دارد، برآیند تغییرات قیمت نفت و فرآورده‌های آن است.

کرک اسپرد (crack spread) به معنای تفاوت قیمت یک بشکه محصول با یک بشکه نفت خام است که فعالیت پالایشگاه با هدف حداکثر کردن این فاصله قیمتی صورت می‌گیرد.

به طور مثال، یک بشکه نفت خام ۶۰ دلار و یک بشکه بنزین۷۰ دلار است؛ در این شرایط، کرک اسپرد بنزین ۱۰ دلار تعیین می‌شود و هرگونه افزایش فاصله بین این دو متغیر، به تعدیل مثبت منجر خواهد شد.

برای هر فرآورده یک کرک اسپرد می‌تواند مثبت یا منفی باشد و منفی آن به معنای این است که محصول زیان ‌ده پالایشگاه محسوب می‌شود.

بی توجهی بورس تهران به نفت 90 دلاری

 

حدود 25 الی 30 درصد از وزن 5 فرآورده اصلی پالایش را نفت کوره و حدود 60 الی 70 درصد را گازوئیل و بنزین و مابقی را نفت سفید و نفتا تشکیل می‌دهد.

میانگین شاخص کرک اسپرد در سال جاری تا انتهای دی ماه برابر با 11.6 دلار در هر بشکه و میانگین کرک اسپرد در دی ماه سال جاری برابر با 13.8 دلار در هر بشکه بوده است. کرک اسپرد به ازای هر بشکه در هفته گذشته به 17 دلار افزایش یافت.

این تاثیر، خود را در صورت‌های مالی صنعت نشان داد و گزارشات سهام پالایشی عملکرد قابل قبولی را در پاییز 1400 منتشر کردند که این موضوع باعث افزایش منطقی انتظارات شد.

روند سوددهی فصلی سهام گروه پالایشی به شرح زیر است:

شبندر

پالایشگاه نفت بندرعباس در سه‌ ماه نخست سال 1400، سود 33تومانی، در فصل دوم سود 26تومان و در پاییز هم سود 40 تومان را به ثبت رسانده که جمعاً طی 9ماه نخست سال، به سود حدود 100تومانی رسیده است. این رقم در طول سال قبل، 98تومان بود.

شبریز

پالایشگاه تبریز در سه‌ماه اول به سود 129تومانی، در فصل دوم به سود 108تومانی و در پاییز هم به سود 174 تومانی رسیده که جمعاً طی 9ماه به رقمی در حدود 410 تومانی می‌رسد. این رقم در کل سال قبل 557 تومان بوده است.


بیشتر بخوانید: تحلیل تکنیکال شپنا، شبندر و پالایش


شپنا

پالایشگاه نفت اصفهان در سه ماهه اول به 18 تومان سود، در فصل دوم به 14تومان سود و در پاییز هم به 36 تومان سود رسیده که جمعاً طی 9 ماه به سود حدود 69 تومانی دست یافته است. این رقم در کل سال قبل 106 تومان سود بود.

شتران

پالایشگاه نفت تهران در سه ماه اول سال به سود 15 تومانی رسیده، در فصل دوم 18 تومان سود محقق کرده و در پاییز هم 28 تومان. مجموع این سودها نیز به حدود 62 تومان می‌رسد که این رقم در طول سال قبل 65 تومان بود.

از سویی دیگر، ارزش واقعی صندوق پالایش یکم با نماد پالایش بالای 9000 تومان است که در حال حاضر کمتر از 7500تومان معامله می‌شود.

اکنون که هرگونه بهانه خبری، بنیادی و حجم معاملات بالای این صنعت در روزهای گذشته دست‌به‌دست داده تا ارزش پالایش بالاتر برود، چرا هیچ‌گونه حمایت و حرکتی برای رشد آن صورت نمی‌گیرد؟!

گزارش از رباب وفایی

نویسنده:

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان