تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 152243

بازار طلا در پیشرانی دو موتور قدرتمند؛ دلار و طلای جهانی

بازار طلا در پیشرانی دو موتور قدرتمند؛ دلار و طلای جهانی
دو نیروی قوی دلار و طلای جهانی، همزمان بازار طلا را به سمت قیمت‌های جدید هدایت می‌کنند. این در حالی است که نوسانات شدید دلار آزاد و ریسک‌های سیاسی همچنان تاثیرات خود را بر بازار طلا و ارز ایران دارند.

به گزارش شهر بورس، دو نیروی قوی دلار و طلای جهانی به‌طور همزمان در حال هدایت بازار طلا هستند. روز گذشته، نرخ دلار آزاد با نوسانات چشمگیری مواجه شد. در این میان، ریسک‌های سیاسی منطقه‌ای نیز نه تنها بر بازار ارز ایران، بلکه بر بازارهای جهانی تأثیر بسزایی داشته است. قیمت طلا در معاملات جهانی طی هفته‌های اخیر نزدیک به رکورد تاریخی خود نوسان می‌کند، و این موضوع باعث شده تا سکه طلا در بازار ایران تحت تأثیر دو نیروی قدرتمند، یعنی دلار و طلای جهانی، به حرکت درآید.

کاهش واکنش بازار ارز به تحولات سیاسی

برخی تحلیلگران بر این باورند که بازار ارز در حال کم کردن واکنش به اخبار سیاسی است، و این روند می‌تواند در صورت تداوم شرایط فعلی، همچنان ادامه یابد. پس از حمله 7 اکتبر نیروهای اسلامگرای حماس به رژیم صهیونیستی، بارها ریسک‌های گسترش درگیری‌های منطقه‌ای به بازار تهران منتقل شد. اوج این ریسک‌ها در روزهای فروردین‌ماه رخ داد، زمانی که نوعی تبادل آتش مستقیم میان نیروهای نظامی ایران و رژیم صهیونیستی شکل گرفت.

در آن زمان، نرخ دلار آزاد به حدود 67 هزار تومان رسید. پس از این اتفاق، ترور اسماعیل هنیه در تهران نیز موجب افزایش مجدد ریسک‌های منطقه‌ای شد. با این حال، تأثیر این اتفاقات پس از مدتی از بین رفت و شاخص‌های ارزی به بازه تعادلی خود بازگشتند. به همین دلیل، برخی تحلیلگران بر این باورند که افزایش نرخ‌های کنونی بازار قابل جبران است.

تحلیل ارزش ذاتی سکه طلا

ارزش ذاتی سکه طلا در بازار تهران بر اساس ضرب قیمت دلار آزاد در بهای جهانی اونس طلا و ضریب تبدیل وزن اونس به سکه به دست می‌آید. روز گذشته، نرخ دلار آزاد با نوسانات چشمگیری روبرو بود، در حالی که ریسک‌های منطقه‌ای همچنان بر بازار ارز ایران و بازارهای جهانی تأثیر داشت. قیمت فلز طلا در معاملات جهانی نیز به نوسانات در بالاترین سطح تاریخی خود ادامه می‌دهد. نتیجه این عوامل، قدرت‌گرفتن سکه طلا در بازار داخلی است که با دو موتور قدرتمند دلار و طلای جهانی هدایت می‌شود.

وضعیت قیمت‌ها در بازار سکه و طلا

روز گذشته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش یک میلیون و 610 هزار تومان نسبت به روز قبل، به قیمت 47 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز به‌ترتیب با افزایش 900 و 700 هزار تومانی، به قیمت‌های 25 میلیون و 900 هزار تومان و 17 میلیون و 600 هزار تومان رسیدند. همچنین، قیمت هر گرم طلای 18 عیار به مرز روانی 4 میلیون تومان رسید و با افزایش 114 هزار تومانی در رقم 4 میلیون و 19 هزار تومان به فروش رسید.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات