تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۰
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کد خبر : 142407

آیا ماموران پلیس مترو گوشی‌های مسافران را بررسی می‌کنند؟

آیا ماموران پلیس مترو گوشی‌های مسافران را بررسی می‌کنند؟
در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر بررسی رجیستری گوشی‌های مسافران مترو توسط ماموران پلیس منتشر شده که واکنش‌های مختلفی را به‌همراه داشته است.

به گزارش شهر بورس، بررسی‌های خبرنگاران نشان می‌دهد که پرسش از مسافران مترو درباره رجیستری گوشی‌های همراهشان توسط ماموران پلیس انجام می‌شود. به نظر می‌رسد این طرح به صورت بی‌سر‌وصدا اجرا شده و اطلاع‌رسانی کافی در مورد آن انجام نشده است. در روزهای اخیر، مسافران مترو با تجربه جدیدی مواجه شده‌اند؛ پس از نظارت بر حجاب، حالا ماموران پلیس مترو تلفن‌های همراه را نیز بررسی می‌کنند. مسافران مترو می‌گویند که هنگام تردد در ایستگاه‌های مترو با مامورانی مواجه می‌شوند که از آنها درخواست می‌کنند گوشی همراهشان را برای بررسی اصالت تحویل دهند. مسئولان شرکت متروی تهران ادعا کرده‌اند که هدف از این اقدام جستجو برای سارقان است، نه کاربران گوشی‌های رجیستر نشده.

روایت‌های مشابه

مهرداد، یکی از مسافران همیشگی متروی تئاترشهر، می‌گوید در یک ماه گذشته، دوبار در این ایستگاه و یک‌بار در بازار تهران از او خواسته شده تا اصالت گوشی‌اش بررسی شود. او اطلاعی از شیوه کار پلیس برای شناسایی گوشی‌های سرقتی نداشته و تصور می‌کرده که فقط رجیستری گوشی‌های آیفون بررسی می‌شود. او بیان می‌کند: گوشی من آیفون است و کم‌کم داشتم به این نتیجه می‌رسیدم که شاید به همین دلیل گوشی من را چک می‌کنند. اما وقتی خبرها را در توئیتر خواندم، شک کردم که شاید آیفون را دست من دیدند و گفتند باید چک شود. پلیس به من توضیحی نداد، اما دفعه دوم از او پرسیدم، گفتند رجیستری را چک می‌کنند.

شایعات و واکنش‌ها

محمد، یکی دیگر از مسافران، در صفحه اینستاگرام خود نوشت که در ایستگاه متروی تئاترشهر، پلیس از او خواسته گوشی‌اش را برای بررسی اصالت تحویل دهد. این روایت در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد و پس از چند روز واکنش‌های رسمی به آن آغاز شد. شرکت متروی تهران اعلام کرد که کارکنان این شرکت هیچ اقدامی برای بررسی گوشی مسافران انجام نداده و نخواهند داد. به نظر می‌رسد این شایعه به دلیل برداشت نادرست از یکی از اقدامات پلیس مترو برای شناسایی اموال مسروقه ایجاد شده است.

بررسی قانونی

محمد اسدی، وکیل دادگستری، می‌گوید درخواست برای چک کردن اصالت گوشی‌های موبایل، طبق شروطی مجاز است. اگر پلیس گوشی را بخواهد، این کار برابر با تفتیش کردن است ولی اگر دست خود فرد باشد و پلیس درخواست کند که مسافر یک کد را روی گوشی خودش بزند، با موافقت او می‌تواند این کار را انجام دهد. پلیس تنها در صورت وقوع جرم مشهود می‌تواند بدون اذن مقام قضایی مداخله کند.

خبر مرتبط
قیمت موبایل آیفون 16 در بازار ایران
قیمت موبایل آیفون 16 در بازار ایران

خانواده‌ی آیفون ۱۶ هم مثل گوشی‌های دو نسل قبلی آیفون که ممنوعیت واردات دارند و رجیستر نمی‌شوند، همچنان در ایران طرفدار دارند و خریده می‌شوند.

استفاده از سامانه‌های جدید توسط پلیس برای شناسایی گوشی‌های سرقتی در متروی تهران نشان می‌دهد که این اقدام ارتباطی به رجیستری آیفون ندارد و تنها برای پیشگیری از سرقت انجام می‌شود. اما همچنان پرسش‌هایی درباره نحوه اجرای این طرح و حقوق شهروندی در این زمینه باقی است.

منبع: هم‌میهن

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات