تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۴
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 151162

اصلاحیه بند ۶ ماده ۱ آئین‌نامه متناسب‌سازی؛ آیا حقوق بازنشستگان کاهش می‌یابد؟

اصلاحیه بند ۶ ماده ۱ آئین‌نامه متناسب‌سازی؛ آیا حقوق بازنشستگان کاهش می‌یابد؟
طبق اصلاحیه بند ۶ ماده ۱ آئین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، ۹۰ درصد مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگان با حقوق شاغلان هم‌تراز پس از کسر حق بیمه و مالیات محاسبه می‌شود.

به گزارش شهر بورس، طبق اصلاحیه بند ۶ ماده ۱ آئین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی، مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگی به این صورت تعریف می‌شود: اختلاف بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد و ۹۰ درصد میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد، محاسبه خواهد شد. این محاسبه باید بر اساس بند (ث) تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور صورت گیرد.

به گفته کمیته بررسی این موضوع، ابتدا از حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه، حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد که همان مالیات حقوق است کسر می‌شود و سایر کسورات از جمله جریمه‌ها، پرداختی وام و مساعده مدنظر نیست. با این حال، برخی بازنشستگان نگران هستند که ۹۰ درصد مابه‌التفاوت حقوق بازنشستگی پس از کسر این مبالغ، کمتر از میزان قانونی باشد.

بر اساس قانون، قرار است که ۹۰ درصد مابه‌التفاوت حقوق بازنشسته با حقوق شاغلان مشابه طی مدت ۳ سال به بازنشستگان پرداخت شود. اما در قانون هیچ اشاره‌ای به کسر مالیات و حق بیمه از این مابه‌التفاوت نشده است.

به‌عنوان مثال، اگر حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور یک کارمند شاغل مشابه ۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ریال باشد، ۹۰ درصد آن معادل ۲۲۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال است که باید ظرف مدت ۳ سال به بازنشسته پرداخت شود. اما اگر از این مبلغ ۱۵،۰۰۰،۰۰۰ ریال به‌عنوان مالیات و حق بیمه کسر شود، ۹۰ درصد این کسور نیز از حقوق بازنشسته کسر خواهد شد، که به معنای کاهش بیشتر مبلغ نهایی خواهد بود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات