تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر : 140691

بازگشت به مفهوم دولت، ملت؛ ضامن اقتدار نظام

بازگشت به مفهوم دولت، ملت؛ ضامن اقتدار نظام
صالح هوشیار دبیر اول حزب کارگزاران سازندگی در استان آذربایجان‌شرقی؛ دولت ملت مفهومی ارزشمند در تاریخ تحولات سیاسی است که ارزش ذاتی آن مبتنی بر عناصری است که قوام ملیت در یک سرزمین را بر پایه های اراده اجتماعی مردم استوار می سازد.

به گزارش شهر بورس، به عبارت ساده دولت ملت ناظر بر مفهوم تجلی قدرت سیاسی بر بنیان قدرت اجتماعی یا همان مردم است که اقتدار دولت به سبب رشد آن از پایه های ملت به عنوان قدرت یا زور مشروع شناخته می شود.

هرگاه به دلایلی چون عدم کارکرد صحیح ارکان حاکمیت ، هرج و مرج و یا تمامیت خواهی قدرت سیاسی کارویژه های دولت دچار اختلال شده و شکاف مابین قدرت سیاسی و قدرت اجتماعی ایجاد گردد، تمامیت مفهوم دولت ، ملت نیز به تهدید مواجه شده و با تقلیل ارزش آن در مناسبت‌های اجتماعی روبرو می گردد.

جامعه ایران در سال‌های اخیر بدلایلی چون کم رنگ شدن اجرای دقیق قوانین، وجود رانت و فساد، کاهش ارتباطات بین المللی بدلیل تحریم ها، و ناتوانی مدیریت دولت‌ها در حل بحران‌های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی دچار چالش های جدی شده و مفهوم دولت ملت به مضیق ترین تفسیر خود در عرصه اجتماعی رسیده است.

دولت به عنوان‌ اقتدار مشروع ضامن حل بحران‌های گوناگون است و اگر در انجام این‌ماموریت ناتوان باشد مشکلات پیش آمده به انحاء گوناگون در سطوح مختلف اجتماعی تسری می یابد.

خبر مرتبط
عرضه‌های بورس کالا امروز 31 تیرماه 1403
عرضه‌های بورس کالا امروز 31 تیرماه 1403

عرضه‌های بورس کالا امروز 31 تیرماه 1403 محصولات مختلفی از جمله یک میلیون و ۲۴۲ هزار و ۳۴۲ تن انواع کالا و محصول را در بر می‌گیرد.

لذا مطالبه اصلی ملت به عنوان نیروی قوام بخش دولت ، بازگشت به ارتباط ارگانیک و بی واسطه دولت و ملت و یکپارچگی دو مولفه بر محور قانون ، عدالت و آزادی است.
راهکارهای تحقق این مهم را بطور خلاصه می توان در محورهای ذیل خلاصه کرد

۱. اجراي دقیق و صحیح قوانین موضوعه و عادی بدون ملاحظات سیاسی و کانون های فشار
۲. شناسایی اقتدار مجلس به عنوان عصاره قدرت مردم
۳. ارتباط بلاواسطه دولت و مردم بدون در نظر گرفتن کانون‌های فشار
۴. احیای کارویژه های مختص دولت بر مبنای مواد مصرح در قانون اساسی
۵. اجراي برنامه ها و قوانین‌مصوب مجلس بدون کم و کاست و بدون ملاحظات سیاسی

اکنون با انتخاب مسعودپزشكيان به عنوان ريس جمهور فرصتی برای بازگشت به مفهوم دولت، ملت است که احیای این مفهوم دقیقا مساوی خواهد بود با بازگشت مردم به صحنه اجتماعی و پشتیبانی سیاسی دولت در اجرای ماموریت‌های خطیر خود

آنچه که در سپهر حیات سیاسی دکتر مسعود پزشکیان در طول ۵ دوره نمایندگی مجلس متجلی گشته است ، اتقان حرکت‌های سیاسی بر مبنای قانون ، عدالت و انصاف است که در جای جای حیات سیاسی و دوران مدیریتی خود آن را اجرا کرده و خیمه اجرائیات را بر عمود قانون استوار ساخته است.

حال که کشور در عرصه های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی با مشکلات اساسی مواجه است، برای احیای مفهوم دولت ملت و بازگشایی پشتیبانی واقعی دولت بدست ملت، نیازمند رجعت به قدرت بی بدیل ملت هستیم.

بی شک سهل ترین راه افزایش روزافزون قدرت دولت و نفوذ ضریب محبوبیت آن در عرصه مناسبت‌های اجتماعی توجه به خواستها، مشکلات و مطالبات قدرت اجتماعی است.

میثاق بزرگ انقلاب اسلامی ایران، عبارت از مردم و برای مردم بوده است و بازگشت به این‌میثاق مقدس ضامن پیشرفت و شکوفایی این سرزمین در آینده تاریخ خواهد بود

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ