تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۱
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 153203

آیا وام مسکن از بحران خارج می‌شود؟

آیا وام مسکن از بحران خارج می‌شود؟
تغییر مدیرعامل بانک تامین‌کننده تسهیلات مسکن امیدواری‌هایی را برای خروج از بحران ایجاد کرده است. اما آیا این تغییر می‌تواند موتور خشک‌شده وام مسکن را نجات دهد؟

به گزارش شهر بورس، مدیرعامل بانک تامین‌کننده منابع مالی مسکن با حکم وزیر اقتصاد تغییر کرد. مدیرعامل جدید، با سابقه مدیریتی در یکی از بانک‌های توسعه‌ای، ممکن است بتواند به “نجات موتور خشک‌شده وام مسکن” کمک کند و بخش مسکن را از بحران فعلی بیرون آورد.

بحران تامین مالی وام مسکن

بانک تامین‌کننده تسهیلات مسکن با بحرانی بزرگ روبروست که پیامدهای آن به‌طور مستقیم به خارج از بانک منتقل شده و خانه‌اولی‌ها را در معرض آسیب اقتصادی قرار داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تبدیل شدن این بانک به “شعبه آزمون و خطای دولت”، قدرت وام خرید مسکن را به‌طور چشمگیری کاهش داده است.

استفاده نامناسب از منابع بانکی

در حال حاضر منابع بانکی بخش مسکن عمدتاً به سمت مسکن‌سازی دولتی سوق داده شده‌اند، در حالی که مسیر اصلی رونق مسکن، یعنی تسهیلات خرید، بدون پشتیبانی مالی مانده است. بانک تامین‌کننده تسهیلات مسکن، زمانی که تامین مالی را در اختیار دولت قرار می‌دهد، از خلق ایده‌های موثر برای به‌کارگیری ابزارهای مالی غافل می‌ماند. این امر باعث شده که قدرت خرید وام مسکن در تهران به حدود 5 مترمربع کاهش یابد و خریداران نتوانند ارتباطی با این وام برقرار کنند.

تجربه بانک‌های تخصصی در جهان

در کشورهای مختلف، بانک‌های تخصصی مسکن به‌عنوان “کارگردان پرقدرت” بازار عمل می‌کنند و نقش کلیدی در تنظیم فازهای رونق و رکود بازار مسکن دارند. اما در ایران، این نقش کمرنگ شده و بانک‌ها بیشتر به ابزار سیاست‌گذاری‌های دولتی تبدیل شده‌اند که نتیجه آن کاهش تاثیرگذاری تسهیلات وام بر بازار مسکن است.

خبر مرتبط
آغاز ثبت‌نام مرحله جدید وام ۳۰ میلیونی بازنشستگان تأمین اجتماعی
آغاز ثبت‌نام مرحله جدید وام ۳۰ میلیونی بازنشستگان تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی از آغاز ثبت‌نام مرحله سوم وام قرض‌الحسنه ۳۰ میلیونی برای بازنشستگان از ۲۱ مهرماه خبر داده است.

منبع: تجارت نیوز

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات