شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
کد خبر : 46011
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بورس سال آینده بهتر از 1400 خواهد بود/ بازار کشش عرضه اولیه را ندارد بسته هستند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس:

بورس سال آینده بهتر از 1400 خواهد بود/ بازار کشش عرضه اولیه را ندارد

بورس سال آینده بهتر از 1400 خواهد بود/ بازار کشش عرضه اولیه را ندارد

پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه به انتقاد از عرضه اولیه‌های انجام شده پرداخت و گفت: این بازار کشش عرضه اولیه را ندارد.

پیام الیاس کردی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت بازار سرمایه، اظهار داشت: بی‌اعتمادی در بازار به وجود آمده و ارزش معاملات کاهش پیدا کرده است. متأسفانه شرایطی در بورس به وجود آمده که مردم به بازار سرمایه به‌عنوان گزینه آخر سرمایه‌گذاری نگاه می‌کنند که این خبر، خبر خوبی نیست.

وی افزود: متأسفانه ریزش بورس که از مردادماه سال گذشته آغاز شده، هنوز به اتمام نرسیده است و همه بازارهای موازی نیز در این مدت رشد داشتند، اما بازار سرمایه وضعیت خوبی به خودش نمی‌بیند. با این حال، امروز اخبار خوبی از لایحه بودجه منتشر شده است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اخبار منتشر شده از قانون بودجه 1401، خاطرنشان کرد: بر اساس بودجه، فروش اوراق در سال آینده کاهش چشم‌گیری خواهد داشت. همچنین گفته می‌شود که بودجه مستقلی برای صندوق تثبیت بازار سرمایه در نظر گرفته شده که می‌تواند کمک زیادی به بورس داشته باشد. همچنین ثابت ماندن فرمول نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، ثبات را در بازار سرمایه ایجاد می‌کند.

الیاس کردی ادامه داد: هر زمان که سرمایه‌گذاران از ایجاد ثبات در بازار اطمینان حاصل کرده‌اند، طی سال 1401 شرایط بهتری در وضعیت بازار به وجود آمده است. همچنین مالیات شرکت‌ها 5 درصد کاهش یافته که این مورد نیز روی درآمد شرکت‌های بورسی تأثیر می‌گذارد و اتفاق بسیار خوبی به‌حساب می‌آید.

بورس سال آینده چه می شود؟

وی یادآور شد: حقوق مالکانه معدن‌ها و نرخ گاز پتروشیمی‌ها در بودجه تغییر خاصی نکرده و دلار 23 هزار تومانی نیز در نظر گرفته شده که نزدیک به نرخ نیمایی است. دولت همچنین برای حذف ارز 4200 تومانی نیز برنامه‌هایی دارد. در صورتی که این شرایط پایدار باشد و توافقی نه در حد برجام، اما شاید کوچک‌تر از آن اتفاق بیفتد، سال آینده حداقل به بدی امسال نبوده و شرایط بسیار بهتر از 1400 خواهد بود و بورس می‌تواند رشد نسبتاً خوبی را رقم بزند.

این کارشناس بازار به انتقاد از عرضه اولیه‌های انجام شده در بازار پرداخت و گفت: بازاری که ارزش معاملات آن تا این حد پایین آمده، اصلاً کشش عرضه اولیه را ندارد. عرضه اولیه برای عمق بخشی به بازار نیاز و واجب است، اما داخل این بازار کشش لازم وجود ندارد. با این حال، متأسفانه اصرار برای عرضه آن وجود دارد.

پیام الیاس کردی در پاسخ به این سؤال که «در وضعیت کنونی، سهامداران باید چه استراتژی در پیش بگیرند؟»، عنوان کرد: بازار اصلاً برای نوسان گیری مناسب نیست. در روندهای نزولی، نوسان گیری کار خطرناکی به‌حساب می‌آید و احتمال موفقیت تنها 30 درصد است. در این شرایط که بازار با سرعت زیادی در حال ریزش است، احتمال موفقیت به 20 یا 15 درصد می‌رسد.

وی تصریح کرد: بازار فوق‌العاده ارزنده است و در این وضعیت، من به‌عنوان سرمایه‌گذار، به استراتژی خود پایبند بوده و پس از خرید، صبر می‌کنم. از این بازار نمی‌شود نوسان گرفت و خواهش می‌کنم که دوستان فریب شایعات و کانال‌ها را نخورند. هنوز ابهام بر روی بازار وجود دارد و فضا غبارآلود است. برای سرمایه‌گذاری بلندمدت، سهمی که ارزنده بوده و افت زیادی داشته می‌تواند به قصد چند سال بسیار جذاب باشد.

بیشتر بخوانید: بودجه انقباضی در دستور کار دولت

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان