تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۲
زمان مطالعه: 7 دقیقه
کد خبر : 131747

تاریخچه شروع به کار کارگزاری‌ها

تاریخچه شروع به کار کارگزاری‌ها
یک شرکت کارگزاری یا واسطه، فرد یا شرکتی است که خریداران و فروشندگان را به هم متصل می‌کند تا بتوانند معاملات سهام، اوراق قرضه، اختیار معامله و… را با ابزارهای مالی انجام دهند. کارگزاران عموماً از طریق دریافت کمیسیون پس از انجام معامله، درآمد کسب می‌کنند.

به گزارش شهر بورس، در حال حاضر برخی از شرکت‌های کارگزاری معاملات سهام در آمریکا و اروپا، خدمات خود را با کمیسیون صفر ارائه می‌دهند. این شرکت‌ها از منابع دیگر مانند هزینه‌های صرافی برای مقادیر بالای سفارشات و کارمزد معاملاتی برای محصولات دیگر مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و اوراق قرضه، هزینه‌های خود را تأمین و جبران می‌کنند. هر چند مقوله کارمزد صفر هنوز در بسیاری از نقاط جهان از جمله ایران چندان عملیاتی نشده است.

بررسی تاریخچه کارگزاری

ریشه کارگزاری سهام را می‌توان به اوایل دهه 1600 میلادی نسبت داد، زمانی که اولین شرکت‌های سهامی در اروپا شکل گرفتند. کمپانی هند شرقی هلند به‌عنوان پیشگام در انتشار سهام عمومی به عنوان روشی برای جذب سرمایه برای سرمایه‌گذاری‌های تجاری خود شناخته می‌شود. سهام به سرعت از مفهوم صرفاً نشان دادن مالکیت در درآمد یک شرکت، به یک ابزار مالی قابل معامله تبدیل شد. کارگزاری مدرن سهام در قرن هفدهم با ظهور بورس‌های سهام در سراسر اروپا شکل گرفت.

 

بورس اوراق بهادار آمستردام که در سال 1602 تأسیس شد، اولین بورس اوراق بهادار «مدرن» بود که توسط شرکت هند شرقی هلند ایجاد شد تا بازاری ساختاریافته را فراهم کند که در آن می‌توان سهام معامله کرد.

بورس اوراق بهادار لندن در سال 1698 تشکیل شد و بورس اوراق بهادار نیویورک در سال 1792 افتتاح شد. در طول دهه 1800، کارگزاری سهام شروع به تبدیل شدن به یک حرفه متمایز کرد، زیرا بازارهای سهام به سرعت در آستانه انقلاب صنعتی گسترش یافتند. تلگراف در اواسط قرن نوزدهم با اجازه دادن به ارسال سفارشات خرید و فروش تقریباً آنی در فواصل طولانی، انقلابی در کارگزاری های سهام ایجاد کرد.

 

در هند، تاریخچه تجارت سهام به دهه ۱۸۵۰ بازمی‌گردد، زمانی که بورس اوراق بهادار بمبئی در سال ۱۸۷۵ به عنوان اولین بورس در آسیا تأسیس شد. در قرن نوزدهم، اکثراً کارگزاران در معاملات اوراق بهادار دولتی و سهام بانک‌ها فعالیت می‌کردند. حجم معاملات تا دهه ۱۹۸۰، زمانی که اقتصاد هند آزاد شد و بازارهای سهام رونق گرفتند، نسبتاً کم بود. در سال ۱۹۵۶، قانون مقررات قراردادهای اوراق بهادار به طور رسمی کارگزاران سهام را تحت نظارت قرار داد و برای انجام تجارت، الزام به ثبت نام در بورس‌ها شد. در سال ۱۹۹۲، هیئت بورس و اوراق بهادار هند (SEBI) به عنوان مرجعی برای تنظیم بازارهای اوراق بهادار تأسیس شد و قوانینی در مورد صدور گواهینامه، ثبت و رفتار برای کارگزاران بورس معرفی کرد.

این یک پیشرفت بزرگ بود. چند سال بعد، بورس ملی (NSE) در سال 1993 تجارت الکترونیکی مبتنی بر صفحه نمایش را معرفی کرد و جایگزین سیستم اعتراض باز قبلی و افزایش کارایی و شفافیت شد. دیگر تحولات کلیدی، مقررات‌زدایی از کمیسیون کارگزاران در سال 1996 بود که به کارگزاران تخفیف اجازه ظهور و کاهش قیمت کمیسیون را داد و همچنین غیر مادی شدن سهام از طریق سپرده‌گذاری‌هایی مانند NSDL و CDSL که گواهی‌های فیزیکی سهام را حذف کرد. پلتفرم‌های معاملاتی مبتنی بر اینترنت و موبایل نیز با توجه به نفوذ بالای موبایل در هند بسیار محبوب شدند و دسترسی سرمایه‌گذاران خرد را گسترش دادند.

تاریخچه شروع به کار کارگزاری‌ها

جمع‌بندی

از قرن‌ها پیشرفت در صنعت کارگزاری فرصت‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاران ایجاد شده است. فناوری‌های جدید، امکانات و فرصت‌هایی که امروزه برای مصرف‌کنندگان معمولی وجود دارد، حتی از ثروتمندان قرن‌های گذشته نیز بیشتر است. این پیشرفت به افراد اجازه می‌دهد تا بر روی ایده‌های دیگران سرمایه‌گذاری کنند و ثروت خود را افزایش دهند. کارگزاران به عنوان واسطه‌ای عمل می‌کنند و سعی می‌کنند بهترین راه‌های سرمایه‌گذاری را برای مشتریان خود فراهم کنند، از جمله امکانات جدید، شخصی‌سازی بیشتر، تلاش کمتر و هزینه‌های کمتر.

امروزه کارگزاری ها با ارائه انواع خدمات پشتیبانی، مشاوره، آموزش، خرید و فروش و… به صورت آنلاین یا همان  سایت کارگزاری ، سرمایه‌گذاری را برای افراد بسیار آسان و جذاب کرده است.

در واقع هر پیشرفتی که در صنعت کارگزاری اتفاق می‌افتد، سرمایه‌گذاری برای همه افراد را آسانتر می‌کند.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات