تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۳ - ۴:۰۸
کد خبر : 138653

ابزار ذهن خوانی ساخته شد!

ابزار ذهن خوانی ساخته شد!
پژوهشگران دانشگاه رادبود با استفاده از هوش مصنوعی، افکار انسان را با دقتی بی‌سابقه خوانده و تصاویری از آنها ایجاد کرده‌اند.

به گزارش شهر بورس، یک هوش مصنوعی جدید توانسته با تمرکز بر قسمت‌های مشخصی از مغز، افکار انسان را با دقتی بی‌سابقه خوانده و تصاویری از آنها ایجاد کند. این پیشرفت مهم در زمینه علوم اعصاب و هوش مصنوعی توسط پژوهشگران دانشگاه رادبود (Radboud) در هلند حاصل شده است.

پژوهشگران توانسته‌اند با استفاده از یک سیستم هوش مصنوعی بهبودیافته، تصاویر دقیقی از افکار افراد را بازسازی کنند. اوموت گوچلو، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی، اعلام کرده است که این بازسازی‌ها دقیق‌ترین و نزدیک‌ترین تصاویر به افکار واقعی انسان‌ها هستند.

دو مطالعه مجزا برای تجزیه و تحلیل

در اولین مطالعه، داوطلبان درون دستگاه تصویربرداری تشدید مغناطیسی کاربردی (fMRI) قرار گرفتند. این دستگاه با اندازه‌گیری تغییرات جریان خون در مغز، فعالیت عصبی را ثبت کرد و سپس این داده‌ها به الگوریتم هوش مصنوعی وارد شد. در نهایت، هوش مصنوعی توانست تصاویر اصلی را با دقت بالا بازسازی کند.

در مطالعه دوم، داده‌های آزمایش‌های قبلی بر روی میمون‌های ماکاک تجزیه و تحلیل شد. در این آزمایش، آرایه‌های الکترودی در مغز میمون‌ها کاشته شده و فعالیت عصبی آنها هنگام مشاهده تصاویر ثبت شد. هوش مصنوعی بهبود یافته توانست تصاویر اصلی را با دقت بالا بازسازی کند.

خبر مرتبط
پروژه جدید هوش مصنوعی OpenAI
پروژه جدید هوش مصنوعی OpenAI

به گفته منابع آگاه، OpenAI سازنده ChatGPT در پروژه‌ای با نام رمز «توت فرنگی» (Strawberry) روی یک فناوری جدید برای مدل‌های هوش مصنوعی خود کار می‌کند.

هوش مصنوعی

کاربردهای گسترده فناوری ذهن‌خوانی

این فناوری می‌تواند تحولات بسیاری در حوزه‌های مختلف ایجاد کند. در زمینه پزشکی، این تکنولوژی می‌تواند به بازیابی بینایی افراد دارای اختلالات بینایی کمک کند. همچنین، این فناوری می‌تواند راه‌های جدیدی برای تعامل و بیان برای افراد دارای معلولیت فراهم کند.

پژوهشگران معتقدند که با پیشرفت‌های سریع در مدل‌سازی مولد، این چارچوب در آینده نزدیک قادر به بازسازی‌های چشمگیرتری از ادراک خواهد بود.

منبع: ایسنا

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ