شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
کد خبر : 47158

اگر قرار بود در جلسه مجلس یک خواسته را مطرح کنید، چه بود؟

اگر قرار بود در جلسه مجلس یک خواسته را مطرح کنید، چه بود؟
فردا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ قرار است تعدادی از فعالان بازار سرمایه در جلسه‌ای که به میزبانی کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار می‌شود شرکت کنند. پرسش از فعالان بازار سرمایه این بود: اگر قرار بود در جلسه مجلس یک خواسته را مطرح کنید، چه بود؟

به گزارش شهر بورس، فردا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ قرار است تعدادی از فعالان بازار سرمایه در جلسه ای که به میزبانی کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار می شود شرکت کنند. هدف از این جلسه، شنیدن صدای فعالان بازار سرمایه است و قرار است خواسته ها و مشکلات سهامداران در این جلسه به گوش بهارستان نشینان برسد.

نبض بورس در راستای وظیفه رسانه ای خود و در راستای هماهنگ تر شدن مشارکت کنندگان در این جلسه، این پرسش را از فعالان بازار سرمایه (تعدادی از آن ها قرار است در این جلسه حضور داشته باشند و تعدادی نیز حضور ندارند)، پرسید:

 اگر قرار بود در جلسه مجلس یک خواسته را مطرح کنید، آن خواسته چه بود؟

پاسخ فعالان بازار سرمایه در ادامه این مطلب آمده است:


سیاوش وکیلی:

بورس  آیینه تمام نمای  اقتصاد کشور و مجلس عصاره ملت است. از نمایندگان مجلس انتظار می رود به بهبود فضای کسب و کار کمک کنند و از اقداماتی مانند انتشار تقطیع شده جلسات داخلی خود با نمایندگان بازار سرمایه که منجر به مشوش شدن فضای روانی میلیونها سهامدار  میشود خودداری کنند و در مقابل با تصویب طرح هایی مانند مصوبات ۱۰ گانه وزارت اقتصاد که موجب تثبیت سودآوری شرکتهای بورسی که سهامداران عمده آنها هم دولت و صندوق های بازنشستگی هستند، همت گمارند. اینگونه طرح ها که باعث تداوم سودآوری شرکتها می شود بسیار ارزشمندتر از اقداماتی از قبیل تزریق پول به صندوق تثبیت هستند.


فردین آقابزرگی:

ایجاد جایگاه قانونی بخش خصوصی و‌ نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه در کنار اعضای دولتی شورای عالی بورس، سهام عدالت، صندوق تثبیت ، سازمان خصوصی سازی و صندوقهای بازنشستگی.


پیمان حدادی:

درخواست من قطعا این خواهد بود که مجلس خود را از تمام تصمیماتی که مرتبط با بازار سرمایه می باشد، کنار بکشد و کمتر اظهارنظر کند. چرا که هر گاه هر نهادی درباره بورس صحبت کردند، استقلال سازمان بورس را زیر سئوال بردند و وقتی که استقلال متولی اصلی بازار زیر سئوال برود، قطعا آن بازار درست نخواهد شد.


ابراهیم سماوی:

تشکیل کانون سهامداران حقیقی متشکل از جنس بدنه فعالین احراز صلاحیت شده (تجربی و دانشی) جهت احقاق حقوق سهامداران خرد و ایجاد جایگاهی برای حضور و اعلام نظرات مدیر (رئیس) کانون سهامداران خرد در شورای عالی و کمیسیون اقتصادی مجلس به صورت مدون.


آراد پورکار:

من به شخصه یکی از موضوعاتی که محوریت صحبتم خواهد بود بحث ددلاین زمانی برای صحبتها و تقاضای جریمه در صورت اتفاق نیفتادن موضوع می باشد. برای مثال یکی از موارد گفته شده این بود که ظرف سه ماه اساسنامه کانون سهام‌داران حقیقی تشکیل می شود. حالا اگر این کار انجام نشود چه کسی پاسخگو خواهد بود؟ و چه جریمه‌ای برای این شخص در نظر گرفته خواهد شد؟ شخصا معتقدم این شرایط اولا باعث کاهش گنده گویی ها و جو دادن ها خواهد شد و ثانیا جدیت در اجرای امور و پیگیری ها را در هر زمینه‌ای بالاتر خواهد برد که باعث برگشت و افزایش اعتماد در طی زمان خواهد شد.


علی خسروی:

آینده اقتصاد کشور را قابل پیش بینی کنند.


ایمان رئیسی:

خواسته ما این خواهد بود که دخالتی در بازار نداشته باشند. دخالت های بی جا و بی موردی که صورت گرفت باعث این وضعیت در بازار سرمایه شد. از جمله دخالت ها شفافیتی در نرخ خوراک پتروشیمی ها وجود ندارد، گاز وجود ندارد، قطعی های مکرری در برق صنایع می بینیم، دخالتی که چند ماه پیش در دامنه نوسان انجام دادند و … . یا بازارگردان هایی که در بازار حضور دارند با رشد 10 درصدی سهم شروع به فروش آبشاری نکنند.


مریم محبی:

اجازه بدهیم بازار مسیر اصلی خودش را طی کند. مداخله در بازار، به هر دلیلی باعث کاهش کارآیی بازار می شود.


محمدحسین مجیدی:

مسئولین فقط به وعده های داده شده عمل کنند که از آن جمله می توان به حذف قیمت گذاری دستوری خودرو بدین معنا که مصرف کننده بدون واسطه خودرو را از کارخانه به قیمت بازار بخرد، منابع صندوق تثبیت بازار واریز شود و ۱۰ موردی که قرار بود به بودجه اضافه شود اشاره کرد.


علی عصاری:

جلسه ای که تعداد 60 نفر از فعالین بازار سرمایه قرار است نظرات خود را ظرف دو ساعت بیان کنند، بعید می دانم خروجی خاصی داشته باشد و معمولا این جلسات بیشتر از اینکه حالت عملکردی داشته باشد جنبه نمایشی دارد. اما اگر بخواهم پرسشی داشته باشم این است که چرا معمولا جلسات این چنینی در نقاط حمایتی بازار برگزار می شود؟ پاسخ هم روشن است.


مهشید داداش زاده:

خواسته من قطعا افزایش دامنه نوسان و کاهش نرخ بهره خواهد بود.


حسین مریدسادات:

اولین خواسته من این است که باید اتمسفر جدید در بخش مدیریتی سازمان بورس تزریق شود. بدنه مدیریتی سازمان نیاز به پوست اندازی دارد. عده محدودی از فعالان این حوزه هستند که راه را برای جوانان هموار نمی کنند. این دولت دولتی انقلابی است و مقام معظم رهبری هم تاکید بر استفاده از جوانان دارند. در دو سال اخیر 4 مدیر داشتیم که هیچ کدام کاری نکردند.

بازگشت اعتماد به بازار با مولفه هایی که باید مدنظر قرار داد. اطلاعات غلط به بازار ندهند و گفتار درمانی تمام شود و از بازار حمایت عملی کنند.

ایجاد ساختار، مطالبه گری و در نظر گرفتن زمان برای انجام خروجی های این جلسات.


مجتبی دیبا:

فقط یک نکته آن هم اینکه یک حمایت از بازار از جنس عملی بکنید.


جواد فلاحیان:

قطعا یکی از خواسته های مهم حذف قیمت‌گذاری دستوری با اثبات عدله که این موضوع چه آسیبی به صنعت کشور زده است خواهد بود.


محمد رضوی:

بازار به جلسه و مصوبه نیازی ندارد و به حمایت نیازمند است. یک سال است این جلسات برگزار می شود چه نتیجه ای داشته است؟


سید محمدرضا اعلمی:

قوانین باید به گونه ای تبیین شوند که موجب فرار سرمایه ها به دیگر بازار های مالی چون بازار رمز ارز ها و جفت ارزها و همچنین بازار هایی همچون بازار  طلا و دلار و سکه و مسکن نشود.

باز گشت اعتماد عمومی به بورس یکی از مهم ترین رویکرد های دولت و مجلس باید باشد و این مهم جز با بالا رفتن سطح آگاهی مردم نسبت به بازار بورس محقق نمی شود.

حمایت از کارشناسان بازار سرمایه جهت بالابردن سطح آگاهی عمومی و همچنین رونق بخشیدن به این بخش مهم از اقتصاد از اهمیت بالایی برخوردار است که ایجاد نظارت های سلیقه ای به این مهم آسیب میزند.


امیر توپچی پور:

بازار سرمایه در حال حاضر با مشکلات زیادی رو به رو است و بایستی فعالان بازار به شکل اصولی پیگیر مطالبات خود باشند. هر چند که تجمع و اعتراض به این شیوه نیز می تواند در دستور کار قرار بگیرد ولی وقتی خود مجلس پیش قدم شده و اقدام به دعوت جمعی از فعالان بازار کرده است نباید این فرصت را از دست داد.

مهمترین راهکار برای برون رفت بازار سرمایه از بحران فعلی کاهش نرخ بهره بانکی و توقف عرضه اوراق و پذیره نویسی است تا بازار جان تازه ای به خود بگیرد.

همچنین در خصوص مسئله نرخ خوراک پتروشیمی ها هم باید راهکاری اندیشیده شود چراکه افزایش 100 درصدی آن طی تابستان تا پاییز ضربه مهلکی به این صنعت می زند و در صورت رفع این مشکل وضعیت بورس هم با بهبود مواجهه می شود.

در خصوص قانون جدید بازار سرمایه هم لازم است تا در حوزه آموزش و اطلاع رسانی رویکردهای تشویقی جایگزین رویکردهای تنبیهی شود. در صورتی‌که آموزش و تولید محتوا جرم انگاری شود فرصت برای سودجویانی مهیا می‌شود که خارج از چارچوب بازار سرمایه و با نام بازارهایی چون ارزهای دیجیتال به فعالیت بپردازند و صرفاً فعالان بازار سرمایه با محدودیت روبه‌رو می‌شوند.


وحید مسعودی:

اگر واقعا بخواهند کاری انجام دهند برای تغییر موارد بسیار هست. به عنوان نمونه بحث تغییر فرمول ساختاری شاخص کل که خواسته همه فعالان بازار است که البته یک پروسه زمان بر می باشد.  همچنین مسئله ای که خواست اکثریت فعالان بازار می باشد تعریف یک دستورالعمل جامع برای حذف اعمال نظرهای سلیقه ایی ناظر بازار است.


محمد حشمتی:

فقط اگر واقعا بتوانند خروجی این جلسه را به تشکیل کانون سهامداران خرد منتهی کنند می شود گفت جلسه اثربخش بوده است.


سارا فلاح:

تزریق نقدینگی به بازار و بالابردن ارزش معاملات خرد سهام حداقل به مدت یک هفته به بالای ۵ همت خواسته من خواهد بود.  قبلا هم وعده تزریق پول از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت را داده بودند ولی اجرایی نکردند.


امیر عجمی:

خواسته من موارد زیر خواهد بود:

حمایت ها عملی باشد تا گفتاری (حمایت ها به عینه در تابلو دیده شود)
تبیین قوانین درست برای بازار (عدم تصمیم گیری خلق الساعه)
سهامداران حقیقی هم نماینده در سازمان بورس داشته باشند
صندوق تثبیت به صورت فعال در بازار حضور داشته باشد
عدم نظر دهی مسئولین درباره بازار سرمایه
ایجاد صنف سهامداران حقیقی


مهدی کاردان:

افزایش دامنه نوسان و در نهایت بدون دامنه کردن بازار و حذف حجم مبنا تا نقدشوندگی بازار بیشتر شود.


هلن عصمت پناه:

۱: بحث سامانه شفافیت تصمیمات هست.
یعنی باید دولت مکلف شود تمام تصمیماتش را به لحظه و حداکثر ۲۴ ساعت بعد از تصویب افشا کند.

۲: بحث بازار اوراق بدهی برای سال آینده باید تکلیفش مشخص شود.
اینکه دولت چه سیاستی دارد ‌و چه قدر برای تعدیل ناترازی بودجه روی بازار بدهی حساب کرده است؟
پول اگر فقط سمت بازار بدهی برود باعث می شود که توازن بازارها به هم بخورد

دولت سال ۱۴۰۰ وزن بیش از اندازه ای به بازار بدهی داد، به این معنی که بیش از اندازه ای که اقتصاد کشش داشت روی آورد به انتشار اوراق قرضه، آیا دولت سال آینده هم همین سیاست را دارد؟
و اگر اینطور است آیا پیش بینی کرده راهی برای اینکه توازن بازارها را حفظ بکند یا خیر؟


محمدرضا چراغی:

به افراد غیرمتخصص اجازه ندهند که در امور و تصمیمات بازارسرمایه که یک بازار تخصصی است دخالت کنند و ارکان بازار سرمایه از افرادی که بدون تخصص یا با رانت و رابطه بازی وارد ارکان بازار شده و مسئولیت گرفته‌اند پاک‌سازی شود، متخصصانی که به روش شایسته‌سالارانه سمت گرفته‌اند خود می‌دانند که چه کنند که بازار سرمایه به تعادل برسد.


عرفان هودی:

تا وقتی که سهامدار در این بازار مطمئن نباشد که سهمی که می‌خواهد بخرد رو به بالا حرکت نمی‌کند، سهم را نمی‌خرد. هم اکنون ما در شرایطی هستیم که سهام از هر لحاظی ارزنده هستند و خیلی از سهام به قیمت سال ۹۷ رسیدند، اما سهامداران نمی‌خرند. چرا؟ چون تصور این است که دو ماه دیگر این سهام را ارزانتر می‌تواند بخرد. بسیاری از فعالان این تصور را دارند که صندوق تثبیت بازار باید الان حمایت کند تا سهام شارپی به سمت بالا حرکت کند که تصور اشتباهی است و باید حمایت به گونه‌ای باشد که مثلا سهامداران بداند سهمی را که خریداری کرده است مثلا ۲۰۰۰ ریال فردا می‌شود ۲۰۰۱ ریال. حمایت‌ها باید به گونه‌ای باشد که بازار آهسته و پیوسته رو به بالا حرکت کند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

پراپ تریدینگ

کمان