تلگرام شهر بورس

تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۴
زمان مطالعه: 6 دقیقه
کد خبر : 62001

نگاهی به تحولات و اتفاقات در صورت های مالی خودرویی ها

نگاهی به تحولات و اتفاقات در صورت های مالی خودرویی ها
در سال های نه چندان دور، هر زمان صحبت از گروه خودرو در بازار سهام بود، شرکت‌هایی با زیان انباشته و نوسان گیری های کوتاه مدت به ذهنمان خطور می کرد، حتی بسیاری از تحلیل گران و کارشناس ها توصیه به دوری از این گروه برای سهامداران داشتند اما نگاهی به تحولات و اتفاقات در صورت های مالی خودرویی ها شواهدی عینی از تغییر این واقعیت را روایت می‌کند.

به گزارش شهر بورس، در ماههای اخیر تحولات اساسی و بنیادی در صنعت خودرو را شاهد هستیم، ثبت رکورد تولید هفتگی سه سال گذشته در سایپا و عبور از توليد 300 هزار دستگاه در 8 ماه سال جاری، اصلاح نظام قیمت گذاری خودرو ( عرضه خودرو در بورس کالا و لغو قیمت گذاری دستوری ) که تحول اساسی در صورت های مالی خودروسازان و افزایش درآمدهای عملیاتی و حاشیه سود را نوید می دهد ، پژو 207دستی سفید، پژو 207 اتوماتیک، عرضه تارا در کنار ادامه ی عرضه هایما S5 و هایما S7 در تالار بورس کالا را در پاییز امسال شاهد هستیم. در کنار آن اصلاح ساختار سهامداری و مدیریتی و مالکیتی( واگذاری سهام خودروسازا به بخش خصوصی) که با واگذاری سهام تودلی ایران خودرو و سایپا قفل این کار باز می شود.
نیم نگاهی به عملکرد امسال (8ماه اول سال مالی) برخی از شرکت های این صنعت می تواند دیدگاه واقع بینانه تری را در اختیار ما قرار دهد.
شرکت زامیاد (خزامیا) طی عملکرد ماه آبان معادل 23,214 میلیارد ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره 1 ماهه مشابه سال قبل 101% افزایش داشته است و رکود فروش ماهانه شرکت می باشد.
خزامیا طی عملکرد 8 ماهه سال مالی مبلغ 100,191 میلیارد ریال درآمد فروش داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 201% رشد داشته است.تحقق سود 82تومانی در 6 ماهه ی اول ، خرید ۱۰۰ درصد سهام ایران کاوه، مجوز افزایش نرخ محصولات از آذرماه، افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی و بررسی روند تغییرات ماهانه فروش شرکت گویای تحولات می باشد. ایران کاوه (با سود محقق شده 206تومان در 6ماهه) مسیر ورود خزامیا به بخش خودروهای سنگین و باری ،کامیون و حصولات نیمه سنگین می باشد.

 

شرکت ایران خودرو دیزل (خاور) طی عملکرد ماه آبان معادل 40,637 میلیارد ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره 1 ماهه مشابه سال قبل 321% افزایش داشته است. همچنین فروش کل شرکت در سال 1401به رقم 190,500 میلیارد ریال رسید که نسبت به مشابه سال قبل566 درصد افزایش یافت.
به نقل از مدیرعامل شرکت همه شرکت های زیرمجموعه سودآور شده و دیگر شرکت زیان دهی در این گروه خودروسازی وجود ندارد و رکورد 60 ساله تولید در این شرکت در سال 1401 شکسته شده است. قرارداد تولید 2500 اتوبوس با وزارت کشور یک نمونه از تغییر عملکرد شرکت می باشد.

نگاهی به تحولات و اتفاقات در صورت های مالی خودرویی ها

شرکت سایپا دیزل (خکاوه) طی عملکرد ماه آبان 5,393 میلیارد ریال از محصولات خود را به فروش رسانده است که نسبت به دوره 1 ماهه مشابه سال قبل 1298% افزایش داشته است. همچنین فروش کل شرکت در سال 1401به رقم 20,513میلیارد ریال رسید که نسبت به مشابه سال قبل261 درصد افزایش یافت.

شرکت گروه بهمن ( خبهمن) طی عملکرد ماه آبان از معاملات واگذاری سهام 5,244 میلیون ریال سود کسب نموده است.
خبهمن عملکرد 8 ماهه سال مالی از محل سود سهام محقق شده 358,065 میلیون ریال درآمد داشته است.
گزارش های عالی ازیر مجموعه گروه بهمن ( بهمن موتور، ایران دوچرخ، سیباموتور)، در کنار فروش های بورس کالا اثرات خود را در سوددهی گزارشات آتی شرکت مشخص خواهد کرد.
( ايران دوچرخ در 6 ماهه به سود 487 میلیارد ریالی ، بهمن موتور در 6ماهه به سود 12287 میلیارد ریالی
، سيبا موتور در 6 ماهه به سود 1694 میلیارد ریالی )

در مجموع هر صنعتی می تواند با توجه به شرایط اقتصادی و فاکتورهای مختلف دوره رونق و افول داشته باشد و هیچ روندی تا ابد ادامه دار نخواهد بود. پیگیری تحولات اساسی در صنایع می تواند بهترین راهنما برای تصمیم گیری های بهتر در شرایط مبهم باشد.

یادداشت: رباب وفایی – کارشناس بازار سرمایه

نویسنده:

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما

مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نیلی

کیش اینوکس

کارگزاری بانک صادرات