شهربورس
تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱
کد خبر : 68222

بازار خودرو در روزهای آینده چه روندی را طی می کند؟

بازار خودرو در روزهای آینده چه روندی را طی می کند؟
سرعت افزایش قیمت خودرو در بازار پس از دو ماه کاهش یافت. اما همچنان این مساله مطرح می‌شود، که بازار خودرو در روزهای آینده چه روندی را طی می‌کند؟

به گزارش شهر بورس به نقل از تجارت نیوز، بازار خودرو پس از پشت‌سر گذاشتن یک دوره دوماهه جهش قیمت و رکوردشکنی‌های پی‌درپی، به روند سابق خود بازگشت و سرعت افزایش قیمت خودرو در بازار کشور کاهش یافت. در این دوره، برخی از ارزان‌قیمت‌ترین خودروها، یعنی پراید و کوییک وارد کانال جدیدی شدند و قیمت 300 میلیون تومان را در کارنامه خود ثبت کردند. در این راستا، این مساله مطرح می شود، که بازار خودرو در روزهای آینده چه روندی را طی می کند؟

پس از اینکه ترمز قیمت‌ها کشیده شد و برخی از خودروها نیز با کاهش قیمت همراه شدند، بازار در رکود فرو رفت. البته به عقیده فعالان بازار خودرو، تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران است و همین عامل باعث شوک و ترس خریداران بازار شده است.

در این میان، این پرسش مطرح می‌شود که در بین هیاهوی موجود، بازار خودرو در روزهای آینده چه روندی را طی می‌کند؟

بازار خودرو در روزهای آینده چه روندی را طی می کند؟


بیشتربخوانید: قیمت خودرو باز هم افزایش می یابد؟


واردات بر قیمت خودرو تاثیر ندارد

سعید مدنی، مدیرعامل اسبق سایپا و کارشناس صنعت خودرو، گفت: افزایش قیمتی که طی دو ماه گذشته اتفاق افتاد، بسیار عجولانه و سریع بود.

او در رابطه با تاثیر واردات خودرو بر قیمت‌ها تشریح کرد: حدود یک سال است که وزارت صمت بحث واردات خودرو به کشور را پیش کشیده است. اما هرگاه که مسئولان وزارتخانه صمت شرط جدیدی را پیش روی واردات مطرح می‌کنند، بازار خودرو با جهش قیمت نسبتاً آرامی مواجه می‌شود.

وی در ادامه تاکید کرد: در کشوری که ظرفیت تولید خودرو آن به یک میلیون دستگاه می‌رسد، واردات 30 هزار الی 40 هزار خودرو نقش حیاتی در تنظیم بازار نخواهد داشت.

مدنی توضیح داد: با آزادسازی واردات و رسیدن این خودروهای خارجی به بازار کشور، تقاضای انباشته‌شده نیز بروز پیدا می‌کند و در نهایت بازار شاهد جهش قیمتی خودرو خواهد بود. در نهایت، با تورم موجود در کشور، نوسانات قیمتی ادامه دارد و نمودار قیمتی در بازار به‌صورت زیگزاگی صعودی خواهد بود.

نوسانات ارزی و بورس کالا، متهمان افزایش قیمت خودرو

کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس صنعت خودرو گفت: در حال حاضر قیمت خودرو تنها متاثر از نوسانات ارزی کشور است. آینده بازار خودرو به توان کنترل بازار ارز بستگی دارد.

او افزود: به دلیل نوساناتی که در هفته‌های گذشته در بازار خودرو رخ داده، بازار مجددا در وضعیت رکودی قرار گرفته است و خرید و فروشی صورت نمی‌گیرد. به نظر می‌رسد این روند در هفته‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

در همین زمینه عماد جعفری، کارشناس صنعت خودرو، نیز گفت: علت کاهش قیمت خودرو در روزهای گذشته، نوسانات نرخ دلار در کشور بود.

او افزود: نمایشگاه‌داران و اتحادیه‌ها معتقدند که نبض بازار خودرو به‌دست افرادی افتاده است که در بورس کالا مشغول به خرید خودرو شده‌اند و این خودروها را با قیمتی گزاف وارد بازار آزاد می‌کنند. عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند اقدام مناسبی باشد و بازار را به تعادل برساند، اما با این روشی که خودرو در بازار سرمایه عرضه می‌شود، هیچ کمکی به بهبود وضعیت بازار نخواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اگر عرضه خودروسازان در بورس کالا افزایش یابد، قیمت خودرو نیز نزدیک به قیمت کارخانه می‌شود. اما به دلیل برخی از بازارسازی‌ها در فرآیند خرید خودرو در این محیط، این اتفاق محقق نمی‌شود.

بازگشت رکود به بازار

فیروز نادری، کارشناس صنعت خودرو گفت: روند افزایش قیمت‌ها در بازار روزهاست که متوقف شده است. البته برخی از خودروها در این میان افزایش قیمت داشتند، اما مجددا ثبات قیمتی پیدا کردند.

او خاطرنشان کرد: در حال حاضر خریدار در بازار کم یافت می‌شود و بیشتر فروشندگان هستند که در بازار حضور می‌یابند.

این کارشناس صنعت خودرو درباره علت افت قیمت‌ها ادامه داد: در این میان، عرضه خودرو نسبت به ماه‌های گذشته افزایش یافته بود و به همین دلیل خودرو با ریزش قیمت نسبی همراه شدند.

نادری توضیح داد: عرضه خودروها در چند هفته اخیر بالا رفته است. اگر خودروسازان به روند فعلی را ادامه دهند، پیش‌بینی می‌شود بازار دیگر افزایش قیمت خودرو را تجربه نکند و حتی کاهش قیمت اتفاق بیفتد. البته این شرط با فرض ثبات قیمت دلار است و اگر دلار دوباره افزایش پیدا کند خودرو نیز گران می‌شود.

نویسنده:

برچسب ها :

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

شش − سه =

نیلی

کارگزاری بانک صادرات

کارگزاری بانک صادرات

پراپ تریدینگ

کمان