تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۵۷
کد خبر : 129356

آب به بازار سرمایه رسید

آب به بازار سرمایه رسید
دیروز یکی از اتفاقات خوب در حوزه صنعت آب و بازار سرمایه اتفاق افتاد و بالاخره بعد از مدتها پیگیری و حدود یک سال پس از پذیرش در هیات پذیرش بورس انرژی پساب در بازار سرمایه معامله شد.

به گزارش شهر بورس، ورود پساب بعنوان آب تصفیه شده شرکت های آب و فاضلاب نقطه عطفی در صنعت آب می تواند باشد امروز اهمیت آب بر هیچ کس پوشیده نیست. شاید یکی از مسائل عمده و اصلی کشور ما و منطقه در حال حاضر و آینده آب بوده و خواهد بود. هرچند در حوزه انرژی کلا متاسفانه دارای ناترازی هستیم ولی وضعیت در حوزه آب به مراتب وضعیت بدتر و ابعاد آن گسترده تر است هم به دلیل عدم جایگزینی آب و هم به دلیل درگیر بودن همه افراد و نقش حیاتی آب برای ادامه زندگی. روند افزایش جمعیت و گسترش منابع و نیاز به آب برای تامین غذای بشری سبب شده است به عنوان یک عامل حیاتی و بوجود آورنده بحران تلقی شود. کافی است برای پی بردن به ارزش آب و نقش آن در ایجاد تنش های سیاسی به جدال های سران کشور ها برسد تقسیم آب ها و مرزهای آبی توجه شود.

با تغییرات عظیم آب و هوایی در محیط، عمق آبهای زیرزمینی در حال افزایش و اثرات مخرب آن از جمله فرونشست زمین روز به روز افزایش می یابد. در دهه های آینده تقاضای آبرسانی به دلیل رشد جمعیت افزایش یافته و نیاز به کشاورزی و صنعت گسترش خواهد یافت.

در مقایسه با برخی از کشورهای دیگر، مصرف آب در بخش کشاورزی در ایران نسبتا بالاتر است . در بسیاری از کشورها استفاده از تکنولوژی های پیشرفته مانند آبیاری مکانیزه و قطره ای، سیستم های مدیریت آب بهینه و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی و بارانی به منظور بهبود بهره وری آب در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. بطور خلاصه مصرف اب در بخش کشاورزی در کشور ما بالاست و نیاز به بهبود مدیریت منابع آب و افزایش بهره وری در این بخش ضرورت دارد.

با وجود وابستگی مصرف آب در صنعت به عواملی همچون نوع صنعت به فناوری های مورد استفاده، ساختار اقتصادی و مدیریت آب متاسفانه در این بخش نیز مصرف آب در ایران بالا بوده و نیاز به استفاده از فناوری های به روز و تکنولوژی های صنعتی پیشرفته دارد. بررسی کلی آمار و ارقام مربوط به منابع آبی کشور حاکی از این است که بحران آب در کشور جدی بوده و علی رغم تدوین سیاست های کلی بحران آب موجود بوده و پیش بینی ها حاکی از تداوم این بحران می باشد. در تبصره 8 قانون 1402 تامین آب شرب برای صنایع پیش بینی شده بود که وزارت نیرو باید از طریق استفاده حداکثری از پساب بهداشتی، آب صنایع را تامین کند. این موضوع این امکان را بوجود می آورد که منابع آب کافی در اختیار صنایع قرار گیرد. براساس برآورد ها دولت می تواند از این محل حدود 2 میلیارد متر مکعب آب را برای عرضه تامین نماید.

از جمله مزایای عرضه پساب در بورس می توان به واقعی تر شدن قیمت آب در بخش کشاورزی و به تبع آن جلوگیری از کشت محصولات کشاورزی آب بر و ارزان قیمت، افزایش بهره وری در مصرف آب، جلوگیری از برداشت های بی رویه و نامشخص از آب زیرزمینی، سرمایه گذاری از محل فروش پساب و گواهی مربوط به آن، توسعه زیرساخت ها و تاسیسات فاضلات از محل فروش آنها ، آزاد سازی ظرفیت این کار جهت تولید آب شرب و بالاخره استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای گسترش، سرمایه گذاری و ورود بخش خصوصی به طور جدی در این صنعت اشاره کرد.

خانواده­ی بزرگ صنعت آب در کشور، اولین حضورتان در بازار سرمایه را گرامی می داریم.

 

                                                                            شرکت کارگزاری خبرگان سهام

                                                                                  مدیرعامل- ناصرآقاجانی

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

بانک توسعه تعاون

کارگزاری بانک سپه

کارگزاری بانک صادرات

ملل

پراپ تریدینگ