شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۳
کد خبر : 5002

کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی می‌کنند؛

بورس هفته آخر تیر چه می شود؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، جمعی از کارشناسان بازار سرمایه عصر امروز (پنجشنبه) در تبریز تشکیل جلسه داده و به بیان نظرات خود درباره آینده بازار سرمایه پرداختند و به این سوال که بورس هفته آخر تیر چه می شود؟ پاسخ دادند. گرایش بازار به سمت سهام کوچک هوشنگ نجاتی کارشناس مالی ضمن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی شهر بورس، جمعی از کارشناسان بازار سرمایه عصر امروز (پنجشنبه) در تبریز تشکیل جلسه داده و به بیان نظرات خود درباره آینده بازار سرمایه پرداختند و به این سوال که بورس هفته آخر تیر چه می شود؟ پاسخ دادند.

گرایش بازار به سمت سهام کوچک

هوشنگ نجاتی کارشناس مالی ضمن تشریح وضعیت شاخص کل بازار بورس تهران، اظهار داشت: در روزهای اخیرشرکت‌های دولتی شاخص را مثبت نگه داشتند، اما پیش بینی می شود که در هفته آینده شاهد ورود نقدینگی به سهام مربوط به شاخص هم وزن و نمادهای کوچک بازار باشیم.

وی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه در هفته‌های آینده، خاطرنشان کرد: گروه سیمانی در وضعیت مناسبی قرار دارد، همچنین صنایع غذایی و قندی نیز آینده درخشانی در پیش خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه راجع‌به آینده سهم‌های دولتی، گفت: پیش‌بینی می شود که سهام دولتی اصلاحی کوچک داشته باشد و پس از آن دوباره حرکت صعودی خود را ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:
شاخص دولت – شاخص ملت یعنی چه؟

نجاتی ادامه داد: در تمام جهان سهم‌های بزرگ رشد چندانی ندارند و سهام کوچک بیشتر مستعد رشد هستند. باید در بازار سرمایه تلاش کنیم ریسک خود را کاهش دهیم.

وی راجع‌به گرایش سهامداران به سهام کوچک در روزهای پیش روی، گفت: اگر سهم های بزرگ اصلاح خوبی داشته باشند عطش خرید نمادهای دولتی در بازار افزایش پیدا می کند و در این صورت می توان بار دیگر شاهد رشد این نمادها بود.

نقش ویژه دولت در ادامه روند بازار

حامد همتی عضو هیئت علمی دانشگاه نیز با تاکید بر عقب ماندگی شاخص هم وزن نسبت به شاخص کل، گفت: در سال‌های اخیر همیشه بین شاخص کل و هم وزن همگرایی وجود داشته، اما امسال شاخص کل از شاخص هم وزن جلو افتاده است.

وی افزود: برخی سهام کوچک نزدیک ۵۰ درصد اصلاح داشتند و به همین خاطر شاخص هم وزن از شاخص کل عقب افتاده و هنوز جای رشدی زیادی دارد.

مدرس دوره‌های بنیادی بورس در مورد حمایت دولت از بازار سرمایه گفت: حمایت دولت از بازار سرمایه بیشتر جنبه روانی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که برخی‌ از سهم‌ها رشد شارپی داشته باشند. با وجود این دولت همچنان به حمایت از سهام دولتی خواهد پرداخت و انتظار رشد در نمادهای ETF  همچنان وجود دارد.

بیشتر بخوانید:
ترمز شاخص کل کشیده شد

همتی ادامه داد: بایستی در وضعیت کنونی بازار به جای تحلیل تکنیکال و بنیادی، رفتارها و سیاست های دولت را شناسایی و بر اساس رفتارشناسی دولت عمل و بر این اساس تصمیم گیری کرد.

وی در پاسخ به این سوال که «بحث اخذ مالیات از خانه‌های خالی چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد؟»؛ گفت: اجرایی شدن بحث مالیات بر خانه های خالی بحثی زمان بر است و فعلاً نمی توان روی این موضوع تمرکز بیشتری کرد.

احتمال افت شاخص با کاهش قیمت دلار

علی قربانی تحلیلگر بازارهای جهانی با بیان اینکه نباید صرفاً شاخص کل مبنای ارزیابی سهام قرار بگیرد، گفت: هر سهم بایستی با سابقه و گذشته خود مقایسه شود و مقایسه با شاخص کل اشتباه است چراکه شاخص کل مبنای متفاوتی دارد و بر اساس آن نمی شود وضعیت تک سهم ها را بررسی کرد.

وی درباره وضعیت بازارهای موازی گفت: در ۱۰ سال گذشته متورم ترین بازار مالی در ایران، بازار سکه بوده که متورم‌ترین بازار مالی کشور به حساب می‌آید. سکه در ۱۰ سال گذشته هزار و ۶۵۰ درصد رشد داشته است که رشد بازار سرمایه در قیاس با آن بسیار بالاتر بوده است.

تحلیلگر و مدرس بازارهای جهانی ادامه داد:‌ اگر بخواهیم رشد قیمت سکه در ۱۰ سال گذشته را مبنا قرار دهیم، شاخص کل بورس باید در حال حاضر ۴۶۰ الی ۵۰۰ هزار واحد باشد. به همین خاطر معتقدم که نباید به شاخص کل بهای چندانی داده شود، چون از لحاظ ریاضی منطقی نیست.

بیشتر بخوانید:
سکه در یک قدمی ۱۱ میلیون تومان

قربانی راجع‌به ارزیابی خود درباره سهام با پتانسیل رشد گفت: پیش بینی می شود نمادهای گروه معدنی در هفته های آتی بسیار مورد توجه بازار باشند.

وی با بیان اینکه احتمال کاهش قیمت دلار در روزهای آینده دور از ذهن نیست، گفت: قیمت دلار می تواند تا مرز 19 هزار و حتی 16 هزار تومان کاهش یابد و این موضوع روی بورس نیز تاثیرگذار خواهد بود و با کاهش قیمت دلار می توان انتظار اصلاح بورس تهران را داشت.

این تحلیگر اقتصادی ادامه داد: احتمالاً در روزهای آینده نشانه‌هایی از کاهش قیمت دلار دیده شود و به همین خاطر شاخص هفته آینده وضعیت پرنوسانی خواهد داشت و پیشبینی وضعیت آن سخت است.

بلندمدتی‌ها نگران بازار نباشند

علی مهدیون تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص اینکه بورس هفته آینده چه می شود؟ گفت: در صورتی که شاهد کاهش قیمت دلار در هفته آینده باشیم می توان انتظار اصلاح زمانی شاخص بورس تهران را داشت و در غیر این صورت روند همچنان صعودی خواهد بود.

وی درخصوص وضعیت بازار سرمایه در هفته آینده، اظهار داشت: نمادهای شاخص هم وزن در هفته پیش‌رو مثبت خواهند بود و نمادهای دولتی و پالایشگاهی هم نمی‌توانند صف فروش سنگین داشته باشند. اصلاح بیش از حد نمادهای پالایشگاهی دور از ذهن است و اصلاح آنها جزئی خواهند بود.

این مدرس دوره‌های بازار سرمایه ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود شاخص روند اصلاحی نداشته باشد، اما رشد آن هم با شیب ملایم تر و منطقی تر پیش خواهد رفت. شاید در هفته پیش‌رو اقبال بازار به سمت نمادهای کوچک باشد، اما تا یک هفته دیگر بار دیگر شاخص ساز ها به رشد خود ادامه داده و مورد استقبال بازار قرار خواهند گرفت. برای برخی نمادهای پالایشگاهی نمی توان قیمت گذاری کرد. افرادی که بلندمدتی کار می‌کنند، نباید از این نوسانات نگران باشند و توصیه می شود با دید یک ساله به سهامداری بپردازند.

مهدیون با اشاره به روند بازار ارز، خاطرنشان کرد: پیش‌بینی قیمت دلار بالای 22 هزار تومان سخت بود، اما دلار ناباورانه به قیمت 23 هزار تومان رسید. به خاطر مشکلات موجود ما نمی‌توانیم نفت را صادر کنیم و این اتفاقات طبیعی است، اما پیش‌بینی می‌شود در طول ماه آینده دلار به محدوده 20 هزار تومان برگردد و بار دیگر روند صعودی به خود بگیرد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

2 + هفت =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان