شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ - ۲:۰۰
کد خبر : 46326
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای الگوبرداری اردوغان از روحانی؛ در بورس ترکیه چه گذشت؟ بسته هستند

الگوبرداری اردوغان از روحانی؛ در بورس ترکیه چه گذشت؟

الگوبرداری اردوغان از روحانی؛ در بورس ترکیه چه گذشت؟

سیاست های دولت ترکیه در مورد ماجرای لیر، نوساناتی را در بورس این کشور ایجاد کرد. مردم ایران با این کار زیاد هم غریبه نیستند و چند وقت پیش در بورس تهران شاهد اتفاقات مشابهی بودند.

به گزارش شهر بورس، شاخص بورس استانبول و لیر عمده سال ۲۰۲۱ را هماهنگ با یکدیگر حرکت می‌کردند، اما در سه ماهه گذشته روندی کاملا معکوس در پیش گرفتند. به طوری که ضریب همبستگی 30 روزه آنها برای اولین بار در سه سال گذشته منفی شد. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی که در سپتامبر آغاز شد، ارزش لیر را به نصف کاهش داد و جذابیت سهام را به عنوان پوششی برای سرمایه‌گذاران داخلی افزایش داد.

اما پس از اینکه اردوغان از طرح نجات خود برای لیر رونمایی کرد، لیر صعودی و سهام نزولی شد. لیر در روز پنجشنبه حدود 15 درصد افزایش یافت. هر دلار که به بیش از ۱۸ لیر رسیده بود اکنون در محدوده ۱۰.۵ لیر معامله می‌شود. طبق این طرح، به دارندگان لیر در سپرده‌های بانکی این تضمین داده شد که اگر کاهش ارزش لیر نسبت به دلار از سود سپرده‌ها بیشتر شود، این مازاد به آنها پرداخته می‌شود. برخی کارشناسان این سیستم را مانند سپرده‌های ارزی عنوان می‌کنند که اثری مشابه افزایش نرخ بهره دارد.

رکورد ۲۰ ساله سقوط بازار سهام استانبول

در همین حال، شاخص بورس استانبول روند نزولی در پیش گرفت و 4.3 درصد افت کرد. این بزرگترین ریزش پنج روزه در بیش از دو دهه گذشته است. این هفته، چندین مرتبه معاملات بازار سهام به دلیل افت‌های سنگین متوقف شد.

بوراک ایسیار، رئیس تحقیقات سهام در سرمایه گذاری ICBC ترکیه در استانبول، گفت: «سهام ترکیه برخی اصلاحات جدی را پشت سر گذاشته‌اند. اگرچه احتمالاً نوسانات برای مدتی ادامه خواهد داشت، اما تا زمانی که لیر در اطراف این سطوح تثبیت شود، همچنان در میان‌مدت بورس جذابیت دارد».

الگوبرداری اردوغان از روحانی

 

تصمیم اردوغان به دنبال آن انجام شد که به سرمایه‌گذاران وعده داده بود آنها را در برابر تلاطم ارز محافظت کند. بنابراین، ارزش لیر بالا رفت و یک کاتالیزور کلیدی برای افزایش سهام ترکیه در سه ماه گذشته را از بین برد. هدف از این اقدامات کاهش تقاضای سرمایه‌گذاران خرد برای دلار و پایان دادن به سه ماه آشفتگی برای لیر است که نگرانی زیادی را به دلیل بالا بودن ریسک بدهی‌های ترکیه ایجاد کرده بود.

 

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان