شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کد خبر : 47426

سهامداران را ترسانده‌اند

ابوالفضل شهرآبادی: وضعیت کنونی بورس نتیجه یک و نیم سال بی‌تدبیری است

ابوالفضل شهرآبادی: وضعیت کنونی بورس نتیجه یک و نیم سال بی‌تدبیری است
ابوالفضل شهرآبادی، مدیرعامل سبد گردان داریک پارس گفت: وضعیت کنونی بورس، نتیجه حدود یک و نیم سال بی‌تدبیری و ترساندن سهامداران است.

ابوالفضل شهرآبادی در گفت‌وگو با شهر بورس، درباره وضعیت کنونی بازار سرمایه، اظهار داشت: وضعیت کنونی بورس، نتیجه حدود یک و نیم سال بی‌تدبیری و ترساندن سهامداران است که باعث ایجاد جو بی‌اعتمادی میان فعالان بازار و مخصوصاً سهامداران خرد شده است.

وی افزود: در این شرایط، هر روز خروج پول حقیقی از بازار اتفاق می‌افتد که به خاطر عدم وجود حمایت جدی از بازار است. درست است که در تئوری‌های بازار آزاد، می‌گوییم که بازار باید به حال خودش رها شود، اما این شرایط متعلق به بازاری است که دولت‌ها نه در آن دخالت نمی‌کنند.

مدیرعامل سبد گردان داریک ادامه داد: در بورس ایران، با قیمت‌گذاری دستوری و قوانین خلق‌الساعه، دخالت دولت‌ها در بازار مشهود است. یکی از عوامل خراب شدن بازار، قوانین و دست‌اندازی‌های دولت است. زمانی که دولت‌ها این اقدامات را انجام می‌دهند، باید از طرف دیگر هم از بازار حمایت کنند که اگر این‌طور نباشد، سهامداران یک طرفه با ضرر مواجه می‌شوند.

شهرآبادی، خروج روزانه پول حقیقی از بازار را ناشی از یاس و ناامیدی از بورس دانسته و گفت: اگر بازار به مدت چند هفته به صورت هدفمند، قوی و هوشمندانه؛ حمایت شود پول‌های رفته تا حد بسیار زیادی به بازار برمی‌گردد. در شرایط کنونی که حمایتی از بازار انجام نمی‌شود، نباید چنین انتظاری داشت.

چند اتفاق مثبت، دلیل سبزی بازار

وی با بیان اینکه «چند اتفاق مثبت، باعث شد که بازار در جریان معاملات امروز مثبت باشد، اما حمایت قوی از آن انجام نگرفت»، به تشریح دلایل ایجاد جو منفی در بازار پرداخت و گفت: افت شاخص تا کف تکنیکالی خود یکی از این دلایل است. البته شاخص می‌تواند افت بیشتری را هم تجربه کند که امیدواریم این اتفاق رخ ندهند. امروز از نظر نموداری، زمان بازگشت بازار بود و مصوبات هیئت دولت نیز بر آن تأثیر گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در صورتی که روند حمایتی و اخبار خوش ادامه پیدا کند، می‌توانیم در بازار شاهد روند مثبتی باشیم. حمایت از بازار باید محسوس، هوشمندانه و با برنامه باشد تا هیجان مثبت در بورس به وجود بیاید و نقدینگی وارد شده به هدر نرود.

ابوالفضل شهرآبادی در مورد مصوبات دولت برای حمایت از بورس، عنوان کرد: نرخ تسعیر و محاسبه نرخ تسعیر دلار بر شرکت‌ها می‌تواند خبر مثبتی برای بانک‌هایی از جمله بانک ملت به حساب بیاید. همچنین نرخ خوراک هم که در روزهای گذشته اخبار ضدونقیضی از آن به گوش می‌رسید در این مصوبه تعیین تکلیف شد و اثر مثبتی بر روی شرکت‌های پتروشیمی خواهد گذاشت.

وی یادآور شد: بازار همچنان نیازمند حمایت چند هفته‌ای است که در این صورت ورود پول گسترده به بازار اتفاق خواهد افتاد و برای همه اتفاق مثبتی قلمداد می‌شود

مدیرعامل سبد گردان داریک در واکنش به اعتراضات نسبت به تأمین مالی دولت از طریق بازار سرمایه، خاطرنشان کرد: دولت همیشه دستش در جیب بازار بوده و برای تأمین مالی‌های خود به بورس نیاز دارد. تأمین مالی دولت از طریق بازار سرمایه اتفاق بدی نیست و دولت در همه جای دنیا یکی از بازیگران اصلی بازار است، اما این اتفاق باید در شرایط مساوی و یکسان بیفتد. بورس برای دولت بسیار مفید و سودمند بوده و ابزاری برای تأمین مالی بسیار بزرگ، هزینه‌های جاری و عمرانی است.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان