شهربورس
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۹
کد خبر : 77603

شهر بورس گزارش می‌دهد؛

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال 1402 کدام بازار است؟

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال 1402 کدام بازار است؟
با توجه به تورم موجود در کشور، این روزها اکثر مردم به دنبال بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال 1402 هستند.

شهر بورس – امیر توپچی پور، یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند از سرمایه اقشار مختلف در برابر تورم محافظت کند، موضوع سرمایه‌گذاری است. بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال 1402 کدام بازار است؟

در ابتدا به بررسی عوامل تاثیرگذار بر روی بازارهای مالی می‌پردازیم.

پیش بینی بازار:

اولین روش برای سرمایه گذاری در بازارها، پیش بینی بازار است.

شما می‌توانید به کمک تحلیل بنیادی (بررسی وضعیت فاندامنتالی و اطلاعات مرتبط با آن‌ها) و تحلیل تکنیکی (بررسی میزان تغییرات قیمت‌ها و نمودارهای فنی) پیش‌بینی‌ کنید قیمت به کدام سود خواهد رفت.

سبد سرمایه‌گذاری:

در سرمایه‌گذاری، تنوع در پرتفو بسیار مهم است.

با تنوع در سبد سرمایه گذاری، شما می‌توانید به کمک مدیریت ریسک، برای خود سود بسیار بیشتر به دست آورید.

مدیریت ریسک:

توجه به مدیریت ریسک بسیار حیاتی است. ریسک را به راه های بیشتری می توان تقسیم کرد،

برای کاهش افت یک بازار، معمولا سود خود را بین بازارهای مختلف توزیع می‌کنند؛ که این روش به مدیریت ریسک کمک می کند و در نتیجه به بهبود وضعیت مالی شما در دوره بلند مدت خواهد انجامید.

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال 1402

آراد پورکار، محمد حشمتی، احسان رضاپور، محمد رضوی، مهشید داداش زاده، بهراد موسوی، ویدا مهاجر، میرهادی میرعلمی و سهیلا نقی پور؛ 9 کارشناس اقتصادی هستند که به سوال خبرنگار شهر بورس مبنی بر اینکه «بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال 1402 کدام بازار است؟» پاسخ داده‌اند.

با توجه به این موارد، شهر بورس به سراغ کارشناسان بازارهای مالی رفته و نظرات آنها را جویا شده است.

آراد پورکار

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال 1402 بازار بورس خواهد بود.

بازار سرمایه پس از ریزش اخیر خود در سال 1399، رشد چندانی نداشته و فنر این بازار فشرده است.

بورس یکی از عقب‌مانده‌ترین بازارهای مالی کشور به حساب می‌آید و می‌تواند بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال 1402 باشد.


بیشتر بخوانید: بازدهی بازارها در 1401/ رشد باورنکردنی ربع سکه


محمد حشمتی

چیدن سبدی متشکل از سهام و طلا برای سال جدید می‌تواند بازدهی مناسبی داشته باشد.

با این توضیح که چون طلا اخیراً رشد زیادی داشته، لذا باید صبر کرد و در قیمت مناسب خرید را انجام داد.

با وجود رشدی که اخیراً در بازار سرمایه اتفاق افتاده، اگر سهم درست انتخاب شود، باز هم برای خرید جذاب خواهد بود.

شاخص کل بورس تهران تا اردیبهشت به سقف تاریخی خود خواهد رسید؛ لذا در کوتاه مدت بهترین بازار مخصوصاً در ابتدای سال جدید بازار سرمایه است.

احسان رضاپور

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ بیشترین شانس برای بازدهی را می‌تواند بین بازارهای رقیب از آن خود کند.

برای این نظریه برخی فاکتورها وجود دارد مانند افزایش ارزش دلار و اصلاحات نرخ ارز که در بازار نیما اتفاق افتاد و اثراتش را در گزارش اسفندماه شرکت‌ها و گزارشات عملکردی فصلی شرکت‌ها نمایان می‌کند.

موضوع بعدی نقش مهم کامودیتی‌ها در بازار سرمایه ماست که بازار جهانی بر آنها تاثیر بسیاری دارند و در دو سال گذشته رشد خوبی داشته‌اند نتوانستیم اثرات مثبت افزایش قیمت‌ها را به دلایل مختلف در صورت‌های مالی شرکت‌ها ببینیم.

پالس‌های سیاسی که به بازار به ویژه در اسفندماه داده شد، باعث شده تا خوشبینانه‌تر به بازار نگاه کنیم.

باید مقداری شانس برای بهتر شدن اوضاع در صورت‌های مالی شرکت‌ها قائل باشیم. به ویژه همراهی این مسئله با اصلاح ارز اثر دو چندانی خواهد داشت، چیزی که در هفته آخر اسفند هم مقدمات آن را دیده‌ایم.

موضوع دیگر که حائز اهمیت است شرایط تورمی حاکم بر کشور و افزایش نرخ دلار بود که در ۳ سال گذشته افزایش و رشدهای جهشی را در بازارهای متفاوت تجربه کردیم.

همان طور که می‌دانیم دارایی شرکت‌ها نقش مهمی در ارزش گذاری و اقبال سهامداران دارد.

بخش عمده‌ای از این دارایی‌ها زمین، ساختمان، ماشین آلات و خودرو است که عمدتا رشدهای خیره کننده‌ای را تجربه کردند.

شرکت‌های بورسی دارایی‌های خوبی دارند که در این سه سال ارزش زیادی پیدا کرده‌اند.

پشتوانه مناسب برای شرکت های بورسی

این اتفاق باعث شده پشتوانه خوبی از این منظر داشته باشند و سهامداران در سال ۱۴۰۲ بیش از گذشته به این مسئله توجه داشته باشند که موضوع مهمی برای رشد بازار سرمایه است.

موضوع دیگر از دست رفتن جذابیت سرمایه گذاری در دیگر بازارهاست. استعداد و دلایل رشد بازار سرمایه بیشتر از دیگر بازارها گذشته است.

البته همچنان ریسک‌هایی در بازار وجود دارد . ز جمله تعاملات سیاسی و اقتصادی و احیای برجام که اگرچه فعالان به آن خوشبین شده‌اند اما با احتیاط به مسئله نگاه می‌کنند.

موضوع دیگر بحث ناترازی بودجه است که باید دید کسری بودجه از چه طریقی قرار است تامین شود، این موضوع با گذر زمان ممکن است با تغییر سیاست دولت به سمت و سوهایی مانند انتشار اوراق و پرداخت بدهی‌های سالهای گذشته گرایش پیدا کند که اثرات آن بر بازار سرمایه دیده می‌شود.

در نهایت سهامداران باید بحث اخبار شرکت‌ها، صورت‌های مالی، گزارشات و… را به دقت دنبال کنند چرا که ریسک‌های خارج از بازار با اهمیت هستند و می‌توانند در بازدهی‌ها اثر بگذارند.

محمد رضوی

داشتن سبد سرمایه گذاری شامل ملک، طلا، سهام و ارز دیجیتال در سال آینده مهم خواهد بود. البته با توجه به ریسک بالای سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال، باید وزن پایینی در سبد سرمایه‌گذاری داشته باشد.

وزن این دارایی‌ها در سبد سرمایه‎گذاری افراد به شرایط مختلفی بستگی دارد. با توجه به عقب ماندگی بورس، بازار سرمایه در سال آینده وزن بیشتری در پرتفو سرمایه گذاری من خواهد داشت.

مهشید داداش زاده

سال ۱۴۰۱ سالی بود که عمده واکنش فعالان بازارها به رویدادهای سیاسی داخلی و خارجی بود و بازار سرمایه به‌شدت از این اتفاقات تاثیر گرفت.

از این رو در سه ماهه اول سال که شاهد رشد بورس تا شاخص یک میلیون و ششصد هزار واحدی بودیم سه ماهه دوم اصلاح بورس رخ داد.

شاخص هم وزن به واسطه رشد گروه زراعت و غذایی و متاثر از جنگ روسیه و اوکراین و کمبود مواد غذایی و رشد قیمت کامودیتی های غذایی جهانی، با تقاضا همراه شد. قیمت مواد غذایی در داخل نیز با افزایش تورم رشد یافتند.

در سه ماهه سوم همراه با تحولات اجتماعی، شاخص کل حساس‎تر از قبل شد و اصلاح‌هایی شارپ‌تر را تجربه کرد.

حمایت هایی از بازار در محدوده یک میلیون و 300 هزار واحد صورت گرفت. این حین بود که عرضه خودروها از طریق بورس کالا رونق گرفت و نقدینگی بیشتر به این سمت حرکت کرد.

همراه با رشد دلار که از اواخر پاییز آغاز شد، رشد قیمت خودروها و سایر کالا نیز شدت گرفت، اما همچنان بورس در کف های قیمتی قرار داشت.


بیشتر بخوانید: زمان آغاز فعالیت بورس در 1402


تاثیر توافقات سیاسی بر بازارها

دلار امسال به محدوده 60 هزار تومان رسید، اما مهم‌تر از آن، نرخ ارز نیمایی ۲۸۵۰۰ تومانی بود که توسط رئیس جدید بانک مرکزی تعیین شد.

سپس این نرخ به نرخ ارز مبادله‌ای تبدیل شد که حوالی ۳۸۰۰۰ تومان بود. این نرخ برای شرکت‌هایی که صادرات محصولات دلاری دارند باعث رشد سودآوری آنها شد.

در روزهای انتهای سال اتفاقاتی از حیث روابط سیاسی رخ داد که می تواند در سال آتی برای تحلیلگران حائز اهمیت باشد.

توافقاتی که بین ایران و عربستان صورت گرفته از سویی باعث کاهش نرخ دلاررتا حوالی ۴۲۰۰۰ دلار شد.

تصمیمات سیاسی در سال ۱۴۰۲ بسیار برای بازار سرمایه مهم است. احتمال توافقات بالاست. برای سال آتی، احتمال اینکه نرخ دلار در سه ماهه اول در کانال ۴۰ هزار تومان نوسان داشته باشد، بیشتر است.

طلا نیز سقف های جدیدی را ثبت کرد و بازدهی سکه به ۱۵۳ درصد در سال ۱۴۰۱ رسید. در صورت تثبیت دلار در کانال ۴۰ هزار تومان رشد زیادی برای طلا متصور نیستیم؛ مگر طلای جهانی مقاومت ۲۰۰۰ دلاری را رد کند.

بورس ارزنده ترین بازار دارایی است و همچنان احتمال رشد آن و دستیابی به سقف‌های جدید وجود دارد.

در مورد بازار مسکن احتمال وجود حالت رکود تورمی دور از ذهن نیست.

ویدا مهاجر

بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال 1402 بازارهای طلا و بورس خواهند بود.

طلا به عنوان یک دارایی امن در مقاطع زمانی مختلف می‌تواند کمک زیادی به حفظ سرمایه افراد داشته باشد. همچنین طلا از اقشار مختلف جامعه در برابر تورم محافظت می‌کند. به همین خاطر داشتن طلا در سبد سرمایه گذاری افراد ضروری است.

بازار سرمایه پس از ریزشی که در سال 1399 تجربه کرد، در حال حاضر یک بازار بسیار ارزنده و ارزان به حساب می‌آید. بورس در حال سپری کردن دوران تعادل خود بوده و می‌تواند در نیمه نخست سال 1402 متعادل و در نیمه دوم سال روندی صعودی داشته باشد.

بهراد موسوی

سال ۱۴۰۱ شاهد رشد عجیب و غریب بازارها بودیم؛ از بازار مسکن، خودرو، دلار گرفته تا بانک‌ها که با افزایش نرخ مواجه بود.

در این سال، شاهد بودیم که به موازات رشد در سایر بازارها، بازار سرمایه رشد چندانی نداشت.

از دیدگاه شاخصی هم اگرچه شاخص کل رشد داشته، اما هنوز این شاخص و سطوح قیمتی که می‌بینیم خودش را متناسب با سایر بازارها نکرده است.

تورم‌ و رشد سایر بازارها در بازار سرمایه لحاظ نشده است.

شرکت‌های مختلفی در بازار سرمایه وجود دارند اعم از فولادی‌ها، فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها این افزایش نرخ را نداشته‌اند.

دو موضوع درخصوص این افزایش قیمت‌ها وجود دارد؛ یکی افزایش دلاری و دیگری افزایشی تورمی است که مازاد دارایی‌هایی که شرکت‌ها دارند هنوز نتوانستند تورمی که سایر بازارها داشتند در سهاهمشان اعمال کنند.

امسال با توجه به تحرکاتی که در یک ماه گذشته در این حوزه مشاهده کردیم به احتمال زیاد بازار فعالی خواهیم داشت و پول از بازارهای دیگر به ویژه بازار ارز خارج و جذب بازار سرمایه خواهد شد.

پول‌های پارک شده در سایر بازارها در حال تصمیم‌گیری برای ورود به بازار سرمایه هستند.

موضوع مهمی هم که وجود دارد بحث رشد شاخص است که سال گذشته از یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به دو میلیون واحد رسید.

حرکت رو به رشدی شروع شده اما به این معنا نیست که رالی سال ۹۹ مجددا طی شود.

مقاومت‌هایی وجود دارد که باید پشت سر گذاشته شود.

ریسکی که در سال ۱۴۰۲ نسبت به ۱۴۰۱ وجود دارد تصمیمات و قوانینی است که به صورت خلق الساعه توسط دولت می‌تواند خلق شود.

این اتفاق ریسک همیشگی بازار سرمایه است. تنها عاملی که در سال ۱۴۰۲ می‌تواند برای بازار سرمایه مشکل‌ساز شود، همین ریسک غیرسیستماتیک است.

میرهادی میرعلمی

با توجه به ركود چند ساله بورس، رشد بازارهاي موازی از جمله دلار، رشد افسار گسيخته نقدينگي و انتظار تخليه آن در بازار سرمايه و طبع آن، رشد سودآوری شركت‌ها، انتظار می‌رود شاخص بورس بازدهی بالاتری از بازارهاي موازی داشته باشد.

رشد بورس به محرک‌هایی از جمله دلار، تورم و بازارهای جهانی نیاز دارد که اینها تاکنون شرایط مساعدی داشته‌اند.

با توجه به عقب ماندگی بورس نسبت به بازارهای موازی در سال‌های اخیر، رشد بورس در ۱۴۰۲ دور از ذهن نیست.

همیشه موارد مهم از جمله ریسک‌های سیاسی و سیستماتیک و قیمت گذاری دستوری ریسک‌های بازار سرمایه هستند.

در مجموع به نظر می‌آید سرمایه‌‎هایی که این سال‌ها در بازارهای دلار، طلا، خودرو و سایر بازارهای موازی سود بیشتری از بازار بورس به دست آورده‌اند به سمت بازار سرمایه بیایند و این عقب افتادگی جبران شود.

سهیلا نقی پور

درباره بهترین بازار برای سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ باید گفت که اولویت اول بازار ارز و طلا و پس آن، بازار معاملات سکه است.

با توجه به شرایط تورمی که در اقتصاد کشور شاهد هستیم با نوسات و همچنین افزایش قیمت دلار مواجه خواهیم بود.

قیمت واقعی سکه، ۳۰ میلیون تومان است، اما در کنار افزایش قیمت دلار با افزایش قیمت سکه مواجه خواهیم بود.

عدم اتخاذ سیاست پولی درست و کاهش نرخ بهره، تقاضا برای ارز را شدت خواهد داد.

نویسنده:

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − دوازده =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان