تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 142388

آینده FATF و برجام در دولت چهاردهم

آینده FATF و برجام در دولت چهاردهم
عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از ضرورت بی‌اثر کردن تحریم‌ها و اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم سخن گفت.

به گزارش شهر بورس، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت که ترامپ همان فردی است که برجام را پاره کرد و حال باید ببینیم مدل بعدی ما چیست. ما باید به سمت بی‌اثر کردن و خنثی سازی تحریم‌ها گام برداریم و در عین حال از هر کسی که بتواند تحریم‌ها را رفع کند استقبال می‌کنیم.

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به سوالی درباره اولویت‌های دولت آقای پزشکیان در حوزه مسائل اقتصادی گفت: فرمایش مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان مجلس مبتنی بر این بود که موفقیت و پیروزی رئیس‌جمهور منتخب به منزله پیروزی و موفقیت همه نیروهای قوا و ارکان نظام است. مجلس آمادگی دارد کمک کند تا در سریع‌ترین زمان ممکن، کابینه با شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور منتخب تأکید داشتند، شکل بگیرد.

اولویت‌های اقتصادی دولت چهاردهم

یوسفی افزود: اولویت مهم دولت چهاردهم ادامه دادن اقدامات نیمه‌تمام دولت شهید رئیسی است. کنترل نقدینگی و جلوگیری از رشد تورم یکی از دغدغه‌های مردم است که موجب کوچک شدن سفره آن‌ها شده است. افزایش حقوق کارمندان، کارگران، بازنشستگان و شاغلان در بخش‌های خصوصی و دولتی نیز باید با توجه به کنترل تورم صورت گیرد.

وی همچنین به ناترازی بودجه و اقدامات نیمه‌تمام در دوره شهید رئیسی اشاره کرد و گفت: این اقدامات باید به سرانجام برسند. توجه به معیشت اقشار ضعیف و متوسط، کشاورزان، شاغلان و بازنشستگان نیز از اولویت‌های دولت چهاردهم خواهد بود.

خبر مرتبط
تعیین وزرای کلیدی؛ گام سرنوشت‌ساز برای بازار ارز و سرمایه
تعیین وزرای کلیدی؛ گام سرنوشت‌ساز برای بازار ارز و سرمایه

صلاحیت وزرای امور خارجه و اقتصاد در مجلس، نگاه‌ها را به سمت تأثیرات احتمالی این دو وزارتخانه بر بازارهای مالی معطوف کرده است.

حمایت از بخش خصوصی و ثبات اقتصادی

یوسفی تاکید کرد: دولت‌ها نباید رقیب بخش خصوصی باشند بلکه باید تسهیلگر و تأمین‌کننده منابع مالی برای تولید و توسعه باشند. اقدامات خوبی در دولت سیزدهم شروع شد اما هنوز به بهبود فضای کسب و کار فاصله داریم. تصمیمات و بخشنامه‌های خلق‌الساعه نیز باید رفع شود تا ثبات اقتصادی ایجاد شود.

توجه به بازار سرمایه

وی افزود: توجه به بازار سرمایه از دیگر اولویت‌های دولت چهاردهم است. بی‌اعتمادی ایجاد شده در دو دولت یازدهم و دوازدهم و دولت شهید رئیسی، موجب ریزش بازار سرمایه و ذوب سرمایه‌های مردم شد. دولت باید اعتماد مردم به بازار سرمایه را بازگرداند.

مبارزه با فرار مالیاتی و حمایت از تولیدکنندگان

یوسفی تصریح کرد: حرکت به سمت معافیت‌های مالیاتی برای تولیدکنندگان و بازاریان و جلوگیری از فرار مالیاتی باید ادامه یابد. اقدامات خوبی در دولت قبلی برای افزایش تعداد مودیان مالیاتی انجام شد که باید ادامه پیدا کند.

رویکرد دولت در مذاکره و مبارزه با تحریم‌ها

وی درباره راه‌های مبارزه با تحریم‌ها گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که ما اهل مذاکره و گفت‌وگو هستیم. سیاست کلان نظام این است که به جز چند کشور که با خوی استکباری با ملت‌ها برخورد می‌کنند، اهل مذاکره هستیم. اما تحریم‌ها با کوتاه آمدن حل نشده‌اند.

سرانجام FATF در دولت آینده

این عضو هیئت رئیسه مجلس درباره بحث FATF گفت: ما در حال اجرای بسیاری از مواد FATF هستیم. برخی از موضوعات را به خاطر نوع استقلال کشور نپذیرفتیم. این مسائل کارشناسی است و بخشی از آن‌ها در حال اجراست. ایران از جمله کشورهایی است که مبارزه با پولشویی را به قانون تبدیل کرده است.

عواقب عدم پیوستن به FATF

وی در پاسخ به این سوال که آیا عدم پیوستن به FATF به نوعی کار با دلالان نیست، گفت: این‌ها بحث‌های کارشناسی است و ایران از جمله کشورهایی است که از جانب تروریسم آسیب دیده است. بسیاری از قوانین ما بومی شده و در حال اجرا هستند.

منبع: اقتصاد 100

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات