شهربورس
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲:۲۶
کد خبر : 75921

تورم نقطه ای به مرز 55 درصد رسید

تورم نقطه ای به مرز 55 درصد رسید
بانک مرکزی پس از گذشت چهار سال و چهار ماه آمار تورم را اعلام کرد، تورم نقطه ای در بهمن امسال 54.6 درصد به ثبت رسیده است.

به گزارش شهر بورس، بانک مرکزی پس از گذشته و چهار سال و چهار ماه بالاخره آمار تورم را اعلام کرد. بانک مرکزی که از مهر سال 97 انتشار آمار مربوط به تورم را متوقف کرده بود، امروز تورم نقطه ای بهمن سال جاری برای مناطق شهری کشور را اعلام کرد.

بنا به داده‌های منتشرشده توسط بانک مرکزی تورم نقطه به نقطه در بهمن امسال 54.6 درصد برآورد شده است. به عبارت دیگر، هزینه‌ای که یک خانواده برای تهیه سبد مشخصی از کالا و خدمات در بهمن امسال کرده است، نسبت به هزینه تهیه همین سبد در بهمن پارسال حدود 54 درصد افزایش یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تورم نقطه ای شهری اعلامی توسط بانک مرکزی حدود 2 درصد بالاتر از تورم اعلام‌شده توسط مرکز آمار است که اخیرا منتشر شد.

همچنین بانک مرکزی اعلام کرده که تورم سالانه مناطق شهری در بهمن امسال 43.6 درصد بوده است. به بیان دیگر، میانگین شاخص قیمت در 12 ماه منتهی به بهمن امسال نسبت به میانگین شاخص قیمت‌ها در 12 ماه منتهی به بهمن سال گذشته نزدیک به 44 درصد افزایش یافته است. بر خلاف شاخص نقطه به نقطه که در تورم اعلام شده بانک مرکزی بالاتر بود، در مورد تورم سالانه شاهد آن هستیم که برآورد مرکز آمار از تورم سالانه بالغ بر 3 درصد بالاتر از تورم سالانه بانک مرکزی است.

بر اساس داده‌های بانک مرکزی بالاترین تورم نقطه به نقطه رقم خورده میان گروه‌های اصلی در بهمن امسال به گروه خوراکی‌ها تعلق دارد. تورم نقطه‌ای این گروه 67.1 درصد تخمین زده شده است.

البته تورم نقطه به نقطه گروه رستوران و هتل بالغ بر 80 درصد بوده، اما به دلیل وزن پایین این گروه در محاسبه تورم عموما جزو گروه‌های اصلی به حساب نمی‌آید.

پایین‌ترین تورم نقطه‌ای به ثبت رسیده نیز با 21 درصد به گروه دخانیات تعلق دارد. آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم نقطه‌ای گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در بهمن امسال در مرز 50 درصد قرار دارد.

همچنین تورم نطقه به نقطه گروه حمل و نقل نیز در بهمن ماه 50.3 درصد برآورد شده است.


تورم ایران در آستانه فتح قله تاریخی سال 1374


تورم نقطه ای به مرز 55 درصد رسید

منبع: اکوایران

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 1 =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان