تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۴
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 144305

افت قیمت خودروها؛ آیا واردات خودروهای کارکرده نجات‌بخش است؟

افت قیمت خودروها؛ آیا واردات خودروهای کارکرده نجات‌بخش است؟
با وجود تنش‌های جدید میان ایران و اسرائیل، بازار خودرو روند نزولی به خود گرفته است. تحلیلگران معتقدند که اگر تنش جدیدی شکل نگیرد، این کاهش قیمت‌ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش شهر بورس، بامداد روز پنج‌شنبه با شهادت اسماعیل هنیه در ایران و شکل‌گیری تنش‌های جدید بین ایران و اسرائیل، بسیاری از بازارها از جمله بازار خودرو مجدداً با افزایش قیمت مواجه شدند. با این حال، از نیمه هفته جاری قیمت‌ها در بازار خودرو روند نزولی به خود گرفته و قیمت‌ها به طور میانگین ۱۰ میلیون تومان کاهش یافته است. برخی دست‌اندرکاران بازار معتقدند که اگر تنش جدیدی شکل نگیرد، روند نزولی قیمت‌ها در هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

افت یک‌درصدی قیمت‌ها از روز شنبه

از روز شنبه تاکنون، قیمت‌ها یک‌درصد افت داشته‌اند. اما بازار خودرو در هفته‌ای که مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور، حکم تنفیذ خود را دریافت کرد و مراسم تحلیف او نیز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، روزهای نسبتاً آرامی را پشت سر گذاشته است. این آرامش به انتظارات شهروندان از تحقق وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان مرتبط است. با پایان انتخابات و پیروزی پزشکیان، بازار خودرو پس از مدت‌ها برای مشتریان بهبود یافت. با این حال، این آرامش ناپایدار بود و با وقوع اتفاقات پس از مراسم تحلیف و پیش‌بینی برخورد میان ایران و اسرائیل، بازار خودرو مجدداً ملتهب شد.

تاثیر حمله موشکی بر بازارها

نابسامانی در بازارها پس از حمله موشکی ایران به اسرائیل به خوبی در یاد شهروندان مانده است. در فروردین‌ماه، بازار خودرو شاهد افزایش بی‌سابقه‌ای در قیمت‌ها بود، اما این بار وضعیت متفاوت به نظر می‌رسد. رسانه‌های خارجی به طور مکرر روز مشخصی را برای حمله ایران به اسرائیل اعلام می‌کنند، اما بازارها بی‌توجه به اخبار رسانه‌ها در آرامش به سر می‌برند. نرخ ارز طی چند روز گذشته نیز به آرامش رسیده و این موضوع بر کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو تاثیر داشته است.

افت تیراژ تولید و مشکلات خودروسازان

با وجود افت یک‌درصدی قیمت خودرو در یک هفته گذشته، وضعیت تولید در شرکت‌های خودروساز چندان مناسب نیست. آمار چهارماهه تولید نشان‌دهنده کاهش ۱۱درصدی تیراژ است و خودروسازان به دلیل فریز قیمتی نمی‌توانند تولید خود را افزایش دهند. گزارش خودروسازان به بورس حاکی از افزایش معوقات و خودروهای ناقص در شرکت‌هاست. در گزارشی که روز گذشته منتشر شد، برآورد شده‌بود که خودروسازان روزانه هزار میلیارد تومان ضرر می‌کنند که این مساله ناشی از عدم اصلاح قیمت‌ها طی ۱۰ ماه گذشته است.

خبر مرتبط
سود 300 میلیون تومانی این خودرو برای خریداران
سود 300 میلیون تومانی این خودرو برای خریداران

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو از افزایش تقاضا برای خودروهای تولیدی این شرکت به دلیل اختلاف قیمت زیاد با بازار آزاد خبر داد.

تاثیر آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده

با فروکش کردن هیجانات مربوط به تنش‌های ایران و اسرائیل، شاهد آرامش و افت قیمت خودرو در بازار هستیم. با این حال، با کاهش بیشتر تیراژ تولید در شرکت‌های خودروساز، بازار احتمالاً از ناحیه تولید با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد. در پنج سال گذشته، هیجانات سیاسی و مصوبات خودرویی به نوعی قطب‌نمای بازار خودرو بوده‌اند. ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده که توسط دولت سیزدهم در روزهای پایانی فعالیت خود اعلام شد، موجب کاهش قیمت‌ها در بازار خودرو شد. با این حال، تردیدهای زیادی درباره واردات این خودروها وجود دارد و برخی فعالان معتقدند این واردات اجرایی نخواهد شد مگر اینکه چالش‌هایی مانند تخصیص ارز و خدمات پس از فروش حل شود.

منبع: دنیای اقتصاد

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات