تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ - ۶:۰۴
کد خبر : 135801

بحران کمبود انسولین وارداتی

بحران کمبود انسولین وارداتی
کمبود انسولین وارداتی نوومیکس در بازار باعث نگرانی بیماران دیابتی شده است. معاون وزیر بهداشت و درمان توضیحاتی در خصوص علت این کمبود ارائه داده است.

به گزارش شهر بورس، کمبود انسولین وارداتی نوومیکس در بازار ایران باعث نگرانی بیماران دیابتی شده است. سیدحیدر محمدی، معاون وزیر بهداشت و درمان و رییس سازمان غذا و دارو، اعلام کرد که علت اصلی این کمبود، کاهش سهمیه وارداتی انسولین قلمی نوومیکس به یک چهارم از سوی شرکت تولیدکننده خارجی است.

وی افزود: انسولین قلمی نوومیکس، یک داروی وارداتی و خارجی است که شرکت‌های تولیدکننده در برزیل و دانمارک با کمبود تولید مواجه هستند و به همین دلیل سهمیه ایران نسبت به گذشته کاهش یافته است.

مقاومت بیماران در مقابل داروی داخلی

محمدی ادامه داد: هرچند نمونه داخلی انسولین قلمی نوومیکس موجود است، برخی بیماران هنوز به استفاده از داروی ایرانی اعتماد ندارند و به داروی خارجی عادت کرده‌اند.

خبر مرتبط
ضوابط و مقررات توزیع الکترونیکی دارو تدوین شد
ضوابط و مقررات توزیع الکترونیکی دارو تدوین شد

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی گفت: ضوابط و مقررات فعالیت شرکت‌های توزیع سکوها و شرکت‌های توزیع الکترونیکی دارو تدوین شد.

وی تاکید کرد که سازمان غذا و دارو در تلاش است تمامی نیازهای دارویی کشور را از طریق تولیدکنندگان داخلی تامین کند و در حال حاضر، کمبود خاصی در داروهای مورد نیاز کشور وجود ندارد.

پیشرفت‌های داخلی در تولید انسولین

محمدی بیان کرد: در گذشته، انسولین به صورت ویال توزیع می‌شد، اما اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی با بهره‌گیری از فناوری بومی، انسولین قلمی تولید می‌کنند. در حال حاضر، ۵۰ درصد انسولین‌های قلمی موجود در بازار تولید داخلی و ۵۰ درصد وارداتی است و بسته به نیاز بیماران توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: تامین ۱۰۰ درصد نیاز انسولین کشور از طریق واردات ممکن نیست و نمونه داخلی این دارو به میزان کافی موجود است.

آمار تولید دارو در کشور

محمدی اظهار داشت: طبق آمارهای سال ۱۴۰۲، بیش از ۹۹ درصد داروهای مورد نیاز کشور تولید داخلی و فقط یک درصد وارداتی بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در ماه‌های اخیر بیماران دیابتی در نقاط مختلف کشور از جمله سمنان از مشکلات تامین انسولین خارجی نوومیکس گلایه‌مند بوده‌اند. بیماران در صف انتظار برای تحویل سهمیه انسولین اعلام کردند که این دارو را برای والدین دیابتی و کهنسال خود تهیه می‌کنند و به دلیل کهولت سن، والدین نمی‌توانند خودشان برای خرید دارو مراجعه کنند.

اکنون سهمیه بیماران هر ۱۴ روز یک بار عرضه می‌شود که این موضوع رفت و آمدها را دشوار کرده و باعث نگرانی خانواده‌ها شده است.

منبع: ایرنا

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ