تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۰
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 142033

افزایش اعتبارگیری کوتاه‌مدت بانک‌ها

افزایش اعتبارگیری کوتاه‌مدت بانک‌ها
در هفته منتهی به یکم مرداد ماه، بانک‌ها به اعتبارگیری کوتاه‌مدت روی آورده و حجم این اعتبارات به 32 برابر اعتبارات بلندمدت رسید.

به گزارش شهر بورس، در هفته منتهی به یکم مرداد ماه، عملیات بازار باز بانک مرکزی شاهد افزایش تقاضا برای اعتبارگیری کوتاه‌مدت بانک‌ها بود. به طوری که حجم این اعتبارات به 32 برابر اعتبارات بلندمدت رسید. یکی از ابزارهای پولی بانک مرکزی برای رفع نیازهای مالی بانک‌ها، اجرای عملیات بازار باز است که در آن بانک‌ها با ارائه اوراق به عنوان وثیقه، اعتبار مورد نیاز خود را از بانک مرکزی دریافت می‌کنند.

بازگشت بانک‌ها به اعتبارگیری کوتاه‌مدت

در عملیات بازار باز در هفته منتهی به یکم مرداد ماه، بانک‌ها 21 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی درخواست اعتبار کردند و بانک مرکزی با پرداخت کل این مبلغ موافقت کرد. برخلاف حراج‌های قبل، این بار درخواست‌های کوتاه‌مدت بیشتر از درخواست‌های بلندمدت بود. حجم اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها در این مدت 3 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

تزریق اعتبار 21 هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی

بانک مرکزی برای پاسخ به کمبود منابع مالی بانک‌ها، اقدام به تزریق 21 هزار میلیارد تومان اعتبار با گرو گرفتن اوراق بهادار کرده است. در این حراج، دو نوع سررسید کوتاه‌مدت و بلندمدت در نظر گرفته شد که درخواست‌های کوتاه‌مدت به ارزش 20.63 هزار میلیارد تومان و درخواست‌های بلندمدت به ارزش 630 میلیارد تومان ارسال شد. نرخ سود این اعتبارها نیز 23 درصد تعیین شد.

اعتبارگیری قاعده‌مند بانک‌ها

علاوه بر عملیات بازار باز، بانک‌ها به اعتبارگیری قاعده‌مند نیز روی آوردند که نرخ بهره آن 24 درصد است و قراردادها در مدت 24 تا 48 ساعت منقضی می‌شوند. در 8 روز منتهی به یکم مرداد ماه، 3 بانک به مبلغ 2.95 هزار میلیارد تومان از این طریق اعتبار دریافت کردند. همچنین، بازپرداخت اعتبارات قبلی سررسید شده به 3.13 هزار میلیارد تومان رسید.

خبر مرتبط
حقوق و پاداش های نجومی کارکنان بانک ها افشا شد
حقوق و پاداش های نجومی کارکنان بانک ها افشا شد

حواشی حقوق و پاداش کارکنان بانکها در ایران، مساله تازه ای نیست. در روزهای گذشته، انتشار آمار تسهیلات پرداختی به کارکنان بانک‌ها از سوی بانک مرکزی، واکنشهای زیادی به همراه داشته است.

منبع: اکوایران

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات