تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳
کد خبر : 137765

بازار سهام پس از انتخابات به کدام سو می رود؟

بازار سهام پس از انتخابات به کدام سو می رود؟
پرسش اساسی اینجاست که بورس از اعلام نتایج انتخابات پیش رو چه می خواهد؟ این روزها یکی از متلاطم ترین دوره های بازار در پسا ریزش سال 99 به شمار می رود و باید گفت جمع اتفاقات چند ماه گذشته هر یک در دل خود طوفانی داشته که به ساحل بازار سرمایه آسیب زده است.

بهشت، جهنم یا دوزخ

به گزارش شهر بورس، پرسش اساسی اینجاست که بورس از اعلام نتایج انتخابات پیش رو چه می خواهد؟ این روزها یکی از متلاطم ترین دوره های بازار در پسا ریزش سال 99 به شمار می رود و باید گفت جمع اتفاقات چند ماه گذشته هر یک در دل خود طوفانی داشته که به ساحل بازار سرمایه آسیب زده است. نتیجه این امر در خروج سنگین سرمایه از ابتدای سال جاری به همراه تداوم بی وقفه دوره ریزش از ابتدای سال تا به حال به خوبی عیان است. اگر بخواهیم به تحلیل رفتار بازار پس از اعلام نتایج دور اول بپردازیم باید 3 روز هفته جاری را به بهشت، جهنم و  برزخ تشبیه نماییم.

روز اول بهشت
شنبه شاخص کل بازار با افزایش 1 درصدی مواجه شد وخریداران به استقبال از اولین روز بازگشت دامنه نوسان به حالت عادی رفتند، نیمه اول بازار همه چیز به نفع خریداران بود وتابلو سبز رنگ بازار خوش می درخشید؛ البته در نیمه پایانی بازار و با خبر دو مرحله ای شدن انتخابات مجددا فروشندگان پر قدرت ظاهر شدند و اقدام به عرضه سهام نمودند.

روز دوم جهنم
تداوم این عرضه ها منجر به ریزش بیش از 1 درصدی شاخص کل و تشبیه روز دوم هفته به جهنم بود. خروج بیش از 800 میلیارد تومانی نقدینگی در دومین روز هفته نشان از افزایش ریسک ها نسبت به آینده بازار سهام و قهر دوباره خریداران با بازار بود.

خبر مرتبط
کارزار درخواست ورود قوه قضائیه به موضوع نامزد‌های پوششی + لینک امضا
کارزار درخواست ورود قوه قضائیه به موضوع نامزد‌های پوششی + لینک امضا

رئیس سازمان ملی کارآفرینی ایران از طرف کلیه مردم ایران با ایجاد کارزاری از رئیس قوه قضائیه درخواست کرد تا به موضوع نامزد‌های پوششی و صوری ورود کند.


بیشتر بخوانید:جاماندگان سهام عدالت بخوانند / ثبت نام از چه زمانی آغاز می شود؟


روز سوم برزخ
اما بازار دیروز با رشد بیش از 2 هزار واحدی شاخص کل همراه شده و اثری از آن همه تشویش و نگرانی روز گذشته دیده نمی شد؛ اما سومین روز هفته در بازار سهام با ظهور رنگ سبز در نقشه بازار به برزخ بورس بدل شده است.

پرسش اساسی اینجاست که در هفته آینده و با پایان فرآیند انتخابات شاهد کدام بازار خواهیم بود و آیا قیمت ها که از مدت ها پیش روند ریزشی داشته باز هم خواهند ریخت؟ تقریبا به اندازه فعالین این روزهای بازار سهام برای این مهم پاسخ وجود دارد و طبعا خریداران و فروشندگان این روزها نسبت به آینده بازار سهام نظرات متفاوتی دارند. حتی با نگاهی به روزهای پس از اعلام نتایج انتخابات در دوره های پیشین نیز با روند های متعددی روبرو خواهیم شد و در این خصوص نمی توان یک رای قطعی صادر نمود. اما به واقع بازار سهام این روزها جدای از بحث انتخابات چه می خواهد و تا رسیدن به آن چه میزان فاصله دارد؟

بازار هفته هاست از افزایش نرخ بهره بدون ریسک ناراضی است و این خود به عاملی برای عدم جذابیت خرید سهام منجر شده است. از اواخر اردیبهشت ماه تا به امروز شاهد تداوم روند نزولی اوراق اخزا و به طور کلی نرخ بهره بدون ریسک هستیم؛ تا آنجاکه دیروز شاهد معامله انواع اوراق اخزا با نرخ سود موثر 29 درصدی بودیم و دیگر خبری از آن اعداد و ارقام رویایی نیست.

در حوزه افزایش نرخ دلار نیمایی و کاهش فاصله آن با بازار آزاد هم از ابتدای سال گام های خوبی برداشته شده و در حال حاضر نیما به کانال 43 هزار تومانی افزایش داشته و امید ها به پایان این فاصله با تغییرات احتمالی دولت در هفته های آینده دور از ذهن نیست.

در پایان باید نوشت شاید انتخابات پیش رو پایانی بر همه ی تردیدها و نگرانی ها از آینده بازار سهام باشد و شاید در هفته های پیش رو با بازاری با ثبات تر مواجه باشیم.

محمدرضا رافع(کارشناس بازار سهام)

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ