تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۷
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کد خبر : 98047

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

بورس هفته سوم آبان 1402 چه می شود؟

بورس هفته سوم آبان 1402 چه می شود؟
هفت کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه با توجه به وضعیت کنونی بازار، روند معاملات بورس در هفته سوم آبان 1402 را پیش‌بینی کردند.

به گزارش شهر بورس، بازار سرمایه پس از افت‌های اخیر، طی هفته گذشته توانست به تعادل برسد و در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نیز با افزایش نسبی تقاضا مواجه شود. سوالی که در این بین برای سهامداران به وجود آمد، این است که بورس هفته سوم آبان 1402 چه می شود؟

در این راستا، شهر بورس به سراغ هفت کارشناس بازار سرمایه رفته و نظرات آنها را پیرامون وضعیت بورس هفته سوم آبان 1402 جویا شده است.

پیام الیاس کردی، سینا رهبر شهلان، مهرناز سلطانی، علی عصاری، جواد فلاحیان، فرهاد محنایی و محمود مرادی، هفت کارشناسی هستند که به سؤال خبرنگار شهر بورس مبنی بر اینکه «بورس هفته سوم آبان 1402 چه می شود؟» پاسخ داده‌اند.

*یادآور می‌‎شود؛ اسامی کارشناسان به ترتیب حروف الفبا ذکر شده است.

پیام الیاس کردی

در هفته آینده نیز معاملات کم رمق و کم حجمی را خواهیم داشت که ارزش معاملات هم آن تایید می‌کند. اتفاقات و تنش ها غیر قابل پیش‌بینی بوده و فعلا بهترین استراتژی برای معامله گران کوتاه، عجله نکردن برای خرید و فروش است.

برای بلندمدتی‌ها احتمالاً این حراجی که در بورس شاهد هستیم، خیلی دوام نداشته باشد!

سینا رهبرشهلان

پس از التهابات سنگین، بازار سرمایه به آرامش نزدیک می‌شود اما نرخ بهره بالای پرداختی توسط صندوق ها و البته سکوهای تامین مالی باعث عدم رغبت ورود پول به بازار شده است.

نرخ بهره بالا برای تامین مالی به بازار آسیب می زند و عاقبت این راه، ابرتورم خواهد بود اما فعلاً آقایان در حال تکرار اشتباهات گذشته هستند.

مهرناز سلطانی

در هفته گذشته بازار سرمایه دو‌ قاب کاملا جداگانه ای تجربه کرد؛ هم رنگ خونی به خود گرفت به صورتی که تنها در یکی از روزها شاهد پنجاه هزار واحد ریزش شد و‌ شبیخون ماتم زایی به سهامداران وارد کرد و‌ هم با گفتار درمانی و‌ خبردرمانی های کوتاه مدت توانست در دو روز  قاب  بازار سبز چمنی به خود ببینید.

این روزها بازار سرمایه بیشتر از هر زمانی به مشوق‌ و تحریک کننده جدی نیاز دارد. ریسک های سیستماتیک که وجود دارد و‌ نیز بالابردن جذابیت های بازارهای رقیب از طریق انتشار اوراق بدهی و البته اخبار جنگ منطقه همگی باعث‌ شده رنگ تاری جلو دید سهامدار دیده شود.

متاسفانه گزارشات شش ماهه شرکت ها هم که به عنوان نقطه امید بخش بازار دیده می شد نتوانست رخ بازار را بیشتر سبز کند و عوامل‌ موثر منفی سلطه خود را بیشتر سلطه پذیرتر کردند.

این رویه همچنان برای هفته آینده متصور می شود که اگر مشوق ها رنگ جدی تری به خود نگیرند از جمله اینکه مقرر شده شش هزار همت تزریق نقدینگی به بورس را داشته باشیم‌ که علیرغم نقدهای جدی که به آن ‌وارد است اما در صورتی که به صورت یک جا تزریق شود می تواند در کوتاه مدت تحریک کنندگی داشته باشد اما اگر‌ به صورت مرحله ای تزریق شود نمی تواند چراغ بازا‌ر را سبز کند.

با این حال همچنان سایه جنگ و‌ گسترده تر شدن درگیری ها هم می تواند بر دامنه روزهای منفی بیفزاید.

باید دید آیا این ریسک های سیستماتیک در اوایل هفته همچنان‌ وجود خواهند داشت یا خیر و‌ آیا دولت به وعده تزریق نقدینگی و‌ حمایت آن عمل می کند یا خیر که در این صورت می توان نوید روزهای کمی بهتر برای هفته آینده متصور‌ شد.

این موضوع می تواند بازار هفته آینده را متعادل تر کند اما اگر موضوع تنش ها همچنان وسیع تر و‌ پر دامنه تر شود و دولت هم از بازارهای رقیب دست برندارد، می توان ادامه روند قیمتی سهام را در هفته آینده نا امیدکننده پیش‌بینی کرد.

علی عصاری

به نظر می رسد شرایط برای رشد موقت در حال شروع شدن بوده و آتش جنگ در حال سرد شدن.

پس انتظار می‌رود هفته نسبتا سبز با شاخص سازها داسته باشیم. پیشرانی خودرویی‌ها در این هفته قابل پیش بینی است.

جواد فلاحیان

با جذب نقدینگی توسط صندوق‌های درآمد ثابت و پرداخت سود بالای ۲۷ درصد توسط این صندوق‌ها، عملا شاهد سیاست‌های انقباضی شدیدی هستیم. لذا نباید انتظار بازاری با روند مثبت را داشت.

فرهاد محنایی

ارزش دلاری بازار به 150 میلیارد دلار افت کرده و اکثر سهم‌ها از قله اردیبهشت 40تا60 درصد ارزش خود را از دست داده اند و p/e ttm زیر 7 واحد رسیده است.

از دیدگاه نموداری شاهد اشباع فروش هستیم و هفته آینده فیبوی زمانی و حمایت قیمتی مهمی در شاخص کل پیش‌رو داریم.

تا زمانی که رشد محسوس ارزش معاملات به حداقل بالای 4 همت و خریدهای رو به بالا را شاهد نباشیم، نمی‌توان از برگشت بازار سخنی گفت.

محمود مرادی

تا زمان رفع تنش‌های موجود، نمی‌توان منتظر رشد جدی بازار باشیم. کسری بودجه دولت نیز ریسک بعدی بازار است.

البته نمادهای جذاب در بازار داریم و سرمایه‌گذاران می‌توانند از بین نمادهای کوچک سهام جذابی را انتخاب کنند.

گزارش از مهدی کاظم زاده

 

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات