تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳
زمان مطالعه: 8 دقیقه
کد خبر : 86604

شهر بورس گزارش می دهد؛

انضباط مالی بانک‌ ها و مزایای آن برای مشتریان

انضباط مالی بانک‌ ها و مزایای آن برای مشتریان
انضباط مالی بانک‌ ها علاوه بر اینکه وضعیت مناسب بانک را نشان می‌دهد مزایای متعددی هم برای مشتریان خود دارد.

به گزارش شهر بورس، انضباط مالی برای بانک‌ها رویکردی است که به هدف حفظ پایداری و قدرت مالی بانک‌ها برای مقابله با ریسک‌های مختلف تمرکز دارد. انضباط مالی معمولاً توسط سازمان های نظارتی بانکی (مانند بانک مرکزی) تعیین و نظارت می‌شود.

یکی از مهمترین جوانب انضباط مالی، نگهداری سرمایه کافی به منظور پوشش هزینه‌ها، ریسک‌ها و تعهدات بانک است.

بانک‌ها می‌بایست دارای سرمایه کافی باشند تا در مواجهه با خسارات محتمل یا شوک‌های مالی قادر به تحمل آنها باشند.

سازمان‌های نظارتی تعیین می‌کنند که بانک‌ها باید حداقل چه میزان سرمایه دارند و این میزان بر اساس جوانب مختلفی مانند جریان نقدینگی، اهمیت سیستمی بانک و میزان ریسک‌های کسب و کار بانک تعیین می‌شود.

بانک‌ها همچنین موظف به رعایت میزان ضابطه و پرداخت بدهی‌های خود در زمان مقرر هستند. این به منظور حفظ قدرت نقدینگی بانک و جلوگیری از بروز مشکلات مالی است. علاوه بر این، بانک‌ها باید استانداردهای حسابداری دقیق را رعایت کنند و اطلاعات مالی خود را به صورت شفاف و قابل فهم منتشر کنند.

اصول انضباط مالی بانک‌ها

در ادامه به برخی اصول انضباط مالی که بانک‌ها باید رعایت کنند، اشاره می‌شود:

سرمایه کافی: بانک باید دارای سرمایه کافی باشد تا بتواند ریسک‌های مختلف را مدیریت کند و در مقابل خسارات محتمل مقاومت کند. سازمان نظارتی بانکی، حداقل میزان سرمایه را تعیین می‌کند و بانک باید براساس این تنظیمات سرمایه خود را حفظ کند.

نقدینگی: بانک باید میزان مناسبی از نقدینگی را حفظ کند تا بتواند در صورت نیاز به پرداخت تعهدات و درخواست‌های مالی مورد نظر را برآورده کند. این شامل داشتن منابع نقدی و سرمایه راهبردی است که برای تأمین جریان نقدینگی کافی و پوشش دادن به نیازهای مختلف استفاده می شود.

مدیریت ریسک: بانک‌ها باید به طور فعال ریسک‌های مختلف را مدیریت کند، از جمله ریسک اعتباری، ریسک بازار، ریسک نقدینگی و سایر ریسک‌های مالی. این شامل اعتباردهی مطمئن، تنظیم سقف‌های ریسک، تنظیم کنترل‌ها و راهکارهای لازم برای مدیریت ریسک است.


بیشتر بخوانید: برنامه اصلاح ساختار مالی بانک صادرات ایران با افزایش سرمایه


حفظ اطلاعات مالی دقیق: بانک باید استانداردهای حسابداری را رعایت کرده و اطلاعات مالی خود را به صورت شفاف و قابل فهم در اختیار مراجع حاکمیتی قرار دهد. این عمل باعث افزایش شفافیت و اعتماد عمومی به بانک و سیستم بانکی می‌شود.

بانک صادرات یکی از بانک‌هایی است که طی سالهای گذشته انضباط مالی را رعایت کرده است و در همین راستا بانک صادرات ایران افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی را از دو طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها و سلب حق تقدم سهام در سال ۱۴۰۲ انجام می‌دهد.

هر سهم بانک صادرات تا پایان سال تبدیل به پنج سهم می‌شود

سیدضیا ایمانی، مدیرعامل بانک صادرات با تاکید بر اینکه جمع کل سرمایه گذاری‌های بانک صادرات در سال ۱۴۰۱ با افزایشی معادل ۱۴.۴ درصدی به مبلغ ۴۲.۷ میلیارد تومان رسیده، اظهار کرد: همچنین جمع کل دارایی های بانک در سال جاری به بیش از ۷۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است و با افزایش سرمایه ای که در سال جاری انجام می‌دهیم به طور قطع توان بانک برای سرمایه گذاری بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: هر سهم بانک صادرات ایران تا پایان سال برای سهامداران وفادار با فرض انجام افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت تقریبا به پنج سهم تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: بر مبنای همین سیاست گذاری می‌توان پیش بینی کرد که در سال جاری درآمد بانک بازهم رشد چشمگیری خواهد داشت. در سال مالی قبل این بانک با رشد ۲۴ درصدی در درآمدزایی به ۶۹ هزار میلیارد تومان منابع جدید رسیده بود که این روند در سال جاری هم ادامه پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه عملکرد بانک در سال مالی نشان می‌دهد که همزمان با افزایش جذب سپرده ها رشد سود خالص را هم ثبت کرده است، اظهار کرد: در یک سال گذشته با رشد ۳۰ درصدی در سپرده گذاری، رشد ۲۹ درصدی در سود خالص را نیز ثبت کرده ایم، از این رو با ادامه سیاست‌های انقباضی دولت برای فریز کردن نقدینگی‌های سرگردان، بانک صادرات ایران این قابلیت را دارد که بتواند سپرده‌های بیشتری را جمع آوری کند و به موازات آن سود خالص خود را هم بهبود بخشد.

ایمانی با بیان اینکه سرمایه مناسب و کافی، یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی است، تصریح کرد: بانک‌ها و موسسات اعتباری برای تضمین ثبات و پایداری فعالیت‌های خود باید همواره نسبت مناسبی را میان سرمایه و ریسک موجود در دارایی‌های خود برقرار کنند ، از این رو نسبت کفایت سرمایه بانک از ۲۹ صدم تا پایان سال به ۵ خواهد رسید.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات