شهربورس
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
کد خبر : 55891

اثر تحریم ها را کاهش داده ایم

اثر تحریم ها را کاهش داده ایم
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: عده‌ای برای ایجاد ترس و ترساندن مردم می‌گویند بدون برجام تورم بالا می‌رود و آن را به برجام گره می‌زنند.

به گزارش شهر بورس به نقل از ایلنا ، غلامرضا مرحبا درباره هشدار برخی از کارشناسان اقتصادی مبنی بر افزایش نرخ تورم بدون برجام در ماه‌های آینده اظهار داشت: نباید سرنوشت کشور را به برجام گره بزنیم. صرف نظر از اینکه صاحب چه عقیده، سلیقه، نحله فکری و چه گرایش سیاسی هستیم، عقل سلیم حکم می‌کند که سرنوشت کشور را به برجام گره نزنیم. اثر تحریم ها را کاهش داده ایم.

وی ادامه داد: اقتصاد تجاری هر کشوری از دو بخش خارجی و داخلی تشکیل شده است. بخش خارجی شامل داد و ستدهای خارجی، واردات و صادرات، مراودات بین‌المللی می‌شود و درست است که دو بخش خارجی و درونی تجارت در هر کشوری به هم متصل هستند و اگر تراز تجارت خارجی مثبت باشد و به راحتی بتوانیم تبادلات مالی و تکنولوژیک انجام دهیم به نفع اقتصاد است. باید منطقی فکر کنیم و نمی‌توان اثر تحریم‌ را بر روی این بخش‌ها انکار کرد اما سیاست‌های داخلی هم بسیار اثرگذار هستد .

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه تحریم‌های ظالمانه در طول این سال‌ها علیه ایران اعمال شده در تاریخ بی‌سابقه است، گفت: هیچ کشوری در دنیا حتی در دوران جنگ‌هایشان به اندازه ایران تحریم نشده است. اما کشور در تمام این دوران تحریم، به راه خود ادامه داده و برای تحریم کنندگان هم عجیب است که کشوری مانند ایران زیر فشار این حجم از تحریم راه خود را ادامه داده‌ است.

مرحبا افزود: مدعی نیستم که در طول این مدت به مشکلی برنخوردیم، در شرایطی با مشکلات دست و پنجه نرم کردیم که صادرات نفت کشورمان و درآمد حاصل از آن به حداقل رسید، کشتی‌ها و نفتکش‌های ایران را مصادره کردند، همواره با دزدی دریایی مواجه بودیم و هنوز هم بخشی از درآمدهای نفتی به کشور بازنگشته‌ است. همه این موضوعات دردسرهای ناشی از مواجه یا تحریم‌ها است و آن را انکار نمی‌کنیم اما هزاران راه نرفته و نکرده در داخل کشور داریم که ربطی به هیچ کشور و ارتباطی با تحریم‌ها ندارد .


بیشتر بخوانید:عملکرد صندوق‌ های درآمد ثابت در زمینه خرید سهام


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه اگر اقدامات داخلی به درستی به اجرا برسد می‌توان اثر تحریم‌ها را کاهش داد و به امروز هم با اجرای برخی از اقدامات توانسته‌ایم اثر تحریم‌ها را کاهش دهیم، اظهارداشت: عده‌ای برای ایجاد ترس و ترساندن مردم می‌گویند بدون برجام تورم بالا می‌رود و آن را به برجام گره می‌زنند در حالی که تورم یک پدیده اقتصادی ثانویه است و تولید نقدینگی، سرعت گردش نقدینگی ، پول بدون پشتوانه و … در افزایش نرخ تورم بسیار اثرگذار است.

وی ادامه داد: بانک مرکزی می‌تواند با اعمال سیاست‌های مالی و پولی استاندارد تورم را کنترل کند. هر چند نرخ تورم در کشورمان ممکن است به دلیل اینکه تبادلات مالی بین المللی به موقع انجام نمی‌شود، افزایش یابد اما عمده دلایل رشد نرخ تورم با سیاست‌های مالی و نحوه اجرای آن، بی‌انظباطی مالی، بی‌انظباطی شبکه بانکی، هزینه‌های بالای دولت، کسری بودجه برمی‌گردد که اگر این عوامل موثر در تورم اصلاح شود شاهد تخلیه تورم و کاهش آن خواهیم بود.

نویسنده:

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نه + دو =

پراپ تریدینگ

کمان