تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۹
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 141748

بررسی عملکرد اقتصادی دولت‌ها، رشد نقدینگی، رشد اقتصادی و تورم

بررسی عملکرد اقتصادی دولت‌ها، رشد نقدینگی، رشد اقتصادی و تورم
بررسی شاخص‌های اقتصادی مختلف نشان‌دهنده عملکرد متفاوت دولت‌ها در دوران مختلف است.

به گزارش شهر بورس، عملکرد اقتصادی دولت‌ها همیشه مورد بحث و بررسی بوده است. شاخص‌های مختلف اقتصادی نشان‌دهنده عملکرد دولت‌ها در دوران مختلف هستند. در این گزارش، به بررسی چند شاخص مهم اقتصادی می‌پردازیم.

رشد نقدینگی در دولت سیزدهم

نقدینگی یکی از مهم‌ترین شاخص‌های اقتصاد کلان است که به معنای حجم پول در گردش در اقتصاد است. طبق آمارهای بانک مرکزی، حجم نقدینگی در هر سال از دولت سیزدهم به طور متوسط 20 درصد رشد کرده است که این میزان کمترین نرخ رشد از دولت هشتم تاکنون است. این نشان می‌دهد که دولت سیزدهم در کنترل رشد نقدینگی نسبت به دولت‌های قبل عملکرد بهتری داشته است.

رشد اقتصادی دولت سیزدهم

رشد اقتصادی به معنای تغییرات ارزش حقیقی تولید ناخالص داخلی (GDP) در یک سال است. بر اساس ارقام مرکز آمار ایران، حجم تولید حقیقی کشور به قیمت‌های ثابت سال 1390 در سال 1402 به 867 هزار و 500 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که در سال 1396 که قرارداد برجام پابرجا بود، این رقم به 787 هزار میلیارد تومان رسیده بود. رشد اقتصادی در دولت سیزدهم با نرخ 5.46 درصد بالاتر از سایر دولت‌ها بوده است که بخشی از آن به دلیل افزایش فروش نفت است.

تورم در دولت سیزدهم

تورم، که یکی از شاخص‌های مهم اقتصادی و ملموس برای جامعه است، در دولت سیزدهم به بالاترین حد خود از سال 1383 رسیده است. نرخ تورم سالانه در سه سال دولت رئیسی به بیشترین سطح خود از سال 1383 رسیده و در سال 1401 به رکورد 45 درصد دست یافته است. این در حالی است که در دولت دوم روحانی نیز نرخ تورم بالا ثبت شده بود که در سال پایان این دولت برابر با 36.2 درصد بود.

تورم مسکن در دولت سیزدهم

مطابق آمار مرکز آمار ایران، تورم سالانه اجاره مسکن در اردیبهشت 1403 به 40 درصد رسیده است که رکوردی از ابتدای سال 1383 محسوب می‌شود. همچنین، دولت سیزدهم با میانگین رشد سالانه اجاره مسکن برابر با 36.8 درصد رکورددار است. این در حالی است که ساخت مسکن از ابتدای این دولت آغاز شده بود.

منبع: اکو ایران

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات