شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۳
کد خبر : 59592

خریداران نفت از صعود دلار به زانو درآمدند

خریداران نفت از صعود دلار به زانو درآمدند

نفت برنت از بالاترین رکورد امسال، بیش از ۳۰ درصد عقب نشینی کرده است اما افزایش ارزش دلار آمریکا، مانع از آن شده که این افت قیمت برای خریداران نفت ملموس شود.

به گزارش شهر بورس، عقب نشینی نفت برنت از رکورد ۱۲۸ دلار، با افزایش حدود ۱۵ درصدی ارزش دلار آمریکا همزمان شد. به این ترتیب، قیمت سوخت همچنان عامل مهمی در افزایش هزینه های زندگی در سراسر جهان مانده است.

براساس گزارش ایسنا، خریداران بزرگ نفت مانند چین، هند و اتحادیه اروپا، همگی شاهد کاهش واقعی اندک قیمت‌های نفت، نسبت به آنچه شاخص‌های بازار نشان می‌دهند، بوده‌اند و برای برخی از اقتصادهای نوظهور مانند سریلانکا، تاثیر افزایش قیمت نفت و ریزش ارزش ارز ملی، در قالب فروپاشی تقریبا کل اقتصاد، نمایان شده است.

جیووانی استونوو، تحلیلگر کالای گروه یو بی اس در این باره گفت: دلار قویتر، مشکل جدی برای کشورهای مصرف کننده نفت است که ارزهای ملی آن با دلار برابری نمی کند. طی ۱۲ ماه گذشته، قیمت نفت به ارزهای ملی، افزایش بسیار شدیدی پیدا کرده است.

هیچ راه حل ساده‌ای وجود ندارد؛ افزایش نرخهای بهره هم ریسک‌های ارزهای ملی اقتصادهای شکننده را تشدید کرده و همزمان کشورهای در حال توسعه باید مراقب ذخایر دلاری خود باشند.

کشورهای منطقه یورو به واردات نفت، وابستگی زیادی دارند. از آنجا که هیچ عرضه نفت داخلی وجود ندارد، هر کدام از پنج اقتصاد بزرگ این بلوک شامل آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و هلند حداقل ۹۰ درصد به خرید خارجی برای پالایشگاه‌هایشان نیاز دارند.

در چنین شرایطی، قیمت گذاری شدن نفت به دلار، به دردسری برای مقامات بانک مرکزی اروپا تبدیل شده که سال دشواری را سپری می کنند. کاهش تامین انرژی که با اقدام روسیه در کاهش عرضه گاز روی داده است، باعث افزایش سرسام آور قیمت‌های مصرف کننده شده است که در سپتامبر با رشد ۹.۹ درصد، رکورد زد.


بیشتر بخوانید: روند افزایشی قیمت نفت ازسر گرفته شد

کشورهای آسیایی هم مشقت مشابهی را تجربه می‌کنند. ارزش واردات نفت چین در اوت، ۵۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت، در حالی که حجم واردات این کشور که محدودیت‌هایی را برای مقابله با گسترش کووید ۱۹ به اجرا گذاشته بود، کاهش داشت.

رئیس بانک کره ماه گذشته از این شکایت کرد که افت ارزش ارز ملی، مانع بهره بردن از قیمت‌های پایین‌تر نفت شده است. کره جنوبی و ژاپن با فراهم کردن یارانه، تلاش کرده‌اند تاثیر قیمت‌های بالاتر سوخت را برای مصرف کنندگان تعدیل کنند و بخشی از این بار به دوش دولت افتاده است.

فشار افزایش قیمت دلار آمریکا، باعث شده است هند با شرکای تجاری شامل عربستان سعودی، روسیه و امارات متحده عربی برای انعقاد قراردادهایی برای استفاده از ارزهای ملی در معاملات، وارد مذاکره شود. روپیه هند، امسال حدود ۱۱ درصد در برابر دلار کاهش پیدا کرده است.

دیویا دوش، استراتژیست ارزی بانک استاندارد چارترد می گوید: اگر قیمت نفت در همین سطوح باقی بماند یا افزایش بیشتری پیدا کند، کسری تجاری هند افزایش پیدا کرده و به افت بیشتر ارزش روپیه منتهی می شود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، اگرچه فشار افزایش ارزش دلار، گسترده است اما اقتصادهای نوظهور بیشترین صدمه را می بینند. افزایش قیمت‌های سوخت و کمبود ارزی، شرایط دشواری را برای برخی از این کشورها ایجاد کرده است. سریلانکا اخیرا تنها پالایشگاه نفت خود را بست زیرا قادر به پرداخت پول نفت نبود. این کشور در تابستان که قادر به تامین مالی واردات نفت و مواد غذایی نبود، عملا ورشکسته شد.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش − 5 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان