تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۲۲:۲۲
کد خبر : 66221

اینترنت نسل وب 3 نیازمند قانون گذاری است

اینترنت نسل وب 3 نیازمند قانون گذاری است
وب 3 یا همان اینترنت نسل سوم در دنیا در حال گسترش است و برخی از کشورهای دنیا در حال قانون‌گذاری برای این شبکه هستند.

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی گزارشی مبنی بر لزوم مدیریت وب 3 یعنی نسل سوم اینترنت در کشور را ارائه داده است. در این گزارش آمده که با توجه به اینکه وب 3 درحال گسترش در دنیا است، در ایران هم باید شیوه‌نامه‌ها و استانداردهایی در نظر گرفته شود.

وب 3 نسل جدید اینترنت و به عبارتی اینترنت آینده است که قرار است در طول زمان فراگیر شود و امنیت، سرعت، حریم خصوصی و کیفیت بالای خدمات اینترنتی را برای بشریت فراهم کند.

در این گزارش آمده است که با ظهور وب 3 انتظار می‌رود که جهان شاهد ظهور یک اینترنت غیرمتمرکزتر، حساس‌تر به حریم خصوصی و مبتنی‌بر هوش مصنوعی باشد. به اعتقاد مدیران فرانسوی تا 15 سال آینده ساختارهای وب 3 تمام اینترنت را دربر می‌گیرد و بر همه جنبه‌های زندگی خواهد گرفت. به همین حضور مجلس شورای اسلامی  در این حوزه برای تعیین استاندارهای وب 3 ضروری است.

مخاطراتی که وب 3 ایجاد می‌کند

وب 3 تأثیر قابل توجهی بر زندگی اجتماعی مردم خواهد داشت. سرمایه‌گذاری‌های زیادی توسط بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا و چین در حوزه وب 3 درحال انجام است. از آنجا که اولین توسعه‌دهندگان در هر زمینه‌ای تعیین‌کننده شیوه‌نامه‌ها و استانداردها هستند و توسعه‌دهندگان بعدی باید از آنها تبعیت کنند؛ میان کشور آمریکا و چین شکل گرفته است.

تمرکززدایی یکی از خصوصیات وب 3 است و میتواند باعث بروز برخی مخاطرات قانونی و نظارتی شود. با توجه به نوپا بودن وب ۳ و مشخص نبودن بخش‌هایی از چارچوب‌های این فضا، هنوز خطراتی مانند هک، سوءاســتفاده از اطلاعات و مواردی از این قبیل وجود دارد.

درحال حاضر پیگیری برخی از جرائم سایبری برای نهادهای نظارتی دشوار است و طبیعتا با پیاده‌سازی ساختارهای غیرمتمرکز، سختتر خواهد شد. از طرف دیگر هنوز اکثر کشورها برای استقرار و استفاده از خدمات و محصولات مبتنی‌بر وب۳ قوانین مشخصی ندارند یا حتی گاهی اوقات در برابر پذیرش آن مقاومت می‌کنند.

امکان پولشویی توسط نیفتی (NFT) باید توسط قانون محدود شود. همچنین خصوصیاتی مانند پیاده‌سازی متاورس با استفاده از اینترنت نسل سوم برای بسیاری از شرکت‌های چند میلیارد دلاری جذاب بوده و آنان استراتژی‌های خود برای توسعه در زمینه متاورس را طراحی کردهاند.

همچنین کاربردهای مربوط به آواتار یا نمادهای شناسایی افراد در وب 3 و متاورس میتواند مسائل حقوقی زیادی ایجاد کند. حق تبلیغات در آواتار، مسائل حقوق معنوی و حقوق برندها و اشخاص ثالث مورد استفاده در آواتارها و حفاظت از علامت تجاری برای آواتارهایی که از طریق آن خدمات در متاورس انجام می‌شود باید توسط قانونگذاران کاملا بررسی شود.

از سوی دیگر بسیاری از فضاها در وب 3 دارای تبلیغات مجازی هستند و ویژندها (برندها) به‌عنوان مالک یا اجاره‌کننده زمین یا فضایی در دنیای مجازی، با استفاده از نیفتی (NFT) و آیتم‌های مجازی می‌توانند برای تبلیغ محصولات و خدمات برند خود اقدام کنند. استفاده از آواتارها، شرکت در رویدادهای خاص حمایت شده و شرکت در یکسری فعالیت‌ها در هر نرم‌افزار می‌توانند مسائلی ایجاد کنند که باید به‌دقت مورد توجه قرار گیرند.

همانطور که گفته شد تمرکززدایی یک خصوصیت مهم وب 3 محسوب می‌شود، اما شرکت‌های خاصی توانسته‌اند سهم بزرگی از بازار وب 3 جهان را در اختیار بگیرند و این امر استفاده از مزایای تمرکززدایی را به چالش می‌کشد.


بیشتربخوانید: اینترنت ارزان و پرسرعت دستاورد شبکه ملی اطلاعات


نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ