تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ - ۹:۴۹
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 151091

آیا دهک‌بندی خانوارها در شهریور یا مهر ۱۴۰۳ به‌روز می‌شود؟

آیا دهک‌بندی خانوارها در شهریور یا مهر ۱۴۰۳ به‌روز می‌شود؟
علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، از برنامه‌ریزی برای به‌روزرسانی دهک‌بندی و وسع‌سنجی خانوارها در شهریور یا مهرماه ۱۴۰۳ خبر داد. با این حال، عدم ارسال داده‌ها از سوی برخی دستگاه‌ها مانند بانک مرکزی ممکن است این فرآیند را به تأخیر بیندازد.

به گزارش شهر بورس، علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، با اشاره به بند “د” تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است داده‌های اقتصادی خانوارها را به‌روز کند و بر اساس این داده‌ها، مشمولان حمایت‌های یارانه‌ای و همچنین حذف گروه‌های پردرآمد را شناسایی نماید. این برنامه به‌روزرسانی برای سال ۱۴۰۳ نیز ادامه دارد و آخرین مرحله آن در دی‌ماه ۱۴۰۲ انجام شده است.

محمدی همچنین اشاره کرد که برنامه‌ریزی‌ها برای به‌روزرسانی بعدی در شهریورماه ۱۴۰۳ انجام شده است. در این مرحله، پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان اقدام به دریافت و پایش داده‌های اقتصادی جدید خانوارها از دستگاه‌های مختلف کرده تا بر اساس شاخص‌ها و متغیرهای اقتصادی، وسع خانوارها را تعیین و دهک‌های جدید را اعمال کند.

اما در این فرآیند، بانک مرکزی که یکی از دستگاه‌های مهم تأمین داده محسوب می‌شود، هنوز اطلاعات اقتصادی خانوارها را به این پایگاه ارسال نکرده است. این تاخیر ممکن است باعث تعویق در اجرای به‌روزرسانی‌های لازم شود.

وی همچنین اعلام کرد که سومین مرحله به‌روزرسانی داده‌های اقتصادی خانوارها احتمالاً در اواخر شهریور یا مهرماه ۱۴۰۳ انجام خواهد شد. طبق آئین‌نامه اجرایی بند الف، جز ۶، تبصره ۸ قانون برنامه و بودجه سال ۱۴۰۳، وسع‌سنجی و رتبه‌بندی خانوارها امسال بر عهده وزارت تعاون است و تصمیم‌گیری برای حذف یا اضافه افراد مشمول بر عهده سازمان هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود. با توجه به تغییرات اخیر در دولت، نهایی شدن این آیین‌نامه به تعویق افتاده و قرار است هفته آینده پس از نهایی شدن، ابلاغ و اجرا شود.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون