تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کد خبر : 155551

آخرین خبر از طرح کالابرگ الکترونیک

آخرین خبر از طرح کالابرگ الکترونیک
با توقف طرح کالابرگ الکترونیک، سوالاتی درباره آینده حمایت از خانوارهای کم‌درآمد و قدرت خرید آنها مطرح شده است.

به گزارش شهر بورس، با وجود الزام قانونی برای اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده که تا کنون هیچ دستوری برای ازسرگیری این طرح به سازمان مربوطه ابلاغ نشده است. طرح کالابرگ الکترونیک که به موجب قانون بودجه طراحی شده است، هدف آن حمایت از اقشار کم‌درآمد و بهبود شرایط معیشتی این گروه‌ها بوده است.

هدف اصلی طرح کالابرگ الکترونیک

این طرح به گونه‌ای طراحی شده بود که به جای پرداخت مستقیم یارانه نقدی، نیازهای اساسی خانوارها از طریق ارائه کالاهای ضروری با استفاده از یک کارت الکترونیک تأمین شود. یکی از اهداف کلیدی این طرح کاهش تأثیر پرداخت‌های نقدی بر افزایش تورم بود. با ارائه کالا به‌جای پول نقد، دولت تلاش داشت تا تقاضای ناشی از نقدینگی را کنترل کند و بدین ترتیب تورم را کاهش دهد.

کالابرگ الکترونیک سعی داشت یارانه‌ها را به‌صورت هدفمندتر به دست نیازمندان واقعی برساند و از سوءاستفاده و هدررفت منابع جلوگیری کند. ارائه کالاهای اساسی نظیر مواد غذایی و دارویی از طریق این طرح، به تأمین نیازهای ابتدایی خانوارهای کم‌درآمد به‌طور مستقیم و به‌موقع کمک می‌کرد.

وضعیت فعلی و استقبال جامعه

با وجود استقبال ۹۰ درصدی دهک‌های کم‌درآمد از طرح کالابرگ اعتباری و تأثیر مثبت آن در افزایش قدرت خرید مردم، دولت سیزدهم تا کنون اجرای این طرح را متوقف کرده است. در این خصوص، حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها، به خبرنگار تسنیم گفت که هیچ دستوری در مورد ازسرگیری طرح کالابرگ الکترونیک به این سازمان ابلاغ نشده است.

از سال گذشته، اجرای این طرح آغاز شد و هفت دهک متوسط و کم‌درآمد جامعه، معادل حدود ۶۰ میلیون نفر، مشمول این طرح شدند. بر اساس آمارها، ۹۰ درصد از سه دهک کم‌درآمد از اعتبار کالابرگ خود استفاده کردند و دهک‌های متوسط نیز ۷۵ درصد از این طرح استقبال کردند.

منبع: اقتصاد آنلاین

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

بانک توسعه تعاون