تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۹
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 141691

افزایش قیمت برنج در راه است؟

افزایش قیمت برنج در راه است؟
دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران از کاهش شدید واردات برنج خبر داد. این مسئله به دلیل مشکلات ارزی و دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران از کاهش شدید واردات برنج خبر داد؛ این مسئله به دلیل مشکلات ارزی و هزینه‌های حمل و نقل می‌تواند منجر به افزایش قیمت برنج در کشور شود.

به گزارش شهر بورس، دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران از کاهش شدید واردات برنج خبر داد. مسیح کشاورز اظهار کرد: مشکلاتی در ثبت سفارش‌ها و کندی تخصیص ارز باعث کاهش واردات برنج شده است.

کاهش واردات برنج به چه معناست؟

وی افزود: سالانه نیاز به واردات ۱.۲ میلیون تن برنج داریم. از این میزان، باید ۶۰۰ هزار تن پیش از ممنوعیت چهار ماهه وارد شود. از ابتدای مرداد تا پایان آبان واردات ممنوع است. اما تا کنون تنها ۲۵۰ هزار تن وارد شده و پیش‌بینی می‌شود تا آغاز ممنوعیت فقط ۱۰۰ هزار تن دیگر وارد شود. این یعنی واردات برنج پیش از ممنوعیت به حدود ۳۵۰ هزار تن خواهد رسید.

مشکلات ارزی و تأثیر آن بر واردات

کشاورز با اشاره به مشکلات تخصیص ارز گفت: واردکنندگان باید ابتدا با اعتبار خود برنج وارد کنند و پس از توزیع در بازار، ارز آن را دریافت کنند. این فرآیند باعث کندی واردات می‌شود.

هزینه‌های حمل و نقل و تأثیرات آن

وی به افزایش هزینه‌های حمل دریایی و زمینی اشاره کرد و افزود: شرایط خاص در منطقه خلیج فارس و افزایش هزینه حمل و نقل، واردات برنج به ایران را دشوارتر کرده است.

پیامدهای کاهش واردات برنج خارجی

کشاورز درباره پیامدهای کاهش واردات برنج خارجی در بازار ایران گفت: کمبود برنج خارجی موجب افزایش قیمت برنج ایرانی می‌شود. پنج دهک کم‌برخوردار جامعه معمولاً از برنج خارجی استفاده می‌کنند و با افزایش قیمت برنج ایرانی، این دهک‌ها ناچار به حذف برنج از سفره خود خواهند بود.

تأثیر سیاست‌های گذشته بر بازار برنج

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران یادآور شد: در دولت گذشته، با جلوگیری از واردات برنج، قیمت برنج ایرانی تا ۱۵۰ هزار تومان در هر کیلو رسید. انجمن برای تعادل بازار، برنج مازاد را خریداری و با قیمت تنظیم بازاری ۸۰ هزار تومان عرضه کرد. اما دولت به وعده خود برای امتیاز واردات برنج به شرکت‌های همکار عمل نکرد.

منبع: ایلنا

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

س م پنجشنبه , 4 مرداد 1403 - 20:58

باساام برنج مهمترین ودومین کالای استراتژیک کشوراست که سرنوشت ان رادلالان واردات بهم ریخته اند وویلاسازان زمین برنج راویلامی سازنداگه برنج کشاورزنه به قیمت گزاف بلکه له قیمت مناسب فروش برودهمه اینها حل میشه امابجای خریدبرنج ایرانی به ریال دلال درپی خریدبرنج بیگانه به دلارانهم ازنوع ترجیهی است یکی ارمسیولین به فکرغدای فرزندان این کشورباشدوتودهنی محکمی به دلال رانت خواربدهد

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات