تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵
زمان مطالعه: 18 دقیقه
کد خبر : 86968

ساخت کابینت با چوب روسی

ساخت کابینت با چوب روسی
به هر نوع چوبی که از کشور روسیه وارد ایران می‌شود چوب روسی می‌گویند. چوب روسی به این معنای عامیانه‌ای که ما از آن نام می‌بریم وجود ندارد.

به گزارش شهر بورس، در واقع به هر نوع چوبی که از کشور روسیه وارد ایران می‌شود چوب روسی می‌گویند. چوب روسی به این معنای عامیانه‌ای که ما از آن نام می‌بریم وجود ندارد. از روسیه چوب‌ها و فراورده‌های چوبی مختلفی مانند انواع تخته و الوار وارد ایران می‌شود. گونه‌هایی مانند راش بلوط و انواع گونه‌های مختلف درخت کاج و صنوبر. اما گونه درخت کاج وارد شده از روسیه باتوجه‌ به اینکه از قدیم وارد ایران می‌شد، بیشتر موردتوجه و استفاده قرار گرفته است و ازاین‌رو به‌اشتباه به الوارهای وارداتی درخت کاج و صنوبر، چوب روسی گفته می‌شود.

با توجه به اینکه هر سال وسعت زیادی از جنگل‌ها و درختان در راستای تأمین چوب نابود می‌گردند، چوب روسی مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان صنایع چوبی قرار می‌گیرد. در حقیقت بهره‌گیری از چوب روسی برای تولید محصولات چوبی، گامی بزرگ برای حمایت از محیط‌زیست است. درخت کاج سرعت رشد سریع‌تر و تکثیر بیشتری در مقایسه یا سایر گونه‌ها از جمله بلوط دارد، در نتیجه جنگل‌های کاج تجدیدپذیر محسوب می‌شوند. از چوب کاج زرد که فشردگی بیشتری دارد در صنعت ساختمان و کاج سفید که نرم‌تر محسوب می‌گردد در نجاری استفاده می‌شود.

انواع چوب روسی

از روسیه چوب‌ها و فراورده‌های چوبی مختلفی مانند انواع تخته و الوار خشک و خیس وارد ایران می‌شود. گونه‌هایی مانند راش، بلوط و انواع گونه‌های مختلف درخت کاج و صنوبر. اما گونه‌ درخت کاج وارد شده از روسیه باتوجه ‌به اینکه از سال‌های قبل وارد ایران شده و فعالان این بازار اقبال بیشتری به این دسته از محصول دارد، ازاین‌رو به‌اشتباه به الوارهای وارداتی درخت کاج و صنوبر، چوب روسی گفته می‌شود.

چوب نراد روسی

این چوب از جمله چوب‌های پر فروش در بازار ایران تلقی می‌شود. چوب نراد روسی از درخت کاج تهیه شده و علاوه بر روسیه در ایران و مناطقی از اروپا نیز رشد می‌کند. این چوب به لحاظ قیمتی بسیار مناسب‌تر از سایر چوب‌های وارداتی است که مورد توجه وارد کنندگان چوب قرار گرفته است. چوب نراد روسی از جنس نرم و وزن سبک، دوام و استحکام بالا، دارای گره‌های کم و نامنظم، رنگ‌پذیری بسیار بالا، مقاومت بالا در برابر رطوبت، استحکام بالا در برابر حشرات چوب‌خوار، طرح و ظاهر زیبا و انعطاف بالا در برابر کار نجاری از جمله مزایای استفاده از این چوب است. این چوب به دلیل بافت نرم و سبک برای ساخت انواع پارکت، دیوار پوش و انواع لوازم سرویس چوب منزل کاربرد دارد. این چوب که به رنگ سفید یا سفید مایل به کرم و قهوه‌ای می‌باشد دارای ظاهری بسیار زیبا بسیار نرم و کم دوام است و کار کردن با این چوب‌ها بسیار آسان است. قیمت چوب نراد با نرخ و کاربری مناسب است که کار با آن، آسان‌تر از دیگر چوب‌های تولید شده است. برگ درخت نراد سوزنی است و این برگ‌ها در تمام فصل‌های سال سبز هستند. نراد کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف دارد از جمله کاغذسازی، ساخت پالت، مبلمان سازی، درب و پنجره چوبی، کف‌پوش و دیوارپوش، ساخت فریم ساختمان، دکوراسیون داخلی و خارجی.

راش

چوب راش از دسته چوب‌های سخت شناخته می‌شود که دارای رنگ سفید متمایل به قرمز است. چوب راش ویژگی‌های بسیاری دارد که می‌توان به دوام و استحکام بالای آن، عمر طولانی این چوب، مقاومت بسیار زیاد آن در برابر ضربه و حشرات چوب‌خوار، راست تار بودن، داشتن گره‌های کم در بافت چوب، رنگ‌پذیری بالا و قیمت مناسب این چوب اشاره کرد. درخت راش روسی از جمله درختانی است که در آسیا، اروپا و آمریکا نیز رشد می‌کند که رشد بسیار سریعی دارد و ارتفاع درخت تا حدود 40 متر نیز می‌رسد. از جمله چوب‌های پرفروش است که واردات آن به ایران بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد.

یولکا (نوئل)

چوب درخت یولکا نیز مانند چوب نراد از جنسی نرم، سبک و صاف برخوردار هست. این چوب طرحی زیبا، استحکام بالا و رنگ سفید متمایل به زرد دارد و از بافتی درشت، مقداری چرب و گره‌های نقطه‌ای شکل در طول چوب تشکیل شده است. درختان یولکا روسی گونه‌ای هستند که رشد بسیار بالایی دارند و در زمانی 7 الی 8 ساله قطر این درخت به 10 برابر می‌رسد. چوب یولکا روسی از جمله چوب‌های دارای جنس نرم، گره‌های کم و ناهماهنگ، استحکام بالای چوب، مقاوم در برابر رطوبت، قابلیت چکش‌خواری بالا، بافت یک دست و جذاب، طرح دهی و انعطاف بالا است و به همین دلیل از این چوب در صنایع مختلف چوبی استفاده می‌شود. یولکا (نوئل) از گونه‌های سوزنی‌برگ‌ها است که از زیرشاخه‌های کاج شمرده می‌شود. این نوع از چوب‌ها از جنس درخت اسپروس است و جزو دسته چوب‌های نرم است. رنگ این چوب سفید مایل به زرد است.

ساسنا

چوب ساسنا روسی از جمله چوب‌هایی است که از درختان کاج تولید می‌شود و از دوام و عمر طولانی برخوردار است. این نوع چوب رنگ سفید متمایل به زرد دارد و دارای بافت نسبتاً بزرگ و مستحکمی است. ساسنا از دسته چوب‌های راست تار و سبک تلقی می‌شود و از برش‌کاری، چکش‌خواری، طرح دهی و رنگ‌پذیری خوبی برخورداراست. همچنین چوب ساسنا روسی از جمله چوب‌هایی است که در برابر پوسیدگی عمر و دوام طولانی است. طرح و بافت یک دست و قیمت مناسب از جمله ویژگی‌های این چوب است.


مطالب مرتبط: استعلام قیمت ترموود


چوب روسی

توسکا

درخت توسکا از جمله درختانی است که در شرایط آب و هوایی مختلف و در شمال ایران نیز رشد می‌کند، چوب این درخت نیز جنس نرم و سبک و علاوه بر این امکان سنباده‌زنی، صیقل و امکان پیچ کاری راحت را نیز دارد. این چوب به دلیل دوام و استحکام بالا در مقابل ضربه و رطوبت از جمله چوب‌هایی است که در ساخت انواع تخته‌های چند لایه چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین برای ساخت انواع لوازم دکوراسیون، منبت‌کاری چوب، مجسمه‌های ظریف چوبی، ساخت انواع روکش چوبی، انواع میز، صندلی، کمد، کابینت، مبل، تخت خواب، قرنیز، پالت چوبی، کف‌پوش، دیوار پوش، انواع نماهای چوبی داخلی و بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویژگی‌های چوب روسی

به‌غیر از زیبایی چوب روسی همراه با گره‌های چشم‌نواز، استحکام بالای این چوب آن را به یکی از فرآورده‌های پرمصرف در صنعت تبدیل کرده است. از طرفی دیگر چوب درختان روسی با قابلیت انعطاف‌پذیری و ارتجاعی بالا کار را برای مصرف‌کننده آسان می‌کند. برای مثال در بسیاری از نقاط دنیا از این چوب برای فرم دهی به نمای بیرونی و داخلی، شکل‌دهی به اسکلت در ساختمان‌سازی و همچنین ساخت داربست استفاده می‌شود. به همین علت باید گفت که چوب روسی یکی از فرآورده‌های مهم در مصالح ساختمانی هم به شمار می‌رود. از دیگر مزایای این چوب قابلیت سنباده‌زنی راحت آن است. این امر در صنعت مبلمان‌سازی، ساخت دکور، کابینت‌سازی بسیار اهمیت دارد. مهم‌ترین مزیتی که در اکثر چوب‌های روسی به‌وفور دیده می‌شود خاصیت کشسانی آن است. این خاصیت به چوب اجازه می‌دهد تا در صورت ضرب‌دیدگی در زمان کار آن را به حالت اولیه در آورد. این موضوع معمولاً در اکثر چوب‌هایی که بافت نرمی دارند، اتفاق می‌افتد. در صورت بروز این مشکل می‌توان با استفاده از پاشیدن کمی آب در زیر بافت چوب و گذاشتن پارچه‌ای مرطوب روی قسمت ضرب‌دیده و حرارت اتو روی محل موردنظر به مدت 10 دقیقه، آن را تا حد ممکن ترمیم کرد. از طرف دیگر این قابلیت به تحمل وزن بیشتر در صورت فشار زیاد کمک می‌کند. سبکی چوب روس، الیاف بلند و خمیر سفیدرنگ آن را به گزینه‌ای مناسب برای تولید کاغذ تبدیل کرده است. ازاین‌رو می‌توان گفت این چوب اهمیت ویژه‌ای به لحاظ کیفیت در صنعت کاغذسازی دارد. مزیت دیگر این چوب استفاده‌ راحت از انواع پیچ و میخ در آن است. این امر به نجاران کمک می‌کند تا در هنگام سرهم کردن قطعه کار متحمل سختی نشوند. استفاده از چوب کاج روسی در مناطق مرطوب بسیار مرسوم است. دلیل این موضوع مقاومت این نوع چوب در برابر گرما، رطوبت و لانه کردن حشراتی مانند بید یا موریانه است که در اکثر چوب‌های نرم کمتر اتفاق می‌افتد. از دیگر کاربردهای چوب روسی می‌توان به لمبه‌های ضخیم روس اشاره کرد. از این فرآورده در مکان‌های بسیار مرطوب مثل سونا و حمام‌های چوبی استفاده می‌شود.

دیگر ویژگی چوب‌های روسی:

ضریب الاستیسیته بالا / استحکام بالا

مقاومت بالا در برابر رطوبت

مقاومت بالا در برابر حرارت

مقاومت بالا در برابر حشرات و موریانه

وزن کم و سبک

خوش کار و خوش تراش بودن

معایب چوب روسی

نجاران ممکن است در زمان کار با چوب روسی دچار حساسیت‌های تنفسی و پوستی شوند، به همین دلیل باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نموده و از ماسک و دستکش استفاده نمایند. چوب روسی مقاومت مناسبی در مقابل حشرات ندارد. پس اگر که چوب در زمان پرداخت عایق‌بندی خوبی نداشته باشد و یا در مکان نصب آن سم پاشی درستی انجام نشده باشد، احتمال این‌که مورد حمله حشرات قرار گیرد، وجود دارد.

کاربردهای چوب روسی

چوب روسی از جمله چوب‌های با کیفیتی است که در صنایع مختلف چوبی بسیار محبوب و پرکاربرد تلقی می‌شود. چوب روسی که بخش عمده آن از طریق بندر انزلی وارد بازار ایران می‌گردد، در انواع متعدد و از درختان مختلفی تولید و به فروش می‌رسد. هر یک از چوب‌های روسی با توجه به جنس، کیفیت و نوع آن کاربردهای مختلفی در صنعت چوب دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم. البته لازم به ذکر است، انواع مختلف چوب روسی برای ساخت کابینت، پارکت، آلاچیق، قاب، درب و پنجره چوبی و تولید کاغذ به جهت سفید بودن خمیر به دست آمده از الیاف آن کاربرد دارند.

مراحل تهیه و تولید چوب روسی

اول: قطع درختان در کشور روسیه از اردیبهشت ماه آغاز می‌گردد و تا اواخر شهریور ماه ادامه دارد، زیرا در دیگر ماه‌ها معمولا جنگل‌های روسیه به ویژه مناطق جنگلی سیبری یخبندان هستند و امکان کارکردن در آن‌ها وجود ندارد.

دوم: ابتدا درختان جنگلی توسط افراد و با وسیله مناسب قطع و بریده می‌شوند و سپس شاخه‌ها و پوست تنه درختان را به وسیله ماشین‌آلات پیشرفته در همان جا از تنه‌ درختان جدا می‌کنند.

سوم: تنه‌های بریده شده به کارخانه‌های مرتبط انتقال داده می‌شوند تا به ابعاد مناسب برش خورده و ضد عفونی شوند.

چهارم: بعد از انتقال تنه‌های چوب به کارخانه، آن‌ها را در زیر اسپری آب قرار می‌دهند تا از خشک شدن چوب‌ها جلوگیری کنند و سپس چوب‌ها برش زده می‌شوند و پوست آن‌ها جدا می‌شود، زیرا در صادرات چوب برای اینکه آفات چوب به راحتی قابل مشاهده باشد باید پوست چوب جدا گردد و سپس اقدام به صادرات آن نمود.

چوب روسی

در پایان

یکی از انواع کابینت آشپزخانه از جنس چوب طبیعی، کابینت ساخته شده از چوب روسی است که به آن چوب نراد نیز گفته می‌شود. چوب روسی، به وفور یافت می‌شود و بافت آن پفکی است. این عوامل موجب شده تا این چوب نسبت به دیگر انواع چوب‌های مورد استفاده در ساخت کابینت، قیمتی ارزان‌تر داشته باشد. از طرف دیگر شکل دهی به این نوع از چوب‌های طبیعی، به دلیل تراکم کم آن‌ها کار دشواری است، اما زیبایی کابینت چوبی و قیمت بالای سایر چوب‌ها از عوامل مهمی هستند که باعث می‌شوند به کابینت چوب روسی به عنوان گزینه‌ای جدی برای طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود فکر کنید. از کابینت چوب روس یا نراد بیشتر برای طراحی کابینت‌های ساده با روکش چوبی استفاده می‌شود.

چوب روسی به دلیل کاربرد گسترده به مقدار زیاد در بازار موجود است و قیمت مناسبی دارد.

تراکم و چگالی چوب روس کم است و فرم پذیری کمتری نسبت به بلوط و راش خارجی دارد.

به دلیل فرم پذیری کم این چوب، کابینت چوب نراد غالباً با طراحی ساده‌تر اجرا می‌شود.

لازم به ذکر است که مشتریان می‌توانند قیمت آهن‌آلات را نیز از طریق سایت پیوان کسب کنند، چرا که کارشناسان این شرکت به تکنولوژی و نوآوری باور دارند.

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات