تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کد خبر : 145289

استعفای ظریف، شوکی جدید به بازار سرمایه و سقوط شاخص کل

استعفای ظریف، شوکی جدید به بازار سرمایه و سقوط شاخص کل
با استعفای محمد جواد ظریف، بازار سرمایه واکنش منفی نشان داده و شاخص کل بورس با ریزشی چشمگیر مواجه شد.

به گزارش شهر بورس، در پی استعفای محمد جواد ظریف، بازار سرمایه واکنش شدیدی نشان داده و شاخص کل بورس با کاهش چشمگیری مواجه شد. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه، در مورد دلایل این افت ادامه‌دار در بازار توضیح داد: این کاهش، نه تنها به دلیل شهادت هنیه در ایران، بلکه به علت برآورده نشدن انتظارات از وعده‌های دولت چهاردهم و تیم شورای راهبری رئیس‌جمهوری بوده است. استعفای ظریف نیز شوکی جدی به بازار وارد کرد و موجب ناامیدی بسیاری از سرمایه‌گذاران شد.

وی با اشاره به تاثیرات عوامل داخلی و خارجی بر بازار سرمایه اظهار داشت: بخش کوچکی از مشکلات بازار سرمایه به مسائلی همچون تحریم‌ها، FATF و درگیری‌های منطقه‌ای مرتبط است، اما بخش عمده‌ای از این وضعیت ناشی از ساختار اقتصادی نادرست، نرخ بهره بالا و مدیریت نامناسب در ارکان بازار سرمایه است.

ساختار اقتصادی نادرست و مدیریت نامناسب

آقابزرگی با تاکید بر اینکه اصلاحات ساختاری برای بهبود بازار سرمایه ضروری است، گفت: تصمیمات اقتصادی نادرست، از جمله افزایش نرخ بهره و مدیریت دولتی در بورس، باعث شده تا بازار سرمایه نتواند به درستی عمل کند و به نوعی سرمایه‌گذاران را مایوس کرده است. تا زمانی که این مسائل اصلاح نشوند، بازار سرمایه با مشکلات جدی روبرو خواهد بود.

وی ادامه داد: با گذشت بیش از یک ماه از انتخابات، مشخص شده که تغییرات در دولت قادر به ایجاد تحولات اساسی نیستند و مشکل اصلی همچنان در جای دیگری است. سیاست خارجی کشور و چینش کابینه دولت چهارم نیز نشان‌دهنده ضعف در این حوزه است.

رشد بی‌سابقه بورس طی دهه اخیر

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به رشد بورس طی دهه‌های اخیر افزود: بورس در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. شاخص کل بورس که در سال 96 حدود 70 هزار واحد بود، امروز به بیش از 2 میلیون واحد رسیده است. این رشد نشان‌دهنده قدرت بازار سرمایه است که حتی در شرایط سخت نیز به حرکت خود ادامه داده است.

آقابزرگی در پایان اظهار داشت: رشد شاخص بورس تا 3.5 میلیون واحد همچنان محتمل است، اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت نوساناتی وجود داشته باشد. اما رشد بلندمدت بازار سرمایه حتمی است و این نشان‌دهنده قدرت و پتانسیل بالای بورس ایران است.

منبع: ایلنا

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات