شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
کد خبر : 55880

عملکرد صندوق‌ های درآمد ثابت در زمینه خرید سهام

عملکرد صندوق‌ های درآمد ثابت در زمینه خرید سهام
گفته می شود صندوق‌های درآمد ثابت حد نصاب خرید سهام را رعایت نکرده اند.

به گزارش شهر بورس، علی تیموری مدیرعامل گروه مالی کاریزما در خصوص عملکرد صندوق‌ های درآمد ثابت در زمینه خرید سهام توضیحاتی را ارائه می دهد.

بر اساس گزارش نبض بورس، در چند روز اخیر برخی از اهالی بازار سرمایه طی نامه‌ای پنج راهکار را جهت بهبود اوضاع بازار سرمایه ارائه کردند. یکی از این راهکار‌ها این بود که صندوق‌های درآمد ثابت بزرگ ملزم شوند تا حداقل نصاب خرید سهام و افزایش حد نصاب خرید سهام را رعایت کنند.

چرا این پیشنهاد داده شد؟

ماجرا این است که در اسفندماه ۹۹ و جهت بهبود اوضاع بازار سرمایه و تقویت سمت تقاضا طی نامه‌ای اعلام شد که صندوق‌های درآمد ثابت برای بهبود شرایط بازار باید میزان سهام در سبد خود را از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش دهند.

این نامه بر اساس این موضوع یکی از پیشنهادات خود را رعایت حداقل نصاب خرید سهام توسط صندوق‌های درآمد ثابت عنوان کرده بود.

جدولی که در فضای مجازی چرخید!

بعد از آن نیز جدولی تهیه شد که در شبکه‌های اجتماعی دست به دست چرخید و در آن جدول سعی شده بود به ببیننده القا شود که صندوق‌های درآمد ثابت در زمینه خرید سهام به تعهدات خود عمل نکرده اند.

آیا صندوق های درآمد ثابت به وظیفه خود درباره خرید سهام عمل نکردند؟ داده های این جدول چقدر درست بود؟

اما این جدول چقدر درست بود؟ و آیا صندوق‌های درآمد ثابت به وظایف خود در این زمینه عمل نکردند؟علی تیموری مدیرعامل گروه مالی کاریزما به این پرسش ها پاسخ داد.

علی تیموری مدیرعامل گروه مالی کاریزما | به تازگی در فضای مجازی در خصوص عدم رعایت نصاب سرمایه گذاری در سهام صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت مطالبی منتشر شده که با واقعیت فاصله دارد.

شخص منتشر کننده تعمدا یا از روی نا آگاهی صرفا مبلغ سهام و حق تقدم سهام موجود در پرتفوی صندوق‌ها را استخراج و منتشر کرده است در صورتی که نصاب مزبور از ۵ جزء تشکیل شده است که به نظر می‌رسد ایشان کوچکترین اطلاعاتی در خصوص جزئیات نصاب مزبور نداشته است.

از این رو جهت پاسخ به سوال خبرنگاران نکات ذیل را متذکر می‌شوم:

۱. هیات مدیره وقت سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۰ اسفند  ۱۳۹۹ صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت را ملزم نمود حداقل ۱۵ درصد از کل دارایی‌های خود را به سرمایه گذاری در سهام، حق تقدم سهام، قرارداد اختیار معامله سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران یا بازار اول و دوم فرابورس ایران، گواهی سپرده کالایی و واحد‌های سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری، اختصاص دهند.

۲. در ادامه هیات مدیره وقت سازمان بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۱۴۰۰/۰۱/۲۵ مقرر نمود، سرمایه گذاری صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار تأمین مالی اسلامی که با هدف تأمین نقدینگی جهت خرید سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران منتشر شده باشد، در ردیف نصاب سرمایه گذاری در سهام و حق تقدم سهام قرار گیرند.

۳. مجامع سالانه بسیاری از شرکت ها اخیرا برگزار گردیده و برخی از این شرکت‌ها سود قابل توجهی توزیع نموده اند، لذا بخشی از کاهش مبلغ سرمایه گذاری در سهام شرکت ها مربوط به تقسیم سود شرکت‌ها می‌باشد که در حال حاضر در حساب سود دریافتنی سهام شناسایی شده است و در قسمت سایر دارایی‌های صندوق‌ها درج شده است.


بیشتر بخوانید:اساسنامه غاذر تغییر کرد


۴. در لیست منتشر شده اسامی برخی از صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت نوع دوم و صندوق‌های سرمایه گذاری مختص اوراق دولتی وجود دارد که صندوق ذکر شده هیچ الزامی به خرید سهام ندارد و صندوق‌های سرمایه گذاری مختص اوراق دولتی هم ممنوعیت خرید سهام دارند.

۵. به دلایل متعددی رعایت انواع نصاب‌ها از جمله سهام توسط صندوق‌ها در حد یک یا دو درصد می‌تواند اتفاق بیافتد  که با توجه به کاهش قیمت سهام طی چند وقت گذشته کاهش مزبور طبیعی است. یا این امر به دلیل صدور واحد‌های سرمایه گذاری و بزرگ شدن اندازه صندوق می‌باشد که فرصت زمانی معقولی برای بررسی و انتخاب سهام و نهایتا رعایت نصاب باید در نظر گرفته شود. برخی از صندوق‌ها نیز اخیرا مجوز فعالیت از سازمان اخذ نموده اند، این صندوق‌ها مطابق امیدنامه خود ۶ ماه فرصت رعایت نصاب‌های ترکیب دارایی‌ها از جمله نصاب سرمایه گذاری در سهام را دارند.

۶. ورودی اخیر صندوق‌ها عمدتا از سوی شرکت‌های بزرگ بوده و ماهیتا بواسطه مقدار زیاد حجم پول ورودی رعایت نصاب در کوتاه مدت میسر نبوده، بخصوص صندوق‌های جدید که رشد قابل ملاحظه‌ای نیز داشته اند بیشتر با این مساله مواجه هستند. این در حالیست که نصاب در صندوق‌های قدیمی کامل رعایت شده و منطقی هست صندوق‌های جدید بتوانند از فرصت‌های مقرر در اساسنامه و امید نامه استفاده نمایند.

بنا بر موارد ۶ گانه فوق و بررسی وضعیت نصاب سهام در صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، به صورت صحیح رعایت شده است؛ و آنچه در واقعیت وجود دارد، بسیار متفاوت از آنچه که در رسانه‌ها ادعا شده است می‌باشد.

ضمنا صندوق‌هایی که پیشتر مواردی از عدم رعایت نصاب‌ها را داشته اند همواره در دریافت مجوز‌های توسعه‌ای از سازمان بورس با مانع مواجه شده اند و از این رو خود را پایبند به رعایت نصاب مقرر در قانون می‌دانند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 1 =

پراپ تریدینگ

کمان