تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۵
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 137839

آغاز فعالیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران

آغاز فعالیت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران
با پیگیری‌های بین‌المللی، امکان فعالیت قانونی اینترنت ماهواره‌ای در ایران فراهم شده و نخستین اپراتور در آستانه شروع به کار است.

به گزارش شهر بورس، مقدمات آغاز فعالیت اولین اپراتور اینترنت ماهواره‌ای به گفته وزیر ارتباطات در حال انجام است و کمیسیون تنظیم مقررات جهانی (RRB) در جلسه اخیر خود، مجددا استارلینک را مکلف به همکاری با ایران کرده است.

اینترنت ماهواره‌ای و فعالیت آن در ایران طی سال‌های گذشته مطرح بوده اما در مدت سه سال اخیر بیش از پیش به آن پرداخته شده است. پس از اعمال محدودیت برای برخی پیام‌رسان‌های خارجی، اظهارنظر مسئولان درباره نحوه و شرایط فعالیت قانونی این نوع اینترنت در کشور آغاز شد.

پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک

پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک (Starlink) که زیر نظر شرکت اسپیس‌ایکس (SpaceX) متعلق به ایلان ماسک اداره می‌شود، با هدف رساندن اینترنت پرسرعت به بسیاری از نقاط جهان، به‌ویژه مناطقی که پیش از این دسترسی به شبکه اینترنت در آنها ممکن نبوده است، آغاز شد. این ماهواره‌ها با ویژگی‌هایی همچون پایداری، انعطاف‌پذیری، تأخیر کم و تأمین ظرفیت قابل ملاحظه و ارزان‌قیمت، می‌توانند کمک شایانی در کاهش شکاف دیجیتال در کشور و سیگنال‌رسانی به مناطق محروم و دورافتاده داشته باشند. پروژه استارلینک در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و تاکنون پوشش گسترده‌ای از اینترنت را فراهم کرده است.

ورود فناوری اینترنت ماهواره‌ای به ایران

سرعت رشد و توسعه فناوری در جهان بسیار بالاست و ایران نیز مانند سایر کشورها، طبق ضوابط و شرایط قانونی از این فناوری استقبال می‌کند. پس از غیرمجاز شناخته شدن ارائه خدمات استارلینک در ایران به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی، این شرکت در جلسه هیأت مقررات رادیویی اتحادیه بین‌المللی مخابرات مکلف به همکاری با ایران شد.

خبر مرتبط
بسته اینترنت رایگان ۲۰۰ گیگابایتی فعال می‌شود
بسته اینترنت رایگان ۲۰۰ گیگابایتی فعال می‌شود

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یک بسته اینترنت رایگان ۲۰۰ گیگابایتی ارائه می‌کند.

در نهایت، پس از پیگیری‌های انجام شده، ابتدای تابستان سال گذشته اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) اعلام کرد که ارائه خدمات از سوی استارلینک در مرزهای جمهوری اسلامی ایران به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی، غیرمجاز است. مطابق یکی از قطعنامه‌های ITU، ارائه خدمات از سوی یک شرکت خارجی در چارچوب مرزهای کشور دیگر منوط به دریافت مجوز از سوی آن کشور است که در بررسی‌های به عمل آمده مشخص شد استارلینک برای ارائه اینترنت ماهواره‌ای هیچ مجوزی از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده است.

پیشرفت‌های اخیر در فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران

با گذشت چندین ماه و پیگیری‌های انجام شده، همزمان با اختتامیه کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی (WRC-23) در شهر دبی، قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به امضای مدیرعامل شرکت یاه کلیک رسید تا مقدمات فعالیت قانونی این شرکت برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای در کشور فراهم شود. با امضای این سند توسط اپراتور یاه ست و پس از طی مراحل اداری مربوطه، پروانه فعالیت در ایران برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به این شرکت اعطا خواهد شد.

عیسی زار پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با انتشار پستی در یک شبکه اجتماعی داخلی درباره آخرین وضعیت فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در ایران اظهار کرد: در این دوره، امکان فعالیت قانونی اینترنت ماهواره‌ای با پیگیری‌های بین‌المللی گسترده به دست آمده است. وی افزود: مقدمات آغاز فعالیت اولین اپراتور اینترنت ماهواره‌ای در حال انجام است و کمیسیون تنظیم مقررات جهانی (RRB) در جلسه اخیر خود مجددا استارلینک را مکلف به همکاری با ایران کرد.

منبع: ایسنا

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک صادرات