شهربورس
تاریخ انتشار : یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۸
کد خبر : 77921

بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری چیست؟

بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری چیست؟
طلا و سکه برای سرمایه گذاری گزینه مناسبی است. اما بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری چیست؟ سکه بانکی بهتر است یا غیربانکی؟

به گزارش شهر بورس، بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری چیست؟ بهترین سکه گرمی برای سرمایه گذاری چیست؟ سکه بانکی بهتره یا سکه غیر بانکی؟ ربع سکه بهتر است یا نیم سکه ؟ سکه امامی بخریم یا بهار آزادی؟ چه موقع سکه بخریم؟ از کجا سکه بخریم؟ سکه بانکی از کجا بخریم؟ در این نوشته سعی کرده ایم به تمامی این سوالات پاسخ کاملی بدهیم.

در شرایط امروز کشور که تورم و کاهش ارزش پول ملی ادامه دار است، اغلب افراد دارایی خود را به سرمایه های غیر ریالی تبدیل می کنند. شما هم اگر بدنبال سرمایه گذاری باشید، حتما به طلا و سکه فکر کرده اید. طلا و سکه از آنجایی که بازاری وابسته به بازارهای جهانی دارد، رشد خوبی داشته و توانسته است اثر تورمی را بر روی دارایی ها از بین ببرد و سود خوبی همراه داشته باشد.

اگر تصمیم گرفتیم که سکه گزینه مناسب تری برای خرید و سرمایه گذاری به حساب می آید، بهترین سکه طلا برای سرمایه گذاری کدام است و در واقع بهترین سکه برای پس انداز کدام نوع است؟

برای سرمایه گذاری طلا بهتر است یا سکه؟

اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که برای سرمایه گذاری طلا بخریم یا سکه؟ کدام یک سود دهی بیشتری دارد. پاسخ این سوال این است که طلا انواع مختلفی برای سرمایه گذاری دارد از جمله طلای آب شده، طلای زینتی نو، طلای دست دوم و کم اجرت که این موارد در مقابل سکه طلا که توسط بانک مرکزی ضرب می شود، روش های سرمایه گذاری در طلا است.

خرید سکه از آنجایی جایگاه ویژه ای دارد که خرید طلای زینتی نو معمولا درصد زیادی برای سود و اجرت ساخت و مالیات را در بر می گیرد، در حالی که سکه این هزینه ها را ندارد. اما گزینه های بهتر از سکه وجود دارد مثل طلای آب شده که در نوشته “طلای آب شده بهتر است سکه بطور کامل درباره تفاوت آنها توضیح داده ایم. با این حال سکه بدلیل ریسک کمتر تقلبی بودن و اعتباری که سکه در ایران دارد، بین خانواده ها یک جایگاه ویژه برای سرمایه گذاری دارد، حتی مهریه بانوان نیز بر اساس سکه طلا است.

در واقع گزینه های دیگری برای سرمایه گذاری در طلا نیز وجود دارد، اما اگر شخصی تنها هدف سرمایه گذاری داشته باشد و نخواهد هزینه های مازاد طلای زینتی و همچنین ریسک تقلبی بودن طلای آب شده را بپردازد، به خرید سکه پناه می آورد. سکه از آنجایی که توسط بانک مرکزی ضرب می شود، اعتبار زیادی دارد و بهترین گزینه برای افراد کم ریسک است.

انواع سکه در ایران کدام است؟

  • سکه تمام بهار آزادی (طرح قدیم)، سال ضرب ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶ با عیار ۹۰۰( یا عیار ۲۱.۶ در مقیاس ۲۴) و وزن ۸.۱۳ گرمی
  • سکه تمام بهار آزادی (طرح جدید-یا طرح تمثال امام)، سال ضرب از ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۶ با عیار ۹۰۰ و وزن ۸.۱۳ گرمی
  • نیم سکه بهار آزادی (طرح قدیم)، سال ضرب ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶ با عیار ۹۰۰ و وزن ۴.۰۷ گرمی
  • ربع سکه بهار آزادی (طرح قدیم)، سال ضرب ۱۳۵۸ تا ۱۳۸۶ با عیار ۹۰۰ و وزن ۲.۰۳ گرمی
  • سکه یک گرمی بهار آزادی، سال ضرب ۱۳۹۰ به بعد با عیار ۹۰۰ و وزن ۱.۰۱ گرمی

سکه طرح قدیم یا بهار آزادی چیست؟

به تمامی سکه‌هایی که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب شده‌اند، سکه بهار آزادی یا سکه طرح قدیم می‌گویند. بعد از پیروزی انقلاب سکه های طرح پهلوی دیگر ضرب نشد(اما همنچنان در بازار خرید و فروش می شد) و سکه های جدیدی با طرح خاص خود ضرب شد. در اولین سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، سکه‌های طلا با نام حضرت علی (ع)(۶ بار علی نوشته شده است) و تصویر حرم امام رضا (ع) در طرف دیگر ضرب شد.

سکه طرح جدید یا امامی یا سکه تمثال امام چیست؟

ضرب سکه طرح جدید یا سکه امامی که از سال ۱۳۷۰ شروع شد و ادامه دارد. در یک طرف آن تصویر بنیان گذار جمهوری اسلامی و در طرف دیگر تصویر بارگاه امام رضا قرار گرفته است. نرخ تعیین کننده قیمت بازار، قیمت سکه طرح جدید است که بر روی سایر سکه ها مانند نیم سکه، ربع سکه و سکه یک گرمی تاثیر می گذارد.


قیمت طلا و سکه امروز 6 فروردین 1402


سکه امامی بخریم یا بهار آزادی؟ بهترین سکه برای سرمایه گذاری

سوالی که زیاد پرسیده می شود در خرید بین سکه امامی و سکه بهار آزادی است. در پاسخ به این سوال باید بگوییم وزن طلایی که در هر دو نوع سکه بکار رفته است برابر است و ۸.۱۳ گرم است. عیار طلای هر دو سکه هم ۹۰۰ در مقیاس ۱۰۰۰ است. تنها نکته ای که در این دو سکه فرق می کند، سال ضرب این سکه ها است که به همین دلیل قیمت آن ها متفاوت است.

سکه امامی ضرب سال ۱۳۸۶ بیشترین قیمت را دارند و سکه بهار آزادی قیمت کمتری نسبت به سکه امامی دارد. تنها دلیل آن هم تقاضای بیشتر برای خرید سکه امامی است.

افزایش قیمت سکه امامی بیشتر از بهار آزادی است و برای افرادی که بدنبال سود بیشتر باشند، می تواند گزینه بهتری باشد.

تفاوت سکه امامی با سکه ۸۶ چیست؟

از سال ۱۳۵۸ به پیشنهاد وزارت اقتصاد و دارایی وقت و به مناسبت و یادبود پیروزی انقلاب اسلامی ۵۷، ضرب سکه در قطع های مختلف آغاز گردید و به تناوب تا امروز ادامه یافته است. از ابتدا یکی از قطع های سکه های ضرب شده، “سکه تمام” بود که از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۷۰ ضرب آن ادامه داشت و به عنوان “سکه تمام بهار آزادی” از آن یاد می شد.

طراحی این سکه ها از سال ۱۳۷۰ و با تایید هیئت وزیران، به طور کامل تغییر پیدا کرد و سکه طرح جدید متولد گردید. به همین جهت به سکه هایی که در قطع تمام بین سال های ۵۸ تا ۷۰ و پیش از سکه طرح جدید، ضرب و عرضه گردید در حال حاضر “سکه بهار آزادی” یا “سکه طرح قدیم” اطلاق می گردد.

بهترین نوع سکه برای سرمایه گذاری چیست؟

در سال ۱۳۷۰ و با هدف تکریم و گرامیداشت نام و یاد امام خمینی (ره)، با پیشنهاد بانک مرکزی و موافقت وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند ۲ قانون اصلاحیه ضرب مسکوکات طلا، هیئت وزیران اصلاحیه ای در این قانون به تصویب رساند و طی آن بانک مرکزی را موظف به تغییر طرح مندرج در روی سکه و درج تصویر امام بر روی یک طرف سکه‌ها نمود و بدین ترتیب سکه هایی که از سال ۱۳۷۰ لغایت حال حاضر ضرب گردیدند به جهت منقش بودن به نگاره امام خمینی “سکه امامی” و به جهت اینکه پس از دوره نخست ضرب سکه ها که “طرح قدیم” نام گرفتند به بازار عرضه می شدند با عنوان “طرح جدید” نام گرفتند.

این دو نوع سکه از نظر وزن و عیار هیچ تفاوتی ندارند و هر دو با عیار ۹۰۰ در هزار و وزن ۸٫۱۳۵۹۸ گرم ضرب شده اند و لذا باید از نرخ یکسانی برخوردار باشند اما در عمل این گونه نیست و در اغلب مواقع سکه امامی یا طرح جدید ارزش بالاتری نسبت به طرح قدیم دارد.

مورد دیگر آنکه تمامی سکه هایی که در سال های ۸۷ ,۸۸, ۸۹ و بعد از آن ضرب شده با تاریخ ضرب سال ۱۳۸۶ می باشد. به گفته بانک مرکزی هدف از این کار جلوگیری از اختلاف قیمتی برای سکه هایی با سال ضرب جدید می باشد اما در واقع و در بازار معاملات سکه عموما طرح جدید و قدیم با اینکه از نظر اندازه یا خلوص و عیار طلای بکار رفته در آنها یکسان و برابرند اما دارای اندکی تفاوت قیمت بوده و غالبا سکه طرح قدیم با نرخ های پایین تری داد و ستد می شود.

سکه گرمی جایگزینی برای سکه پارسیان

سکه یک گرمی از سال ۱۳۹۰ به بعد ضرب شد. با افزایش قیمت سکه بسیاری از مردم برای هدیه دادن در مناسبت های مختلف به خرید سکه پارسیان روی آوردند. بنابراین بانک مرکزی تصمیم گرفت سکه ای جدید با عیار بیشتر نسبت به سکه پارسیان ضرب کند. حباب قیمت سکه گرمی بسیار زیاد است، بنابراین برای سرمایه گذاری مناسب نیست.

عیار سکه یک گرمی ۲۲ است، در حالیکه عیار سکه پارسیان ۱۸ است. برخلاف سایر سکه های رایج در بازار، تاریخ ضرب بر روی سکه های گرمی حک نشده است.

خرید کدام سکه بهتر است؟ بهترین سکه برای سرمایه گذاری

بهترین نوع سکه‌ای هم که می‌توان خرید سکه تمام است که اگرچه گرانتر است اما نقدشوندگی آن بالاست و فروش آن به سادگی انجام می‌شود. اما از میان دو سکه امامی و سکه بهار آزادی، خرید سکه امامی بهتر است.

بدترین نوع سکه برای سرمایه‌گذاری، خرید سکه گرمی و ربع سکه است. چون حباب آن بسیار بالاست. چون قیمت ربع سکه از دیگر انواع سکه کمتر است، تقاضای بالاتری برای آن وجود دارد و حتی چند وقت قبل ربع سکه در بازار نایاب شده بود. در تصویر زیر می توانید درصد حباب سکه گرمی و ربع سکه را مشاهده کنید.

فرق سکه بانکی و سکه غیر بانکی چیست؟

وزن، شکل، عیار و بسته بندی سکه چهار عامل مهم و تعیین کننده برای تشخیص سکه بانکی از غیر بانکی است. وزن سکه های غیر بانکی دقیق نبوده و معمولآ کمتر می باشد. شکل سکه های بانکی و غیر بانکی را زمانی که در کنار همدیگر قرار دهیم قابل تشخیص هستند. عیار سکه های بانکی از سکه های غیربانکی بیشتر است. سکه های غیر بانکی بسته بندی ندارند و آدرس روی آن درج نشده، درحالیکه سکه های بانکی بسته بندی میشوند و روی آنها تبلیغات نیز انجام میشود.

سکه های غیربانکی حباب قیمتی ندارند، اما توصیه می‌کنیم سکه‌هایی بانکی بخرید تا موقع فروش مشکلی برایتان پیش نیاید.

ربع سکه بخریم یا تمام؟

برای سرمایه گذاری های کوتاه مدت، سرمایه گذاری روی سکه گرمی و ربع سکه با هدف نوسان گیری، بهتر است چراکه این دو حباب بیشتری دارد و می توان سود بیشتری کرد.
اما سکه تمام بهار آزادی ضرب سال ۸۶ بالاترین قیمت سکه را در بین انواع دیگر سکه دارد. و برای بلندمدت نیز این سکه انتخاب خوبی است. حباب سکه نیز براساس قیمت این سکه تعیین میشود.

بهترین سکه برای سرمایه گذاری کدام است؟

برای پاسخ به این سوال باید با شاخص های بازار سکه برای سرمایه گذاری بیشتر آشنا شویم. مواردی نظیر نوسان قیمت، تقاضا برای سکه، حباب قیمتی سکه، رفتار قیمت در گذشته مواردی است که می تواند برای یک سرمایه گذاری بهتر به ما کمک کند.

  • نوسان قیمتی: نوسان قیمت سکه تمام بهار آزادی نسبت به سایر سکه ها بیشتر است و هر چقدر نوسان قیمتی بیشتر باشد، سود نیز میتواند بیشتر شود. دلیل اصلی این نوسان وابستگی به قیمت ارزهای خارجی مثل دلار است.
  • تقاضا برای سکه در بازار: تقاضا برای خرید سکه های مختلف در بازار متفاوت است، مخصوصا تاریخ ضرب و وزن آن ها بر روی این تقاضا اثرگذار است. تقاضا برای سکه های طرح جدید نسبت به سایر سکه ها بیشتر است و در بین آنها ربع سکه که قیمت پایین تری دارد پر تقاضا تر است.
  • حباب قیمتی: حباب قیمتی به دلیل تقاضای بیشتر از عرضه در بازار ایجاد می شود. برای سکه گرمی و ربع سکه نیز تقاضا زیاد است. حباب قیمتی سکه گرمی و ربع سکه نسبت به سایر سکه ها بیشتر است. بنابراین ریسک سرمایه گذاری آن نیز بیشتر است.
  • رفتار قیمت: باید نمودار رفتار قیمتی گذشته را بررسی کرد. در کوتاه مدت سرمایه گذاری روی سکه یک گرمی و ربع سکه مناسب تر است و در طولانی مدت اول سکه تمام بهار طرح جدید و می توان گفت همه انواع سکه ها سودده هستند.

با توجه به موارد ذکر شده در صورتی که قصد سرمایه گذاری بلندمدت دارید، سکه تمام عالی است. برای کوتاه مدت و در صورتی که تحلیل مالی بلدید و نوسان گیری نیز می دانید، ربع سکه و سکه گرمی حباب زیادی دارد و نوسان گیرها با این دو نوع سکه بازی های زیادی راه می اندازند و البته باید بدانید که ریسک این بازی نیز زیاد است.

هنگام خرید سکه به چه نکاتی توجه کنیم؟

  • سال ساخت سکه:زمانی که برای خرید سکه طلا اقدام می‌کنید، توجه داشته باشید که سکه‌های سال ۱۳۸۶ به بعد را بخرید. چراکه بازار سکه‌های سال ۸۶ به بالا از رونق بسیار بیشتری در رشد قیمتی و خرید و فروش، نسبت به سکه‌هایی با سال‌ کهنه‌تر برخوردار هستند.
  • طرح یا ضرب بانک: سکه‌ای را که خریدید از طرح یا ضرب بانک باشد. بعضی اوقات اتفاق می‌افتد که برای فروش سکه‌ به مغازه مراجعه کردید و فروشنده به شما می‌گوید که این طرح بانک یا ضرب شده بانک مرکزی نیست. این مساله بیشتر درباره ربع سکه، نیم سکه و سکه‌های یک گرمی اتفاق می‌افتد،درباره سکه‌های طرح جدید تمام بهار آزادی به ندرت با این مورد مواجه می‌شوید.
  • توجه به وکیوم و آدرس مغازه : سکه‌ها را باوکیوم و اسم، آدرس و مشخصات مغازه‌ای که از آن خرید می‌کنید، تهیه کنید. این کار کمک می‌کند هنگام فروش سکه، آن را قیمت بهتری به همان مغازه‌ بفروشید. البته که دقت داشته باشید بسته بندی بودن سکه یا بسته بندی نبودن آن، فرقی در قیمت ندارد.

آیا تاریخ ضرب سکه در قیمت آن تاثیر دارد؟

تاریخ ضرب سکه بر روی آن نوشته شده است و برای سکه های قبل از سال ۱۳۸۶ قیمت کمتر و خریدار کمتری در بازار نسبت به سکه های سال ۸۶ دارد. پس در خرید سکه طلا دقت داشته باشید که سکه های ضرب ۸۶ امامی بخرید.

آیا قیمت سکه وکیومی و باز با هم تفاوت دارد؟

در خرید و فروش سکه هیچ تفاوت قیمتی بین سکه باز و سکه بسته بندی شده وجود ندارد. اما برای واحدهای صنفی دارای مجوز فروش سکه وکیوم‌دار با هولوگرام اجباری شده است و آن هولوگرام تضمین اصل بودن سکه است.به طور کلی سکه وکیوم شده بانکی مطمئن ترین و امن ترین روش خرید سکه است.

از کجا سکه بخریم؟

خرید سکه باید از مراکز مجاز و معتبر باشد. در آدرس زیر در سایت اطلاع رسانی طلا و جواهر می توانید لیست سکه فروشی های مجاز را مشاهده کنید. لیست سکه فروشان مجاز را در شبکه اطلاع رسانی طلا و ارز مشاهده کنید.

ربع بخریم یا تمام؟

سکه تمام نوسان بیشتری دارد و حباب قیمتی کمتر. یعنی پولی که برای خرید سکه تمام می دهید، طلای بیشتری خریداری میکنید. بدترین نوع سکه برای سرمایه‌گذاری، خرید سکه گرمی و ربع سکه است. چون حباب آن بسیار بالاست و حباب همواره در معرض ترکیدن است. سکه تمام گزینه امن تر و بهتری از ربع سکه و نیم سکه است.
خرید ربع سکه و سکه گرمی بدلیل افزایش قیمت دلار افزایش می یابد.

ربع بخریم یا نیم؟

نیم سکه حباب کمتری نسبت به ربع سکه دارد و گزینه بهتری حساب می شود.

ربع سکه بخریم یا سکه گرمی؟

بین ربع سکه و سکه گرمی نیز، سکه گرمی بدلیل تقاضای بالا، حباب بیشتری دارد. می توانید بجای خرید سکه گرمی طلای دست دوم بخرید. ربع سکه نیز حباب زیادی دارد اما نسبت به سکه گرمی حباب کمتری دارد. برای سرمایه گذاری ربع سکه بهتر از سکه گرمی است.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 − دو =

پراپ تریدینگ

کمان