تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۰۲
کد خبر : 146843

بحران ناترازی بنزین؛ ۶ میلیارد دلار هزینه واردات در سال جاری

بحران ناترازی بنزین؛ ۶ میلیارد دلار هزینه واردات در سال جاری
بحران ناترازی بنزین در کشور به نقطه هشدار رسیده است و با مصرف روزانه ۱۲۷ میلیون لیتر، ایران با هزینه‌های سرسام‌آور واردات مواجه شده است.

به گزارش شهر بورس، وضعیت ناترازی بنزین در کشور به نقطه هشدار رسیده است. هاشم اورعی، کارشناس انرژی، اعلام کرد که ایران به عنوان هفتمین مصرف‌کننده انرژی در جهان، با مصرف روزانه ۱۲۷ میلیون لیتر بنزین، در شرایطی بحرانی قرار دارد. این وضعیت در حالی رخ می‌دهد که تولید داخلی قادر به پاسخگویی به تقاضای روزافزون نیست.

افزایش مصرف بنزین نسبت به تولید

اورعی در این خصوص گفت: مصرف بنزین در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۳ درصد افزایش یافته، در حالی که تولید بنزین در همان سطح باقی مانده است. این افزایش مصرف، ناترازی بنزین را تشدید کرده و ما را به واردات بنزین مجبور کرده است.

به گفته این کارشناس، ایران که زمانی صادرکننده بنزین بود، اکنون به واردات وابسته شده است. در سال جاری، ۶ میلیارد دلار برای واردات بنزین هزینه شده که معادل یک ششم درآمد نفتی سالانه است. این در حالی است که سال گذشته این رقم ۴ میلیارد دلار بود.

اورعی تأکید کرد که برای عبور از این بحران، نیاز به شفافیت و همکاری مردم داریم. باید مردم را در جریان وخامت اوضاع قرار دهیم و از آنها درخواست کمک کنیم. صداقت و شجاعت، کلید حل این مشکل است.

وی همچنین پیشنهاد داد که دولت باید از اصرار به کنترل کامل بازار بنزین دست بردارد و به بخش خصوصی اجازه حضور بدهد. بخش خصوصی می‌تواند وارد کننده بنزین باشد و با ارائه خدمات ویژه، مانند سوخت‌های سیار، به مردم کمک کند. دولت باید طی ۵ سال آینده سهم خود را از بازار بنزین کاهش دهد و یارانه نقدی را به دهک‌های خاص اختصاص دهد.

اورعی به مشکل قاچاق سوخت نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، روزانه ۳۰ تا ۴۰ میلیون لیتر بنزین قاچاق می‌شود. تفاوت قیمت بنزین در ایران و کشورهای همسایه باعث سودآوری قاچاقچیان شده است. به همین دلیل، ما باید به سمت اصلاح قیمت‌ها و استانداردسازی خودروها حرکت کنیم.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ