تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کد خبر : 153175

یک کارشناس بازار سرمایه به شهر بورس پاسخ می‌دهد؛

چشم‌انداز بورس در مواجهه با بحران‌های منطقه‌ای؛ الان سهام بخریم یا نه؟

چشم‌انداز بورس در مواجهه با بحران‌های منطقه‌ای؛ الان سهام بخریم یا نه؟
بحران‌های سیاسی منطقه‌ای این روزها تأثیرات عمیقی بر بازار بورس گذاشته و فضای عدم اطمینان میان سرمایه‌گذاران را تشدید کرده است. در این شرایط پرنوسان، پرسش اصلی این است که آیا چه زمان مناسب سرمایه‌گذاری در بورس است؟

سهیلا نقی پور، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس درباره وضعیت اخیر بورس، راهکارها و زمان مناسب سرمایه‌گذاری و … مطالبی را عنوان کرد که مشروح این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:

شهر بورس: با توجه به تنش‌های سیاسی اخیر و تأثیراتی که بر بازار بورس گذاشته، شرایط فعلی بازار سرمایه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بورس این روزها به دلیل ادامه تنش‌های سیاسی منطقه، در شرایط بحرانی و عدم اطمینان به سر می‌برد. سازمان بورس به‌منظور کنترل این وضعیت، دامنه نوسان معاملات را از ابتدای هفته جاری و پس از به شهادت رسیدن دبیرکل حزب‌الله لبنان به مثبت و منفی یک درصد تغییر داد. این تغییر نشان‌دهنده وضعیت ویژه‌ای است که بازار در آن قرار دارد.

شهر بورس: به‌نظر شما این تغییرات چطور بر رفتار سهامداران تأثیر گذاشته است؟

خبر مرتبط
وضعیت بورس سهامداران را ناامید می‌کند/ مشکلات شرکت‌های بورسی همچنان پابرجاست
وضعیت بورس سهامداران را ناامید می‌کند/ مشکلات شرکت‌های بورسی همچنان پابرجاست

سهیلا نقی پور کارشناس بازار سرمایه گفت: در مورد وضعیت شاخص کل و آمار و ارقام بورس نیز از هر دیدگاهی چه بنیادی چه تکنیکال نگاه کنیم، شرایط به نسبت شرایط سال قبل بازگشته است که متاسفانه این موضوع اصلاً خوشایند نیست و سهامداران را ناامید می‌کند.

متأسفانه سهامداری در این شرایط با عدم اطمینان شدیدی مواجه شده است. طی یک سال گذشته، عوامل مختلفی باعث افزایش این عدم اطمینان شده‌اند؛ از جنگ‌های منطقه‌ای گرفته تا حوادثی نظیر سقوط هلیکوپتر رئیس‌جمهور و ترور اسماعیل هنیه در تهران و حالا شهادت دبیرکل حزب‌الله. در چنین شرایطی، هر اتفاق ناگهانی می‌تواند به شدت بر رفتار سهامداران تأثیر بگذارد.

شهر بورس: چه عواملی را به عنوان دلایل اصلی این عدم اطمینان در بورس می‌توان مطرح کرد؟

عدم اطمینان در بورس به معنای نبود اطمینان کامل نسبت به اتفاقات آینده و پیامدهای تصمیمات سرمایه‌گذاری است. این عدم اطمینان می‌تواند ناشی از عواملی مانند تغییرات ناگهانی نرخ بهره، سیاست‌های پولی و مالی دولت‌ها، جنگ‌ها و بحران‌های سیاسی و طبیعی باشد که همگی می‌توانند تاثیرات شدیدی بر بازار بگذارند. نوسانات شدید قیمت از اثرات قابل‌توجه اینگونه حوادث است. البته در شرایط فعلی، سازمان بورس با تصمیم درست و به‌هنگام، محدودیت‌هایی در دامنه نوسان ایجاد کرد که باعث کاهش هیجانات در بازار شد.

شهر بورس: با وجود این محدودیت‌ها، آیا احتمال خروج سرمایه از بورس وجود دارد؟

بله، متأسفانه چنین احتمالی همچنان وجود دارد. شاید این اتفاقات بورس را با فرار سرمایه مواجه کند؛ فرار سرمایه‌ای که طی یک سال گذشته هم رخ داده و با کوچک‌ترین موج صعودی شاهد خروج پول از بازار بوده‌ایم. از دیگر رخدادهای این روزها، افزایش نرخ اوراق خزانه (اخزا) است که می‌تواند به ضرر بازار سهام باشد و سهام را در چنین وضعیتی خالی از خریدار کند و شدت خروج پول را تشدید نماید.

شهر بورس: در این شرایط، سهامداران باید چه راهبردی را برای مدیریت ریسک خود اتخاذ کنند؟

در چنین شرایطی، تنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها از جمله طلا، صندوق‌های درآمد ثابت و ارز و غیره می‌تواند ریسک ناشی از عدم اطمینان را کاهش دهد. همچنین، سهامداران باید از صبر و حوصله زیادی برخوردار باشند تا بتوانند با درایت و تمرکز، تصمیمات منطقی و درستی بگیرند. بورس طی سال‌های گذشته نشان داده هر زمان که رشدی کرده، در دل حادثه‌ای غیر مترقبه بوده و بعد از فروکش کردن اوضاع، رشد آن شروع شده است.

شهر بورس: با توجه به شرایط فعلی، آیا زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس است؟

پاسخ به این سوال بستگی به میزان صبر و حوصله و توانایی سرمایه‌گذار در کنترل احساسات و مدیریت دارایی‌ها دارد. اگر فرد سرمایه‌گذار چنین توانایی در خود نمی‌بیند، توصیه می‌شود از افراد آگاه و مشاورین متخصص سهام کمک بگیرد.

شهر بورس: چه پیش‌بینی از آینده بورس دارید؟

با توجه به شرایط پیش‌آمده، احتمال دارد بورس دچار نوسانات منفی شود و شاهد خروج پول از بازار سرمایه باشیم. اما این بستگی به تصمیمات سازمان بورس دارد. اگر سازمان تصمیم به تعطیلی موقت معاملات بگیرد، تحلیل و پیش‌بینی شرایط سخت‌تر می‌شود. اما در صورت ادامه معاملات، انتظار داریم که شاخص کل در محدوده ارزنده قبلی با حمایت بازارساز مواجه شود. امیدوارم با فروکش کردن التهابات، شاهد برگشت شاخص کل و آرامش در بازار سهام باشیم.

شهر بورس: توصیه شما به سهامداران نگران چیست؟

توصیه من به سهامداران نگران همان توصیه قبلی است؛ اگر توانایی کنترل و مدیریت احساسات و دارایی خود را ندارند یا از صبر و حوصله کافی برخوردار نیستند، یا از کارشناسان استفاده کنند و یا به سرمایه‌گذاری در ابزارهای دیگر مانند صندوق‌های طلا و درآمد ثابت روی بیاورند.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات