صندوق گارانتی دماوند

تاریخ انتشار : شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۵
کد خبر : 14618

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

بحران ارزهای دیجیتال در ترکیه با سقوط دومین صرافی

به گزارش شهر بورس و به نقل از بلومبرگ، پس از فرار مؤسس صرافی ارزهای دیجیتال Thodex در روزهای گذشته، به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ترکیه ضربه دیگری وارد شد و بازرسان جرائم مالی این کشور تحقیقات در این زمینه را آغاز کردند. صرافی Vebitcoin با اشاره به وخامت اوضاع مالی شرمت اعلام کرد که «این

به گزارش شهر بورس و به نقل از بلومبرگ، پس از فرار مؤسس صرافی ارزهای دیجیتال Thodex در روزهای گذشته، به سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال ترکیه ضربه دیگری وارد شد و بازرسان جرائم مالی این کشور تحقیقات در این زمینه را آغاز کردند.

صرافی Vebitcoin با اشاره به وخامت اوضاع مالی شرمت اعلام کرد که «این اتفاق باعث توقف فعالیت این صرافی می‌شود.»

شورای رسیدگی به جرائم مالی ترکیه نیز اعلام کرد که حساب‌های این شرکت را مسدود و تحقیقات علیه Vebitcoin و مدیران آن را آغاز کرده است.

بر اساس گزارش‌های وب‌سایت CoinGecko.com که اطلاعات مربوط به قیمت، حجم و ارزش بازار در صرافی‌ها را گزارش می‌کند، Vebitcoin چهارمین صرافی بزرگ ترکیه است که نزدیک به 60 میلیون دلار از حجم معاملات روزانه را به خود اختصاص می‌دهد.

بیش از نیمی از این حجم مربوط به بیت کوین بود که در این هفته 19 درصد کاهش یافت و به کم‌ترین حد خود در حدود دو ماه گذشته رسید.

سقوط Vebitcoin چند روز پس از توقف فعالیت Thodex و فرار بنیان‌گذار 27 ساله آن از کشور اتفاق می‌افتد. طبق گزارش روزنامه Haberturk ترکیه، Thodex حدود 390 هزار کاربر داشت. طبق برآوردها، خسارات وارده می‌تواند تا 2 میلیارد دلار هم برسد.

این دو صرافی از دلایل رونق بازار ارزهای دیجیتال در ترکیه به حساب می‌آمدند و بسیاری از مردم که به دنبال محافظت از دارایی‌های خود در برابر تورم شایع و پول ملی ناپایدار بودند، در آنجا به سرمایه‌گذاری می‌پرداختند.
تورم در مارس به 16.2 درصد رسید که این رقم بیش از سه برابر هدف بانک مرکزی بود. همچنین لیر امسال در برابر دلار بیش از 10 درصد تضعیف‌شده است.

بر اساس اطلاعات سایت CoinGecko.com، حجم تجارت روزانه در بازار ارز دیجیتال ترکیه نزدیک به 2 میلیارد دلار برای روز جمعه بود. چنین رونقی توجه مقامات نظارتی را به خود جلب کرده است.
بانک مرکزی ترکیه از 30 آوریل استفاده از ارزهای دیجیتال به‌عنوان روشی برای انجام تراکنش‌های مالی را ممنوع اعلام کرده است.

Sahap Kavcioglu، رئیس بانک مرکزی در این مورد گفت: به‌زودی سیاست‌ها و مقررات جدید در مورد بازار ارزهای دیجیتال از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد. خروج پول نگران‌کننده به خارج از ترکیه از طریق ارزهای دیجیتال در حال وقوع است.

گزارش و ترجمه از علیرضا نقی‌لو

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان