تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : یکشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۶
کد خبر : 140680

آیا حقوق پایه بازنشستگان به 11 میلیون تومان خواهد رسید؟

آیا حقوق پایه بازنشستگان به 11 میلیون تومان خواهد رسید؟
افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دستور کار دولت قرار دارد، اما این فرآیند با مشکلات زیادی همراه است.

به گزارش شهر بورس، طبق بررسی‌های انجام شده و بر اساس قوانین پیشین، حقوق پایه بازنشستگان تامین اجتماعی با توجه به قانون برنامه ششم توسعه باید متناسب‌سازی می‌شد. در این خصوص، سازمان تامین اجتماعی موظف بود در طول اجرای قانون، حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران را مطابق با شاخص‌های مختلف و افزایش‌های جانبی متناسب‌سازی کند. با این حال، اجرای این متناسب‌سازی‌ها با چالش‌های زیادی همراه بوده است.

اختلاف در اجرای متناسب‌سازی

به گفته ناهید حیدری، مدیرکل اسبق امور مستمری‌های سازمان تامین اجتماعی، مستمری‌ها در صندوق‌های مختلف به گونه‌ای متفاوت تعریف شده است. در سازمان تامین اجتماعی، علاوه بر افزایش مزایای جانبی، حفظ ارزش مستمری نیز در نظر گرفته شده است. با این حال، ۲۵ درصد از میزان افت مستمری‌ها تا سال جاری جبران نشده است.

چالش‌های حقوقی و اجرایی

در برنامه ششم توسعه، ۷۵ درصد افت مستمری‌ها تا سال ۱۴۰۰ جبران شد و متناسب‌سازی‌ها انجام شد. اما در سال‌های اخیر، این متناسب‌سازی‌ها بر اساس میزان تورم نبوده و افت مستمری‌ها را به همراه داشته است. همچنین، در قانون برنامه هفتم توسعه، قوانین جدیدی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در نظر گرفته شد که بر اساس آن، سازمان تامین اجتماعی مکلف شد تا مستمری بازنشستگان را متناسب‌سازی کند.

تصویب قوانین جدید

با پایان زمان اجرای برنامه ششم توسعه و تصویب قانون برنامه هفتم، دولت تصمیم گرفت تا مبلغی را به عنوان علی‌الحساب برای متناسب‌سازی و معیشت بازنشستگان واریز کند. این مبلغ در قالب متناسب‌سازی و کمک معیشتی برای حداقل‌بگیران در نظر گرفته شد. علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت، اعلام کرد که لایحه متناسب‌سازی حداقل‌بگیران به مجلس ارائه خواهد شد تا این دسته از بازنشستگان نیز مشمول متناسب‌سازی حقوق شوند.

خبر مرتبط
واریزی ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی در مرداد
واریزی ۳۰ میلیون تومانی به حساب بازنشستگان تأمین اجتماعی در مرداد

بازنشستگان تأمین اجتماعی می‌توانند منتظر واریز وام ۳۰ میلیونی در اوایل مرداد ماه باشند.

وضعیت معیشت بازنشستگان

محمدحسن‌زدا، معاون اسبق امور بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی، تاکید کرد که متناسب‌سازی باید برای همه بازنشستگان اجرا شود تا قدرت خرید و سطح معیشت آن‌ها کنترل شود. وی افزود که تفاوت در حقوق حداقل‌بگیران و سایر سطوح باعث نابرابری در آینده نزدیک خواهد شد. حقوق پایه حداقل‌بگیران در حال حاضر حدود ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است که با دارا بودن اولاد و عائله به حدود ۱۱ میلیون تومان می‌رسد.

انتظار می‌رود که با تصویب لایحه متناسب‌سازی حقوق حداقل‌بگیران، وضعیت معیشتی آن‌ها بهبود یابد و از تبعیض میان بازنشستگان تامین اجتماعی جلوگیری شود. با این حال، باید دید که آیا این لایحه به تصویب مجلس خواهد رسید یا خیر.

منبع: آرمان ملی

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ